På vilka värden ska jag lägga honom i höst?

K

Krabban

Vi säger att vårt hös värde under hösten och våren varit 7 Mj/kg foder och 70 smrp/kg foder (= kvot 10).

Jag räknade ut hans behov och enligt tabellerna blev det tillgodosett med 12 kg hö=84 Mj 840smrp. Han var tunn hela vintern och eftersom höts värden var så bra så fortsatte jag att öka fodergivan hela tiden och hamnade slutligen på fri tillgång= strax över 16 kg hö(120Mj ca 1200smrp).

Min fråga är nu, vad ska jag lägga honom på? Han såg fin ut på dessa värden, alltså långt över det beräknade. Dessa värden passade honom bra när han gick på underhåll/väldigt lätt arbete. Ska jag utgå från Mj och lägga honom på en kvot på 6 i höst? Alltså 120 Mj och 720 smrp?Och eftersom han var fin på detta som underhållsfoderstat, ska jag öka på som vanligt enligt tabellerna när jag kommer igång med ridningen? Alltså plussa på 20% (eller vad det nu är)?

Hoppas ngn orkade läsa igenom hela och kan ge mig ett svar. Det är alltså mitt första år med uträknad foderstat och jag har oxå endast haft min nuvarande häst ett år och vet alltså inte vad han gått på tidigare.
 
Vad är det för typ av häst?

Jag tycker nog att du ska lägga hästen på samma värden som den gick på förra året vad gäller MJ, och sedan sänka om det visar sig vara för mycket. Vad gäller smrp/MJ-kvoten skulle jag nog lägga hästen på runt 6,5 och sedan ev höja om det visar sig behövas.

Sedan får ögat avgöra.

mvh Jessica
 
Jag skulle lägga hästen på 84 som du börjat med som låter rätt rimligt, och så hålla ner proteinet på 6 eller kanske lite däröver.
 
Det är en fyraårig valack. Han är korsning mamma - ardenner och pappa 25% sv halvblod 75% eng fullblod.

Mmm... ditt förslag låter rimligt... Fast varför ska jag lägga honom på en kvot runt 6,5?
 
Så du tror att det är att kvoten varit fel som gjort att det blivit tokigt och inte fungerat efter tabellerna?
 
Just att det blivit så väldigt mycket mer protein än han behöver kan vara en orsak. Det går åt energi för att bryta ner proteinet.

Jag hade hög kvot i mitt hösilage ett år, och det året åt min ponny ca 70 MJ trots inget arbete och höll sig lagom i hull, mot 54 MJ som han behövde andra år när han arbetades.
 
Men hur kommer det sig att han är fin nu då? Det borde ju fortfarande vara för mkt protein i förhållande till energin... :confused:

Hoppas att det är så, vill ju inte gärna gå ett år till där inte foderstaten är riktigt hundra. Känns jobbigt att behöva pröva sig fram, men det är ju enda sättet :).

Vill bara tillägga att han har inte varit såå jättetunn, bara precis för tunn för att det ska vara bra. Liksom legat precis på gränsen.

Tack så jättemycket för din hjälp Magdalena! :bow:
 
6 är ju egentligen den rekommenderade kvoten mellan MJ och Smrp men vissa hästar behöver lite högre kvot än så och då tycker jag det känns tryggt att lägga foderstaten på lite högre kvot än 6. Det går ju alltid att justera i efterhand.

Men jag håller med i Magdalenas resonemang också om att 120 MJ kanske blir alldeles för mycket om Smrp/MJ-kvoten sänks från runt 10 till drygt 6. Kanske kan du testa med att lägga hästen runt 100 MJ till att börja med, och sedan korrigera uppåt eller nedåt beroende på hur hästen blir i hullet. :idea:

mvh Jessica
 
Tack för svaren Jessica! Jaa, jag funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra med det här. 100 Mj kanske blir rätt lagom med tanke på att han ju ska gå lite mer nu i år oxå. Men jag ska definitivt testa att ta ner kvoten Mj/Smrp och se hur det funkar, så får man hålla tummarna. :)

Men det känns som att jag i år iallafall kommer kunna fastställa hans behov lite bättre så jag vet vad jag ska lägga honom på de kommande åren, och det känns ju bra. Tycker inte om att behöva "gissa" mig fram i den här utsträckningen, men skönt är ju att veta att han åtminstone fått i sig tillräckligt av det mesta.

Tack än en gång! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 459
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 059
Senast: super
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 730
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp