Paddförgiftning, hjälp fort!

Poppinella

Trådstartare
Måste bara fråga, ni som har erfarenhet av paddförgiftning:
Hur länge har det varat, hur många dagar alltså?
Hur har det sett ut? Dreggel hela tiden eller attacker?

Sv: Paddförgiftning, hjälp fort!

Jag har aldrig haft nån katt som käkat padda men en av våra hundar gjorde det när jag var liten.. Hon dregglade konstant i några timmar, typ en em/kväll men verkade inge påverkad på annat sätt.

Det var ingen paddförgiftning, det var antagligen epilepsi. Felix dog i en krampattack på väg till djursjukhuset.

Han fick värre och värre anfall, burrig och med stora pupiller, och han sprang runt som besatt. Upp i fönster, mot väggar, gjorde stopp och stirrade sig omkring, och fortsatte vansinnet igen.
Sista anfallet förde honom ut i badrummet. Där satte han sig på kattlådan, och vi tänkte att han kanske skulle använda den. Därför stängde vi till dörren lite grann, för lugn och ro.
Efter en liten stund hör vi ett fruktansvärt ljud, något så otäckt har ingen av katterna någonsin gett ifrån sig.

Han satt i lådan och skakade, med besatt blick. Conny försökte lugna honom, men han låg ned i lådan och bara skrek och grymtade.
Conny lade en handduk över honom och höll ned honom så att han inte skulle göra sig själv illa. Lyckligtvis var lådan precis rengjord, så det var inte äckligt på något vis.
Conny tänkte även att han skulle stoppa en bit av handduken i munnen på Felix (katten), så att han inte biter sig i tungan eller biter av tänderna eller så.
Istället reagerar Felix instinktivt med att bita så hårt han kan, och bet rakt genom nageln på Conny, så blodet flög åt alla håll.

Vi fick in honom i en kattbur till slut, han var krampig och skrek, och vi var helt förtvivlade och visste inte vad vi skulle göra.
Kastade oss i bilen och körde i ilfart till djursjukhuset, troligtvis dog Felix bara en kort stund efter att vi åkt.

Bägge två är helt förtivlade just nu, det var inte såhär man tänkte sig att ens "barn" skulle gå bort. En påkörning har vi lite tänkt på, men då hade det varit ögonblickligen. Nu fick han det så fruktansvärt vidrigt de sista timmarna, och man tänker bara på om man kunde gjort något annat. Åkt in tidigare eller vad som helst. Antagligen hade det inte gått att göra så mycket.
Man får tänka på att han hade ett underbart liv iallafall...

http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/03560000-03569999/640x480/3566337.jpg?0
http://archive5.pixbox.se/arkivet/synligt_20/03480000-03489999/640x480/3485082.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_20/04960000-04969999/640x480/4966226.jpg?0

Usch va fruktansvärt! Jättesöt katt, otroligt tragiskt att det skulle sluta så:(
Tröstkram

Dedär hände en kattunge ja hade för några år sedan :cry: va fruktansvärt å se hur hon bara for rätt in i elementet å flämtade å burrade upp sig å gjorde på sig, min katt självdog inte utan fick avlivas.. fanns inget du kunde göra för din misse :cry: skönt att den dog relativt snabbt iallafall... nä man önskar ju inte sina "bäbisar" ett sånt avslut epelepsi är en hemsk sjukdom å kommer som ett brev på posten..

Usch, stackars din misse.

Det konstiga är att vi och veterinären har varit så övertygade att det var paddförgiftning - inget tydde på något annat då han i fredags (när det började) hade som dreggelattacker. Vi åkte ju in med honom då och han fick Atropin för att han inte skulle dreggla så mycket. När vi kom hem var han bättre och började äta och dricka, något han inte hade gjort på hela dagen.
Igår blev dreggelatackerna fler och jag ringde djursjukhset igen. Veterinären då tyckte att så länge han bara äter, dricker och går på lådan så får vi stå ut med att han dregglar, det kommer gå över. Det kändes rimligt - han mådde ju bra mellan attackerna, även om han såklart var orolig.
Idag eskalerade det som jag skrev innan. Det är så hemskt, tänk om vi hade fått någon antydan till att det kunnat vara epilepsi redan innan - hade vi kunnat göra något då? Usch, det har varit så hemskt.... lille Felix - vill bara ha honom här!!!

Stackars kisse vilket hemskt sätt att sluta på:(:(
angel_cats.gif

Sänder en stor tröstkram

Beklagar sorgen :cry:
En katt borde inte få ett sådant avslut..

Jag och mina missar sänder många tröstkramar till dig och dina närstående!

åhh :( Jag är så ledsen för eran skull...

Hemskt när sånt händer..

Krya på er!

Tack alla!

Det känns bara så tomt...... vi har ändå tre till som går runt och "märks", men ingen Felix som trampar på ryggstödet bakom mig. Han var alltid med oss i soffan och om han inte låg i den så låg han på rygg mitt på golvet och benen rätt upp i luften. Vill bara se honom ligga så nu....

Ett dygn utan vår älskling... det känns så konstigt. Man förväntar sig hela tiden att han ska komma gåendes och allt ska vara som vanligt... men det är det inte. Det gör så ont ända in i själen att veta att från och med nu ska vi aldrig få se honom mer, aldrig mer klappa på den mjuka fina pälsen och aldrig mer få sträcka frambenen på honom som han älskade så!
Älskade Felix, du är den bästa! Saknar dig så....

Läste ganska precis på zatzy :cry: Hemsk upplevelse för er och katten.

Jag avlivade min gamla sjuka kanin i vintras, det var asjobbigt. Vågar inte tänka tanken på den dagen våra 2 monster inte finns mer :(

Usch vad hemskt att se sin katt ha sådana anfall och inte kunna göra nått!

Massor av tröstkramar.

Ja, det var helt fruktansvärt... hade vi bara vetat att det var epilepsi... men inget tydde på det innan ju. Den första riktiga krampen han hade var ju den som tog hans liv. Det var ju först de sista timmarna (1½-2) kanske som man fattade att detta inte var förgiftning.
Usch, det är så tomt.
Igår städade vi bort all sjukdom här, men sparade ett fint litet avtryck vi hittade bakom fåtöljen. Tog kort på det för det var så perfekt. Det är Felix som trampat i lite dreggel och gått runt. Hans fina lilla fot...

12763128.jpg

Vill bara ha kvar den...

usch så hemskt, beklagar :( han var verkligen en vacker katt! även om jag inte förlorade min katt i någon direkt sjukdom så kan jag nog förstå hur det känns, min katt blev 17 år gammal när jag valde att ta bort honom. hans njurar fungerade inte längre, han kräktes och var i mycket dåligt skick. men minnena har jag ju av honom, och likt jag har mina behållna ska du behålla dina! de är ju trots allt det finaste man har efter sin kompis. jag skickar massor av tröstkramar!

Beklagar verkligen sorgen!
Han hade inte ätit något annat giftigt? Ni är säkra på EP anfall?
Spelar ju ingen roll nu egentligen inget ger er honom tillbaka:(
Har ni fler katter?
Kram

Såklart kan vi inte vara helt säkra, men vi har inte hittat något som han kan ha ätit.
Just nu spelar det ingen roll. Han är borta i alla fall - lille Bobban.
Vi har tre till, men de är helt symtomfria.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama