Paddex lr?

J

janniehansson

Tanken är att vi till nästa vår ska göra en ny och större ridbana (30x60). Jag har funderat lite på vilket underlag som är lämpligt? Har tittat lite på paddex men har hör att det kan bli stenhårt?

Marken där banan kommer att anläggas är ganska låg, vill dock undvika att dränera om det går?


Vad finns det för alternativ till paddex?

Banan vi har idag är dränerad och sen stenmjöl i botten och något dräneringsgrus som inte fryser ovanpå stenmjölet. Dock blandar det sig efter ett tag så man måste lägga på nytt grus över. Vill undvika detta.

Vad har ni för tips och idéer?
 
Sv: Paddex lr?

paddex blir stenhårt om man inte sköter det som det ska, men det finns ingen bana som håller sig fin utan skötsel.
paddex behöver harvas ibland och då gäller det att ha tillräckligt med material för att det ska gå att harva.
 
Sv: Paddex lr?

Rider hos mgrannen som har paddex, den banan är superfin. I år är den 2 år gammal, han sladdar den regelbundet, men har aldrig sett honom harva den faktiskt. Tror inte han äger någon harv...

Red på banan första vintern när det var 20 -grader, det var kanonbra svikt! Som en skorpa som inte gick sönder och knölade till sig. SEn longerade jag när det töade, sen frös det o då var det kört... MEn det var ju mitt fel, inte paddexen.
 
Sv: Paddex lr?

jag har paddex. blir inte hårt om man sköter banan! största fördelen är ju att den är oerhört snabb och enkel att lägga. bara släta till marken under och sen lägga på. inga lager eller rör behövs. vi sladdar ofta och harvar ibland. hur ofta man får harva beror på hur mkt banan används.

den är enormt självdränerande, spelar ingen roll hur mkt det regnar, banan är alltid lika bra. kan rida som vanligt så gott som hela året. är det väldigt kallt en längre period kan den bli för hård, annars brukar den svikta bra även om ytlagret fryser. i såna fall saltar jag sparsamt spåret+en volt.

negativt är att paddex sliter på hovarna, det har en slipande effekt. och det är nog inte så skönt att ramla av på, särskilt inte med tunnt linne.... det är ju grus, inte mjuk sand.
 
Sv: Paddex lr?

Kul att höra att du verkar nöjd med er ridbana! Vi har precis lagt på paddex här hos oss, på måndag kommer de och planerar ut materialet på ridbanan.

Vi valde paddex för att det verkade svårt att vara garanterad att få till en bra ridbana. Vi har väldigt blöt mark där ridbanan nu är förlagd och räknade med att iom att paddexen är så pass självdränerande, så blir det nog bra ändå. Återstår att se hur den fungerar efter att den är tillslätad. Någon gång i nästa vecka hoppas jag på att kunna få veta. :)
 
Sv: Paddex lr?

KL

Paddex är det sämsta underlag jag har träffat på. Har sett det både ute på ridbanor och inne i ridhus. Paddex lades in i vårat ridhus för två år sedan, har vattnats och harvats regelbundet. Trots det så packades paddexen och blev stenhård (som en "kaka" med löst grus uppe på).
Efter ett evigt jobb att harva upp underlaget som hela tiden packade sig stenhårt kunde det hålla sig hyffsat mjukt under sommarhalvåret. Men då blev det istället djupt, tungt och ändå hemskt stumt.
Under vintern så frös all paddex trots att det var saltat och vi kunde inte använda ridhuset under hela vinterhalvåret.

Nu två år senare har vi fått köra ut all paddex och bytt ut hela underlaget i ridhuset.

Vet att den stora och moderna anläggningen Runsten lade in paddex i sitt stora ridhus och skötte det enligt alla konstens regler (tipp topp skötsel) ändå fick dem byta ut allt underlag eftersom det blev ett helvete.

På utebanor ser jag istället "sommarproblemet" i ridhus. Det vill säga att banorna kan vara hyffsat mjuka och inte packa sig, men istället bli gropiga och djupa med absolut noll svikt och hemskt stumt. Det är dessutom ett riktigt vasst grus som sliter på hovarna och gör vansinnigt ont att ramla av på.

Sammanfattat: Paddex är förjävligt.
 
Sv: Paddex lr?

Vår paddexbana är tre år gammal och vi har inte ångrat en sekund att vi valde det materialet. Det fungerar hela året.
Idag har vi haft kurs här hemma, 8 ekipage har ridit vardera 2 x 30 minuter, och det märks öht inte alls på underlaget. Det har inte kommit en droppe regn på två veckor, ändå dammade det knappt. Det lilla damm som drogs upp lade sig omedelbart.
Vi harvar banan två-tre gånger per år och krattar den i övrigt med en "gårdskratta" några gånger mellan harvningarna.
 
Sv: Paddex lr?

Där jag gick i skolan (slutade för 13 år sen dock) så hade dom nått barkliknande i paddocken. Inget vidare dränering på det tyvärr, men nnars var det bra. Problemet var väl när det varit fuktigt och sen frös, så blev det inte kul. Men med ordentlig dränering under och harvning då och då kanske det kan motverkas? Aldrig sett detta underlag varjen före eller efter det.
 
Sv: Paddex lr?

Alla som funderar på paddex bör läsa denna tråd, önskar att jag hade vetat detta innan....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1009469&highlight=paddex

Kan ju uppdatera lite sedan jag sist skrev. Vår paddock är nu efter ca ett år betydligt bättre och det går att använda ridbanan, men fortfarande är dom flesta "vanliga" banor betydligt bättre. Jag har ju ju haft omvänt problem med en bana som aldrig vill sätta sig, trots idogt sladdande och vattnande. Dock kommer vi få göra om ena hörnet då det varit för mjukt/blött där vilket medfört att lera och markduk kommit upp till ytan :cry:. Det kan man väl inte lasta paddex för, utan snarare att diket inte varit tillräckligt, man skal dock inte tro at det bara är och "slänga på paddexen rätt på underlaget så blir det bra".

Det är också så att banan blir , som ngn annan skrev, som en bergochdalbana. Detta trots att vi hade proffs, med laser, som planerade ut materialet. Jag upplever det som att dessa ojämnheter bara blir värre när man sladdar, ngt som jag ej upplevt när det gäller vanliga ridbanor, då brukar man ju kunna jämna till med sladdning, här blir det bara mer och mer ojämnt :confused:.

En annan sak man bör fundera på är att det sliter ENORMT på skorna. Min hovslagare trodde knappt sina ögon, efter fyra veckor är skorna bokstavligen lövtunna och helt slut. Då rider jag ändå inte mer än MAX 3 ggr i veckan i paddocken, oftast mindre, men det är klart att jag rider ju även på vanliga grusvägar, samt vintertid går hästarna i grusad hage.

Summasummarum: Bor man granne med paddexlevarantören så kan det väl vara o.k med detta alternativ, men bor man långt bort, så att transporterna blir dyra, så satsa på ngt annat, det blir troligen både bättre och billigare :angel:
 
Sv: Paddex lr?

paddex är totalt olämpligt i ridhus och jag fattar inte hur folk tänker om dom lägger det inomhus. är klart som sjutton att det inte funkar, då det krävs enorma mängder vatten. är hopplöst att vattna tillräckligt. dessutom ska det helst inte saltas öht.

ute är det utmärkt, blir det så djupt som du säger så har man lagt för mkt! min bana sjönk på ena sidan efter ett halvår pga vi behövde bygga upp så mkt där, så vi la på mer paddex just där. och där är det lite djupt för min smak (som en standard sandbana....). ska dra bort paddexen och fylla på med jordmassa under istället. annars är det aldrig för mjukt.

kan bli hårt under långvarig torka men i det här landet så förekommer ju inte det så ofta... ^^ men skulle det bli för hårt kör vi harven.
 
Senast ändrad:
Sv: Paddex lr?

vad menar du med att det blir mer ojämnt och inte hjälper att sladda? runt spåret? eller att det blir djupt?

skorna slits inte alls här, skor var 5e vecka och då är skorna aldrig utslitna. ibland kan vi tom lägga om samma skor. och min häst är ju stor och tung och jag använder banan mkt. kanske beror på vad man använder för sko??
 
Senast ändrad:
Sv: Paddex lr?

Det är också så att banan blir , som ngn annan skrev, som en bergochdalbana. Detta trots att vi hade proffs, med laser, som planerade ut materialet. Jag upplever det som att dessa ojämnheter bara blir värre när man sladdar, ngt som jag ej upplevt när det gäller vanliga ridbanor, då brukar man ju kunna jämna till med sladdning, här blir det bara mer och mer ojämnt :confused:

Exakt så blev det hos oss också! Verkligen höjdskillnader som en riktig berg och dalbana och det var helt omöjligt att sladda/harva till (blev värre då). Istället fick man ta en spade och skotta bort/jämna till höjdskillnaderna. Ett riktigt slit! Precis som du säger så brukar det alltid gå att lösa höjdskillnader i ett vanligt underlage med en sladd, men inte på skitdåliga paddex inte...
 
