Sv: Paddex, skötselråd.
det är INTE för att det ska hålla på fukten utan att det ska danna ett sviktande lager. då paddex i sig inte har någon vidare svikt. det är ju detta lager som ska se till att hästens leder inte går sönder.... så sa dom till oss, så du kanske missuppfattat varför man ska lägga det på lera.
min bana har bra svikt även om den blir helt stelfrusen. det märktes oerhört tydligt på min gammla häst som var väldigt känslig för stumma underlag.
10 cm låter väldigt lite. var har du det talet från? klart att det inte blir bra om man lägger på så lite, det gäller nog samma vilken sorts underlag man har. först har du ett lager som blandas med leran och utgör en sviktande sula, sen ett lager som är hårdpackad och sen topplagret som är lösare. tror jag har ca 20 cm på min bana. har iaf aldrig kommit ner till leran. viktigt att sladda banan ofta, och använda den. en paddex bana som bara står blir stenhård.
det dammar litegran på sommaren om det är en längre torka (dvs sällan..) men mkt mindre än en sandbana. vilket jag tror har med själva materialet att göra, dvs att det är mer grovkornigt, och inte förmågan att hålla på fukten.
det enda negativa som jag kan se efter två och ett halvt års regelbunden ridning på min bana är att det sliter mkt på hästarnas hovar.
ska man börjar hålla på med en massa andra lager och mattor och rör innan man lägger paddex så försvinner ju hela poängen med att ha den! nämligen att det är enkelt och att lerbindingen ger ett sviktande lager längst ner. då finns ingen anledning att toppa med paddex öht, utan då kan man lika gärna lägga vanlig sand, terratex ed längst upp. paddex är svindyrt om man inte bor granne med merox så om man inte tänker utnyttja dom egenskaper som materialet har utan lägger en traditionell sandbana med lite paddex på toppen så fattar jag inte varför man ens väljer det...