Paddock-diet

Ewelina

Trådstartare
Min häst går på lösdrift med fri tillgång till hösilage och eftersom att han är otroligt lättfödd så kan ni nog tänka er hur han ser ut. Vad jag vet så är det inte spec bra för en häst som är i träning att se ut som en stooor köttbulle så jag funderar på att börja med "paddock-dieten" igen..

Den går ut på att han under dagarna går i paddocken (de andra hästarna går precis brevid) och under natten står han inne, på så sätt kan jag reglera hans fodermängd och få honom att gå ner i vikt. Varje dag släpper jag ut honom bland de andra hästarna i ca 1 timme eller så släpper jag in en annan häst hos honom så att han kan få prata med de andra hästarna lite.

Jag är själv lite tveksam till detta med vet att det är det enda sättet att få honom att gå ner i vikt, vill bara att min häst ska må bra!

Men vad tror ni? Är det schysst att göra så? Hur mkt hösilage bör han ha per dag? :crazy:

Sv: Paddock-diet

Måste man så måste man. Men då måste du fodra minst 3-4 ggr per dag. Hur mycket du måste ge beror på hur blött silaget är. Men åtminstone 1,2-1,5 kg ts per 100 kg häst tycker jag. SÅ det blir till exempel i ett hösilage med 60% ts ca 10-12.5 kg. Som exempel bara, helst bör du ju ha fullständig analys så du kan berökna hur mycket han ska ha för att gå ner i vikt hälsosamt.

Det är inte schysst att låta honom gå med övervikt, så i valet hade jag låtit honom gå själv faktiskt.

Har ingen betesreducerade och han kan ju inte gå helt utan mat om natten, inte bra för tarmfloran..

Han kan inte gå tillsammans med de andra på natten och få ett(två?) mål mitt på dagen plus lite halm?

Tänker som så att om han får givan med silage mitt på dagen samtidigt som han har en halmtuss som han fick när han kom in i paddocken som han har att pilla med under dagen.

De flesta hästar tycker ju nämligen inte att halm är jättesmakligt och pillar en del i det utan att äta upp allt på en gång. Så då få han inte i sig så mycket men samtidigt har ngt att pilla med både för det psykiska och för att hålla tarmarna igång. Men han kanske gillar halm väldigt mycket och slukar det på en gång?

Betesreducerare reducerar bara mängden mat de får i sig, hindrar dem inte helt från att äta. Så han pillar nog i sig en del hö i alla fall på natten, bara inte så många kilo.

Jag hade nog gjort så att hästen hade fått gå med dom andra på dagen med fri tillgång och sen fått stå inne på natten med bara lite hö.Att endast få gå ute i en paddock själv låter inte så kul.Hästar är flockdjur och behöver yta att röra sig på.

Alternativt stå halva dagen med dom andra och resten av dagen i paddocken och inne på natten.Akta så han inte äter grus om han står i paddock.Loppfrö eller linfrö är nog bra i det läget.

Jag har nu satt planen i verket och det har än så länge funkat utmärkt, han får 4 mål mat per dag (3kg+2kg+2kg+5kg). När jag kommer dit på morgonen så har han ätit upp allt hösilage och dessutom en hel del av halmen som hösilaget ligger på.
Jag har observerat honom väldigt noga för att kolla så att allt funkar som det ska, att han inte stressar upp sig eller sätter i sig en massa sand. Han har inprincip hela tiden tillgång till mat men inte i samma mängd som han hade när han gick på lösdriften. Det känns dessutom bättre nu när jag kan ha koll på att han fungerar som han ska, att han bajsar, dricker, äter m.m. mkt lättare att märka om en häst blir sjuk på så sätt. Jag har dessutom pratat med min tränare som känner min häst ganska väl och hon tycker att det var en bra ide att göra så då min häst är jättesvår att få ner i vikt på annat sätt.

Linnsan: Min häst tycks älska halm och vräker i sig av detta precis som han vräker i sig av hösilaget. Så går han med de andra på natten så har han 12 timmar som han enbart står och vräker i sig mat och sedan under dagen får han knappt i sig ngt, det blir inte så jämt fördelat. Vet att han vräker i sig maten då jag observerat hans matätande vid olika tillfällen, t.ex. i transporten. 8kg = borta på en timme.

Heidi maria: Det kan funka när man har ett torrare stråfoder men nu har vi hösilage som är mer "poröst" så med en vanlig betesreducerare kommer han troligen inte få i sig ngt.

Skogstroll: Han får gå ca 1-1½ timme med de andra varje dag och det första han gör är att ställa sig ensam vid foderbordet och äter. Vet att risken för sandkolik finns så jag har hållt koll på honom så att han inte står och pillar i sanden, han får sitt grovfoder på en bädd med halm och kraftfodret får han när han är inne. Som tur är så är han inte den stressigare typen av häst utan verkar ta allt helt coolt.

Tack för att ni engagerar er och vill hjälpa :)

Okej, då var det ju en annan sak;)

Hoppas allt går bra och att du snart får ner honom i vikt!

Lycka till!

Har samma problem med min häst.
Har honom på lösdrift med tre andra lättfödda hästar så vi beslutade att ta bort balen och ge dom i portioner istället men när min häst fortfarande såg ut som en tunna så kollade vi upp hur mycket som egentligen gavs och det var ca 120 kg per dag!! Det blir alltså säkert minst 30 kg/häst och min som är hög i rang sätter väl säkert i sig 40 om jag känner honom rätt :D

Då byggde en av hästägarna två höhäckar som ser ut typ såhär

http://www.swedishhoofschool.com/Hay_feeder/iframe_stora_buren.htm

Verkar fungera ganska bra, fylls på en gång per dag och det tar mycke längre tid för hästarna att få i sig maten genom gallret. ;) ca dubbelt så lång tid!:eek:

Det låter ju praktiskt :) Hade gärna kört på en sådan lösning om inte den andra tjejen som har sina hästar här vill att hennes ska ha helt fri tillgång och ska kunna knöka i sig så mkt som möljligt >.<

Betesreduserare! tex green gard
Han kan gå med de andra hästaran, kan äta med den men den hindrar han från att gluffsa i sig...

Så här ser mitt matvrak ut på sommaren...
Jackie08som2.jpg

Har även haft den på en ponny när vi hade fri tillgång på hö i hagen.

nu har ja inte läst allt men de kan ju funka, de vuiktiga är tycker jag att under den tiden han inte får äta hö, att han har något annat att äta på, som halm..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Utreda för allergi eller inte
  • Oseriös avel 2023