Sv: Paddex lr?

En annan sak man bör fundera på är att det sliter ENORMT på skorna.

????? Jag har fyra hästar av kallblodsras. En är helskodd, en är skodd fram och två är helt oskodda. De är på ridbanan ca 3 gånger per vecka - inga problem med slitna skor här, inte.
 
Sv: Paddex lr?

*puttar upp tråden lite*
Några fler erfarenheter?
Ska anlägga ridbana och funderar på underlag.
 
Sv: Paddex lr?

En kort liten rapport från oss med vår nyanlagda ridbana med Paddex som underlag: Hittills har vi beträtt banan 3 gånger med hästar. Paddexen lades på genom att tippas diagonalt över ridbanan, så maskinen som tippade ut materialet körde hela tiden på det tidigare tippade underlaget. Eftersom diagonalen är tillkörd så är den också hårdare packad. Efter att vi har använt banan mer och sladdat den fler gånger, tvivlar jag inte på att det jämnar till sig mer. Det har inte fallit så mycket regn heller som skulle behövas, men jag är övertygad om att underlaget blir bra efter att det har satt sig bättre. :)
 
Sv: Paddex lr?

jag kan summera upp såhär: om man behöver en ridbana som är ridbar året om i alla väder är paddex utmärkt. har man ridhus att använda hela vinterhalvåret så finns det nog bättre/billigare underlag att ha på utebanan.
 
Sv: Paddex lr?

Jag är väl en av dem som har haft Paddex längst tid i Sverige. Det är nu 7e året jag rider på min bana.

Det är bara jag själv som rider på banan så max 2 hästar per dag.

Min bana är lika fin som den var från början. Jag har aldrig haft problem med att det packar sig men jag har sett banor som gjort det och det är ett helsike att få lös det men iofs så hade de misskött banan länge. Jag tror inte man ska salta för de banor som har blivit väldigt hårda har varit saltade på vintern, själv har jag aldrig gjort det.

Min bana sladdas ofta men harvas max 1 gång per år. Inte haft problem med att det blir mer och mer ojämt utan min bana blir perfekt. Man måste ju köra åt alla håll, i cirklar, i zig zag, rakt fram för annars kan det ju bli problem som med vilken annan bana som helst.

Jag dränerade min bana jättebra så ju mer det regnar ju bättre blir min bana. Efter 7 år så dammar banan vid väldigt torrt väder. De få veckorna på året som det är för torrt rider jag på vallen eller så rider jag ut.

Har inte märkt av något extra slitage på min hästars hovar.

Man kan glömma idén om att det går att lägga direkt ovanpå jord. Jorden kryper upp förr eller senare, har sett det ett antal gånger. Jag tog bort all matjord, dränerade och la på ett rejält lager "0-40 bärlager".

Att lägga i ridhus är nog en av de dummaste idéerna för det fungerar inte då det kräver mkt vatten.

Som sagt efter 7 år är jag fortfarande väldigt nöjd och har aldrig ångrat mig.
 
Sv: Paddex lr?

Du och flera utav dom som är nöjda har ju inte följt merox anvisningar utan gjort en mer traditionell grund. Det är ju toppen att det blivit bra, men helt åt helvete att merox ger andra anvisningar (även om dom nu har ändrat anvisningarna för typ tredje gången på mindre en ett år :o ) För oss kändes det SJÄLVKLART att följa deras råd, och vi hade täta kontakter för att det skulle funka...

Dessutom så känner ju jag att ska man göra grunden som vanligt, så försvinner ju en stor del utav vitsen med matrialet :crazy:

Har även funderat på detta med slitaget på skor. Kanske är det så att det sliter mer hos mig pga att jag är en av dem som har problem med att materialet är för djupt/löst. Kan ju tänka mig att det sliter mindre med ett material som är mer kompakt och ligger still?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 611
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Vi bygger just nu en paddock. Grundplanen var bombera marken och lägga på paddex - dock på en himla stenig plätt. Så, bort med sten och...
Svar
16
· Visningar
2 854
Senast: Lickety
·
Anläggning Har en ridbana 18*38 färdig dränerad och nu är det dags för att se sig om efter material. Är en djungel vad för material som ska...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Josefhine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp