på tygeln i galopp

J

julia97

hur får man hästen att gå på tygeln i galopp?finns det ngn särskilld övning som ger resultat? min häst tappar även formen i avsaktningar/halter och igångsättningar...
tacksam för svar :)
OBS! jag vill inte ha några förslag på att jag ska såga i hästens mun för det tänker jag inte göra!
// julia

Sv: på tygeln i galopp

Såklart du inte ska såga ned huvudet, men i övergångar är det bra att lirka med innerhanden lite, dels för att hästen inte ska bli klaustrofobisk och dels för att få den att mjukna i munnen. Annars går de lätt ur form. Det kan också bero på att du inte mjuknar tillräckligt snabbt eller tar för mycket i tygeln i avsaktningar. Tänk på att du ska ta förhållningar främst på yttertygeln och att hästen ska kunna ta stöd på den.

Att hästen tappar formen beror oftast på att den inte riktigt orkar gå i form eller att du måste korrigera din position i galoppen. Ta hjälp av en tränare, gör övergångar på böjt spår, gör många övergångar, fatta galopp när hästen är i balans, var lätt på innerhanden och forma den runt innerskänkeln. Öva mycket tempoväxlingar för att öva hästen på att bära sig själv, även om tempoväxlingarna är marginella i galoppen och hästen tappar formen eller dylikt hjälper du den att bära upp sig mer på bakbenen och då kommer "halsen" av sig själv.

Lycka till:laugh:

tack så mycket! :D
jag provade detta idag och kände att hästen var mer avspänd,tänk att det kanske var mig det var fel på!!det var iaf jätte bra tips! :)
tack en en gång!!:bow:

Ofta tappar de balansen just i övergångar. Det visar sig med att hästen slår upp huvudet. Jag tycker det är viktigt att träna in så att hästen svarar på mina sitshjälper istället för tygelhjälper. Måste man ta för mycket i tygeln så tappar hästen även då balanser för den ofta spänner emot tygeltaget.

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka