På tygeln

S

SnaBella

Tänk er att jag gör såhär när jag rider. Driver med innerskänkeln, håller emot på yttertygeln och bromsar även med yttertygeln, ställer och formar med inner, men låter inte hästen böja huvudet innåt eftersom jag håller emot på ytter. Och när hästen mjuknar mjuknar jag.
Låter inte det lite som sågning?

Sv: På tygeln

Nej, men som ett effektivt sätt att få din häst att spänna sig, tappa ev rygg och bakbensaktivitet och slutligen knäppa av i nacken.

Vad vill du åstadkomma med detta och vad tycker du att varje enskild hjälp du ger ska ha för inverkan?

Lovisaleonora_ skrev:
Hästmisshandel?
Hmmm Du skulle inte kunna beskriva ett för hästen och formensskull bättre sätt att utföra det på.
Som ridskoleryttare får man ju höra en hel del " ta där, håll emot här skänkla å hållemot..."
Jag vill inte att ridningen ska vara en strid mellan hästens och min vilja. Det ska vara ett samarbete.
Vill gärna få reda på bra sätt att komma dit på, medryttarhästen är till stor hjälp då hon fullkomligt vägrar utföra rörelser om jag ger felaktiga/för hårda hjälper till henne. Hon är en jäkla bra läromästare Och hon har lärt sig att jag är jäkligt envis! Har jag bestämt att hon ska göra halt från skritt eller fatta gallopp utan att slängtrava 50 meter först så kommer hon göra det även om det tar lååång tid innan det fungerar.

Jag kan inte se att det har med skolning att göra. Det lär inte hästen något, det är för mycket inverkan på en gång.

Föredrar en "renare" skolning där man i så liten omfattning som möjligt rider med olika hjälpgivningar samtidigt. I min värld är ovanstående scenario en korrigering av något som inte blivit bra från början. D v s hästen har inte förstått vad jag vill, jag som ryttare ger fel signaler eller hästen orkar inte utföra det jag gett signal om.

Jag kan gärna ge förslag på vad jag själv hade gjort, men jag har inte ens förstått vad den här raden av signaler verkar till att göra? Enbart att hästen ska mjukna i nacken?

Det låter inte som en bra ridning. Ryttaren måste kunna mjukna och ge efter först, innan hästen kan ge efter och mjukna. Dessutom ska man inte ge motstridiga hjälper, det förvirrar hästen, så att den inte förstår. ;)

Det är viktigt att låta hästen ställa sig och böja sig innåt, genom att släppa efter på yttertygeln, men man ska ändå behålla kontakten på yttertygeln, så att hästen kan få stöd utav yttertygeln.
Det är bra att göra halvhater, med eftergifter och att man har en lätt kontakt med hästens mun.
Man kan göra mycket övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikning och att böja hästen i varje hörn, att rida serpentiner och på volter för att få hästen lösgjord. :smirk:

Dessutom ska man inte ge motstridiga hjälper, det förvirrar hästen, så att den inte förstår.

Men en förvirrad häst ger ofta upp till sist, och knäpper av. Och där går den, snyggt "på tygeln" och det ser väldigt tjusigt ut... :banana:

Eller? :devil:

Svarar till alla:
Min tränare säger att jag ska rida så :cry: och hästen knäppte av i nacken när jag gjorde så.... :/

Visst kan man ge olika hjälper samtidigt men det förutsätter en häst som redan förstår och rätt tolkar varje enskild hjälp och en ryttare som klarar att "tajma" in varje enskild hjälp, både vad gäller att ge hjälpen, ge eftergift på hjälpen och koordinera så varje signal blir lagom svag/stark...

Seså fram med bra konkreta utförliga beskrivningar då på hur man bör göra för att göra "rätt" :angel:

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka