F

Fjunet

Finns det någon här inne som använt en häst för att bära packning? Vad var det för häst? Hur mycket packning (kg)? Hur länge bar hästen packningen? Hur packade ni, i packväskor eller dylikt?

Sv: Packhäst

Ser att det är en del som kollat men ingen som svarat.
Jag vet inte heller, men den måste ju åtminstonde kunna bära upp vikten motsvarande en lämplig ryttares vikt.

Fjunet skrev:
Finns det någon här inne som använt en häst för att bära packning? Vad var det för häst? Hur mycket packning (kg)? Hur länge bar hästen packningen? Hur packade ni, i packväskor eller dylikt?

Hejsan!

Det enda som jag har packat min häst med är med hö. Jag tar en longergjord och fyra IKEA påsar (de blå). Lastar 4-5kg hö i varje påse och hänger två påsar på var sida om hästen. Sedan får han bära sitt käk ut i hagen.

Jag har även packat på detta sätt då vi varit på långritt (med longergjord och IKEA påsar) för foder och fika. Nackdelen är dock att påsarna rör på sig, så de kan inte vara för tunga på uteritten. Risken är väl dock att en packning som rör sig lätt leder till skav. Fast jag försöker att binda fast dem ordentligt så är naturligtvis väskor kanske att föredra. Sedan finns det armens säckar som är tåliga och stora.

Packar du ordentligt, så att det ligger stilla, så kan nog hästen bära runt 100kg utan problem. Lite beroende på om du har tänkt att ha hästen enbart som packhäst eller om du tänker rida samtidigt, förståss.

Pröva själv och se hur du tycker att det fungerar. Lycka till!

Ska man lasta nån större last på hästen så ska man använda en packsadel, då du kan lasta cirka 60 kilo . Har du en häst i bra kondition så bär den lasten 6-8 tim utan problem. Med packväskor ( panniers) kan du också lasta på en westernsadel. Engelska sadlar duger inte till detta utan hör hemma på ridplanen, och definitivt inte bomlösa ( vilka hör hemma i containern för brännbart).

Tänk på att packning är jobbigare för hästen att bära än en människa eftersom packningen inte är lika följsam i hästens rörelser. Jag skulle nog inte lasta mer vikt på hästen en ca 60 % av vad maximala ryttarvikten är. Om du inte har riktig packsadel eller liknande så sjunker vikten ännu mer.

Över 60 kilo bör man inte lasta , och du ska ju ha en häst som är både lämpad och tränad för uppgiften. 60 kilo är ju 60% av en ryttarvikt på 100 kilo ..... Det finns fullvuxna ryttare!

huj!

Jag och min polare är ofta ute och tältar o dyl.
Då har vi westernsadel för vi rider de =P men packar då emd oss i sadelväskor typ. mat, sovsäck, lite kläder, liggunderlag och annat smått och gått. de du bör tänka på är att första gången kanske du ska bara rida en jätte kortis med packning. Hästan kan dessutom bli rädd om den ska springa för de skumpar =) tro mej de har vi sett hästar som gör =P annars märker du ju på hästen-vill den inte gå är de för tungt *tihi* annars ska du bara tänka på att den bär mer än den är van id så man ska ta de lugnt =D

lycka till

Vad man bör tänka på när man packar hästar för längre tripp är att nogsamt, nogsamt väga lasten så att det blir absolut lika tyngd på var sida om hästen.

Om man ska ut på långresa till häst bör man alltså införskaffa en bärbar våg av smidig modell för optimal placering av sin packning.
-Då måste ju även dess (vågens) vikt räknas in, om den ska ligga i packningen.

Detta har jag hört berättas av en man som ridit med packhäst tvärs över USA.

OK, lite extrem långtripp, det då...:angel:

Men det ligger nog nåt i vad han sa.

Liknande trådar

Fritid Misstänker att jag inte är den enda friluftsnörden här så hjälp mig att hitta rätt i djungeln av tält! Jag ska köpa tält för...
Svar
7
· Visningar
387
Senast: Nixehen
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka