Sv: paddex

Det gör du rätt i ,ta något annat matrial .

Min bana anlades 2007 ? och den har inte satt sig ännu och det på vissa ställen ....Endel ställen är bra och redan när vi tog hem paddexen i omgångar så upplevde vi att det var skillnad på kvalite och hårdhet i paddexen ..

Mia
 
Sv: paddex

Rätt val tycker jag.

Vi har paddexbana och barfota hästar. Det sliter väldigt mycket på hovarna, för mycket om man tränar varje dag. En av hästarna har inga problem med att gå barfota på grusvägar om somrarna, det nöter lagom mycket. På ridbanan barfota flera dagar i rad slits de dock väldigt fort.

Fördelen är vintern då den håller sig frysfri. Hade hästarna varit skodda hade det väl gått bra att ha paddex, men inte till barfota hästar tycker jag.
 
Sv: paddex

Det är det jag undrar också. Hur kan samma matierial upplevas så otroligt olika? Jag har ju bara ridit på en bana som har paddex så jag har begränsad erfarenhet, men tror du inte det kan ha att göra med vilken typ av underlag som finns under? Eftersom de säger att man inte behöver göra något underarbete utan kan lägga paddex direkt på marken så gissar jag att det ser väldigt olika ut undertill på olika banor.

På vilket sätt skulle underlaget påverka menar du ?
 
Sv: paddex

Bad nu om en offert på paddex, 74 000 för en 20*40 bana var betydligt mer än jag trodde! Så det får bli vanlig gruspaddock

Hur mycket har du räknat med att en vanlig sandpaddock kostar?
Kommer du att behöva göra mycket förarbete? Såsom dränering och markutjämning?
 
Sv: paddex

74 000 var enbart för paddexen inge arbete inräknat. Tror jag kommer kunna göra en ganska billig grusbana då de är så grusig jord så det behövs ingen dränering och så
 
Sv: paddex

Snor den här tråden lite och undrar om någon testat att toppa sin Paddexbana med något annat material?
Har ju som sagts innan en bana som funkar riktigt bra, men det är snart dax att fylla på den lite. Är ju lite rädd att få 'fel' sorts Paddex nu så undrar om det går att fylla på med något annat?
 
Sv: paddex

Jag skall toppa med 0-8 hade jag tänkt, var någon här på buke som hade gjort det och det blev bra. Minns dock inte vem??
 
Sv: paddex

Ok, låter ju lovande!
Vill ju inte riskera banan men samtidigt blir jag ganska glad om jag slippa den dyra frakten för paddex:-)
 
Sv: paddex

Kl

Återupplivar tråden med en fråga ^_^

Om man har lerjord och mark som blir dränkt varje höst-vår och lagom torr sommartid, kan paddex vara bra då?

Har förstått det som att det inte får bli tort då det kommer att damma då, men det problemet har vi inte direkt :p. Funderar också på ifall paddexen sliter mer när den är väldrennerad..

Hade varit ett smidigt material, och då kanske komma undan att behöva drännera för lika mycket som materialet kommer kosta.
 
Sv: paddex

Vi la vår paddex över vår gamla paddock som i sin tur bara var lite sand på utjämnad/plattat lergjord. Ytterst få dagar som min paddock har vattenpölar sen vi la paddex på den, innan var det ett risfält för det mesta. Vi la dräneringsrör längs med ena långsidan, naturlig avrinning på andra.

Vi är supernöjda med vår bana, känns som den är gjord för det skånska klimatet:)
 
Sv: paddex

Jag gillar det inte, tycker det är stumt, det ätet skor, det dammar, blir lätt hårt, har dåligt glid osv.

Instämmer. Har dock bara ridit i en paddock med paddex. Minns inte när den är gjord men då skulle paddexen ligga direkt på marken. Värst är den när det inte regnat på ett tag. Då dammar den så in i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 135
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
625
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 321
Senast: Grazing
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp