På väg att byta hästtransport, men till vad???

MoQ

Trådstartare
Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny.
Ej rullat mkt pga ryttarskada.
Aktsamma hästar, så i kanonskick.
Invägd på 1500kg och när jag köpte skulle det inte vara några problem att väga upp...
Men, det går tydligen "bara" till 1800kg och det är jag inte hjälpt av , då jag vill kunna köra 2 hästar (mindre halvblod).
Har utökad behörighet och får med min Honda CR-V dra 2000kg.
Krav sadelskåp, boogie och stabil konstruktion samt lättdraget.
Helst ett begagnat, så jag slipper lägga så mkt emellan.
En ny Thule Royal skulle landa på 85000:-
Lite inne på Böckmann, men tar gärna emot tips!

Har en Thule Royal -11 som jag köpte ny.
Ej rullat mkt pga ryttarskada.
Aktsamma hästar, så i kanonskick.
Invägd på 1500kg och när jag köpte skulle det inte vara några problem att väga upp...
Men, det går tydligen "bara" till 1800kg och det är jag inte hjälpt av , då jag vill kunna köra 2 hästar (mindre halvblod).
Har utökad behörighet och får med min Honda CR-V dra 2000kg.
Krav sadelskåp, boogie och stabil konstruktion samt lättdraget.
Helst ett begagnat, så jag slipper lägga så mkt emellan.
En ny Thule Royal skulle landa på 85000:-
Lite inne på Böckmann, men tar gärna emot tips!
Ibland går det att byta in släpet, samtidigt som man köper det nya. Fast då måste man köpa från "butik" så att säga. Då kanske inte det nya thule släpet skulle bli lika dyrt, om du verkligen är nöjd med det. En tanke jag fick.

• Gilla
Reactions: MoQ
Jag tror du får svårt att få ihop vikterna. Vill du ha sadelskåp och stabil konstruktion lär tjänstevikten bli så hög att du får svårt med två hästar, även om de är mindre.

Vårt Boj Classic hade totalvikt 2100 kg, då fick vi lasta 1260 kg (tjänstevikt 840 kg alltså). Det gäller att hålla koll på utrustningen man vill få med, kan jag säga.

• Gilla
Ibland går det att byta in släpet, samtidigt som man köper det nya. Fast då måste man köpa från "butik" så att säga. Då kanske inte det nya thule släpet skulle bli lika dyrt, om du verkligen är nöjd med det. En tanke jag fick.
Räknat lite på det, men blir rätt mkt emellan....
Kör inte så mkt, då jag står uppstaplad vid ridhus.

Jag tror du får svårt att få ihop vikterna. Vill du ha sadelskåp och stabil konstruktion lär tjänstevikten bli så hög att du får svårt med två hästar, även om de är mindre.

Vårt Boj Classic hade totalvikt 2100 kg, då fick vi lasta 1260 kg (tjänstevikt 840 kg alltså). Det gäller att hålla koll på utrustningen man vill få med, kan jag säga.
Tror att jag klarar vikterna. Jag har små hästar , runt 160cm. Liten själv , så kommande hästar ska inte vara större!

Min Böckmann har en totalvikt på 2400 kg och får lasta drygt 1400 kg. Ett halvblod på 160 väger ca 500 kg så då har du god margin.

• Gilla
Räknat lite på det, men blir rätt mkt emellan....
Kör inte så mkt, då jag står uppstaplad vid ridhus.
Ah, det blev så ändå, det kunde varit en lösning.

Min häst är ca 174 och väger någonstans ca 650 kg, mitt släp är ett Christ Comet med totalvikt 1990 och tjänstevikt 900, vilket innebär att jag får lasta 1090, då har jag ungefär 440 kvar till en häst till. Ska man ha två fullstora hästar måste nog totalvikten vara högre än 1990 tror jag.

• Gilla
Vi har Fautras Provan med sånt där lätt sadelskåp på framdörren. Släpet väger ca 800 kg, (780 har jag för mig) totalvikt 2000, så våra två hästar på 580 och 480 kg funkar bra. Det är dessutom ett fantastiskt bra släp, bra kvalitet, ligger bra på vägen, stabilt även om det blåser, bommar man öppnar och stänger framifrån osv.

• Gilla
Det finns bara 2014 års modeller av Royal eftersom de inte tillverkas längre.
Jag köpte min för ett år sen for bra mycket mindre än 85k

• Gilla
Det vet jag faktiskt inte.
Det är en väldigt bra transport så jag är jätteglad att den är kvar i tillverkning :)
Ja, jag är själv inne på att köpa en. De är väl bra kvalité på dom (det är den uppfattningen jag fått, hoppas inte den är felaktig). Är det trägolv eller aluminiumgolv i dom?

• Gilla
Ah, det blev så ändå, det kunde varit en lösning.

Min häst är ca 174 och väger någonstans ca 650 kg, mitt släp är ett Christ Comet med totalvikt 1990 och tjänstevikt 900, vilket innebär att jag får lasta 1090, då har jag ungefär 440 kvar till en häst till. Ska man ha två fullstora hästar måste nog totalvikten vara högre än 1990 tror jag.
Vägt mina en gång och då låg de på 490 resp 550kg, dvs jag bör klara mig på 1100kg lastvikt med lite marginal! Hur är Christ?

Vi har Fautras Provan med sånt där lätt sadelskåp på framdörren. Släpet väger ca 800 kg, (780 har jag för mig) totalvikt 2000, så våra två hästar på 580 och 480 kg funkar bra. Det är dessutom ett fantastiskt bra släp, bra kvalitet, ligger bra på vägen, stabilt även om det blåser, bommar man öppnar och stänger framifrån osv.
Bild på sadelskåpet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka