På med täcket så går vi!

Sv: På med täcket så går vi!

Så, tror du att din hund fryser? Verkar hundar frysa mer nu än förr, eller har vi utvecklat vår kunskap eller är det här med täcke bara nonsens?

Jag har en Cavaliertik på 10 (snart 11) år. Hon har alltid varit täckeslös. Undantaget har varit när man varit tvungen att lämna henne i bilen vintertid eller när vi varit vid sommarstugan höst/vår-tid och ska åka hem (hund badar = blöt hund = kall hund i bil 2 h och vi vill kanske inte sitta i 25 ° värme ).
Nu på senare år är hon mer frusen, dels för att hon är äldre, dels för att jag klipper henne (inte jättekort men viss skillnad blir det, spec. om magen), dessutom rör hon mindre på sig av sig själv nuförtiden (dvs hon far inte runt som en tok längre, vilket på sitt sätt är skönt för nu håller hon sig iaf på tomten :D) så nu har hon täcke när det är minusgrader eller om hon är blöt och man inte har möjlighet att värma och torka henne. Men ska vi ut och leka, träna (där man rör sig, kanske inte platsläggning) eller gå i skogen då åker täcket av. Hon hatar egentligen att ha täcke så jag försöker så långt som möjligt undvika det, men när hela hunden skakar så känns det inte längre schysst.

Jag vet inte hur känsliga andras hundar är, men jag tror att många täcker sin hund i onödan, speciellt om hunden ska arbeta. Risken är väl att om vi täcker våra hundar för mycket kan vi ju riskera att avla fram klenare hundar och det verkar ju onödigt. Så det är väl som med allt annat, någon har sett att det går att tjäna pengar på täcken.

Mina har aldrig täcke på sig vid arbete eller hårdare ansträngning. Däremot klär jag på dem ett vattentätt, fleecefodrat täcke mellan arbetspassen eller om jag vet att de ska sitta i bilen/hundgård och vänta. Boss fryser om han sitter stilla vid regn och blåst, så då väljer jag att lägga på skydd istället för att hålla på principer.

Valpens päls håller inte torrt om det regnar, så ska han vara ute länge i blötväder får han regntäcke på sig.

Det händer att Boss får pyjamas på sig vid riktigt ruskiga kvällspromenader, för att jag ska slippa duscha av honom det sista jag gör på kvällen. Är måttligt mysigt med genomblöt hund i sängen;)

/Migo

Så jag tar alltid en jogging tur med min hund innan varje pass omgång samt ett kampskinn så när jag har sprungit halva sträckan så kampar jag med hunden så de får värma upp musklerna i nacken också.
Sen joggar vi tillbax och kör skyddet,.

*cut*

Sen en annan sak jag varit noga med är att nästan aldrig köra skydd i vått gräs dels för skaderisken för figurant när gräset blir halt sen för hunden att det blir fel.

Haha, jäkla lyxliv;)

Som arbetande vallhund handlar det om extrempåfrestning och väldigt stor variationsgrad på aktiviteten, perioder av stillaliggande (passa grupper = aktivt arbete utan fysisk ansträngning) och explosiva pass däremellan. Ofta jobbar hundarna mellan 1-8 timmar i sträck. Blött gräs är en barnlek i jämförelse med att jobba i decimeterdjup lera, djupa halmbäddar eller snö/is. Underlag som är mer norm än undantag. Som gjort för sträckningar och muskelskador. :crazy:

Nu lägger jag massa tid på övrig styrka/fysträning, masserar och stretchar efter varje arbetsdag och är skitnoga med att hunden inte blir inkastad i bilen utan nedvarvning, men uppvärmning är inte alltid möjligt. Ringer nån och säger att 250 tackor är på rymmen tar man knappast nån joggingtur innan man sätter hunden i arbete...

Det är en jävla tur att rasföreningen är noga med att man bara avlar på friska individer med garanterad arbetsförmåga:love::love:

/Migo
Vars jycke ska jobba som kurshund på onsdag. 6 h arbete med både långa passiva stunder och besvärliga explosiva pass. I snålblåst, nollgradigt och regn... Dessutom på upp till 500 meters avstånd från matte. Åh vad jag älskar min ras:love::love:

Jag har täcke på min DSG för jag upplever att hon väldigt lätt fryser men så har ju hon ingen underull heller.
Jag vet inte om jag är fjollig som har täcke på henne men går hon utan täcke när det är kallt/blåser väldigt kallt ser man att hon spänner sig (ryggen blir som en båge uppåt) och hon står då ofta på tre ben i sådana lägen. Som sagt kan vara jag som är fånig men jag tror nog att hon uppskattar ett täcke då.

Jag är dock väldigt noga med vad jag köper för täcken, det är väldigt viktigt för mig att hon inte verkar störd av dom. Och jag undviker också täcken som ser ut som människokläder då jag personligen tycker det ser väldigt fånigt ut och dom tenderar dessutom att sitta illa.

Jag tycker också att resonemanget, täcke mellan pass är helt logiskt. Överhuvdtaget verkar hela buke resonera väldigt sunt om täcken. Att den gamla hunden eller atroshunden ska ha det vid stillasittande och så.

Jag tycker bara att jag märker på klubben att det börjar likna absurdum när folk klär på sin labbe för att köra ett lydnadpass när det är fem plus. Eller så är de som de gamla stötarna, där man bara langar in hunden i bilen oavsett.

Personligen har jag bara täcke om det är ritkigt skitväder och man står still. Som i vårat fall pauser i jakten osv. Sen har han även ett tunt "nättäcke" från BoT som jag lägger på honom dels när han är blött eftersom han torkar fortare och dels efter ansträngning för att jag hoppas på att det ska hjälpa honom.

Kompisen är däremot en sådan människa som förmänskligar djur, hon har en stor risensnazuer och där är det täcken på så fort det börjar krypa neråt på termometern. Men hon är sån till sitt sätt att vara överlag och tar det säkra för det osäkra i alla lägen och skulle gärna bädda in sin hund i bomull om hon kunde. (vi umgås inte genom hundarna utan andra intressen)

Våran cocker måste ha täcke en riktigt kylig och blåsig höst/vinter dag och även om det är väldigt blött ute(fast då en ofodrad). Hon har ingen ull i sin päls och blir jätte blöt och kall. Brukar skaka och även få ont i magen om hon blivit kall. Har även täcke till min 4-månaders om det är kallt. Hon visar ganska tydligt och skakar om hon fryser. Skulle dock aldrig sätta täcke på våran newfoundland:D

En kompis som jagar skaffade täcke till sin jaktlabbe, som den fick ha när den satt i bilen i pauser och på hemvägen. De andra i jaktlaget flinade och tyckte det var löjligt. I början.;) Sen märkte de att labben var torr, varm och rörlig när han togs ut medan deras hundar var blöta, ruggida och stela. Efter ett tag dök det upp fler täcken i det jaktlaget...

Mina dvärgpudlar behöver både täcke och tröja när det är råkallt och blåsigt, men så har de varken underull eller underhudsfett. Däremot har de pälsar som suger upp vattnet bättre än en disktrasa och blir genomsura bara det duggregnar, eller om de går i vått gräs.

Kläder som bara ska vara gulliga eller roliga gillar jag inte. Först och främst ska de vara praktiska, hålla hunden varm och torr och sitta bra så hunden kan röra sig fritt utan att något skaver eller tar emot. Är de sen snygga är det ett plus.:)
Men kläder som bara ska vara "gulliga" eller "roliga" betackar jag mig för.

På min gammelman som hade ordentlig underull hade jag bara täcke när veterinären var tvungen att raka ett ganska stort område på ryggen efter en böld och det var mitt i vintern. På den tiden fanns det inte ens några täcken utan jag sydde ett själv.
På min lille som inte har någon underull alls har jag täcke om han måste sitta i bilen och det är kallt. Om det är blött har han sin ofodrade regnoverall för att jag ska slippa duscha honom efter varje gång han varit ute. Om han var ute längre pass och det var blåsigt och blött behövde han täcke innan för att han var så mager men nu har han lite mer underhudsfett så nu fryser han inte alls på samma sätt längre.

Jag har de senaste sjutton åren haft vinthundar och skaffade samtidigt mitt första hundtäcke. Innan dess hade jag Cavalier som aldrig någon gång visade tendenser att frysa vare sig vintertid eller vid fuktigt blåsigt väder.

Jag sätter på täcke om hunden verkar tycka att temperaturen inte känns behaglig. Sedan sätter jag på täcke mellan och efter träningslopp om det är svalt ute för att musklerna inte ska kylas av för snabbt.

Alla som har svarat verkar ha sunda uppfattningar men jag misstänker nog att det finns en tendens bland hundfolk att täcka i onödan. Det känns som lite samma tendens som man ser på hästsidan. Fastän forskning visar att hästar i hög kondition egentligen inte behöver särskilt mycket i täckesväg, utan snarare mer mat, sätter många på rena täckesberg. Halskrage sägs vara rätt meningslös, men ändå har i princip alla hästar här nere sådan numera. Tror knappt det fanns när jag var barn. Så visst, det används säkert hundtäcke i onödan i bland.

Å andra sidan tycker jag faktiskt det är värre när folk skiter i att hunden fryser än att man sätter på ett täcke som inte behövs. Mötte härom dagen en kvinna med två täckeslösa italienska vinthundar som frös så de skakade i vår sydskånska fuktiga blåst. Jag tyckte så synd om hundarna som skakade så mycket att de knappt kunde uträtta sina behov.

Min schäfer har endast täcke i bilen om det är kallt. Hon har ALDRIG haft täcke på promenad.

Min lilla borderterrier däremot är betydligt mer frusen så när det börjar bli neråt -15-20° får han ha täcke på promenaden, annars klarar han sig bra så länge han rör sig.

Jag förstår inte vitsen med täcke på hundar (förutom ev. "nakenhundar") så länge det är plusgrader eller bara någon minusgrad och de är i rörelse? Lite som med människor som sätter på sig dunjackan i augusti... Vad ska de ha på sig när det blir kallt på riktigt, typ??

*kl*

Jag spenderade ett par timmar på en julmarknad i mitten av december. Det var kring nollan och jag såg fler hundar MED täcke än utan. Och det var inte nakenhundar eller liknande, utan det var labradorer och andra pälsade hundar. Så visst är det mer vanligt att folk har täcken på sina hundar.

Jag har rottis, dock väldigt tunnpälsad (alldeles för tunn för att vara rottis). Hon har så tunn päls att man ser huden under pälsen på magen.. Hon får dock klara sig utan täcke när vi är ute och promenerar. Däremot om det är riktigt grisväder (snöblandat regn, regn osv) eller om vi ska sitta ute längre tider i kyla eller nåt sånt så klär jag henne i täcke. Det är en ung hund som är välmusklad så hon klarar sig egentligen rätt väl, men jag är lite bekväm av mig och vill gärna ha in en torr hund efter vi varit ute. Jag har ett tunt regntäcke och ett lite tjockare vintertäcke, vilket hon får på sig beror på väder och vind.

Några omgångar underställ.

Jag är en gräsligt frusen människa, det blir många lager när det är riktigt kallt.

Det viktiga måste väl vara att man känner sin hund och är uppmärksam på hur den mår? Min ena har rejäl underull och behöver i princip aldrig täcke så länge han är i rörelse. Regntäcke använder vi för att spara honom och oss en timmes arbete med hårtorken när vi kommer hem (och risk för fukteksem). Den andra hunden har dock nästan ingen underull och hon fryser märkbart redan vid 10-15 plusgrader om hon sitter stilla. Med sin tunna päls blir hon snabbt blöt inpå huden och hon har inte mycket till vindskydd. Därför har hon ganska ofta täcke så här års. När vi hade missat det härom dagen (det var sol men blåsigt och blött i gräset) frös hon så hon skakade i hela kroppen efter en halvtimmes utevistelse, i rörelse. Jag ser inga fördelar med det. Täcket väger inte många gram och hon kan röra sig fritt, så jag chansar hellre åt det hållet med henne.

Min hund är ingen "nakenhund" hon är en DSG men hon får ha täcke när det är någon plusgrad och kallare. Hon fryser annars, hon saknar helt underull och hennes päls är dessutom tunn, på bröstkorgen och under magen ser man huden genom pälsen.

Jag har läst att små djur har svårare att behålla kroppsvärmen än vad stora djur har, då känns det inte helt ologiskt att mindre hundar kanske fryser mer än vad stora gör.

Jag ser i alla fall inget fel i att jag sätter på min hund ett täcke när jag märker att hon fryser väldigt mycket utan. Hon har som sagt inte särskilt mycket päls.

Jag förstår inte vitsen med täcke på hundar (förutom ev. "nakenhundar") så länge det är plusgrader eller bara någon minusgrad och de är i rörelse? Lite som med människor som sätter på sig dunjackan i augusti... Vad ska de ha på sig när det blir kallt på riktigt, typ??

Beror på hur vädret är förutom själva temperaturen.

Regnar det och är runt nollan så åker täcket på gammeltanten, för annars går hon och spänner sig. Lilla golvmoppen har jag ännu inte hittat ett täcke till som inte tovar ihop hennes päls, så vid busväder blir det bara pinkrundor för henne, vid träningar viras hon in i en filt vid väntan. Terrierna håller såpass bra tempo och har inte åldersstelhet i begynnande, så där åker det bara på täcke i samband med pauser i träningar vid busväder.

*KL*

Våra hundar bär täcken när regnet öser ner. Vi har bara ett utrymme som fungerar för att torka hundar i och det fungerar ju för weimaranern som torkar på två röda, schäfer däremot flyttar ju näst intill ut där permanent när hösten och den traditionella skånska vintern sätter in och jag tycker det är ett miserabelt hundliv när man kan komma undan med att torka tassar. Täckena är tunna, noll värmefunktion.

På träning har jag täcke på min när jag väntar på min tur. Då har jag varit noga med att värma upp både hunden och mig ordentligt och precis som att jag inte står utan jacka och blir kall, låter jag inte hunden bli det heller. Är även noga men att gå av hunden efteråt.

Kanske är det för att man är gammal hästmänniska men precis som jag aldrig skulle lasta en genomsvettig häst i hästtransporten utan att ha skrittat av den ordentligt, skulle jag aldrig bara lasta in en hund i en kall bil.

Sedan kan jag villigt erkänna att första vintern jag hade hunden så använde jag täcken till hunden betydligt oftare än jag gör idag. Jag var betydligt hönsmammigare i början än vad jag är idag. Numera är jag praktiskt lat :angel:

Tänka sig, det är precis när det är runt nollgradigt som mina brukar få fleecetäcken på sig eftersom de fryser då ;) Däremot, när det är 5-10 minus behövs sällan täcke öht. När det närmar sig 10 minus så åker fleecetäckena på igen.

*Lite halvt kl*

Jag sätter på mina damer täcken när jag märker att de fryser. Fleecetäcken sätter jag på dem ganska lätt, däremot drar jag mig för att sätta på hundarna de tjockare täcken som finns här hemma. Jag är övertygad om att det blir lite som Lizah skrev nyss, att sätter jag på dem tjocktäcken direkt så kan vi knappt gå ut senare för att det blir för kallt och jag inte har något som skyddar då. Inte så att jag tror på att "härda dem", men helt enkelt inte slänga på täcken i onödan.

Enda gångerna jag slänger på täcken utan att de fryser det minsta är innan och efter släphareträningen under höst och tidig vår. Täcken på, och så går vi en bit i rask takt (går alltid både till och från träningen från tågstationen för att värma upp/varva ner tex). Med unga dåren försöker jag även hoppa runt och busa lite, så att hon verkligen värmer upp hela kroppen. Med tanke på att hon under träningen rivstartar, springer som en idiot och sedan tvärnitar, ibland med världens kullerbyttor som avslut, så känns det som en bra grej med täcke.

En sån där tvärnit som gör att jag är noga med uppvärmning/nedvarvning och täcke på. Den här slutade med att hon landade platt på rygg med alla tassar rakt upp i luften (sedan hoppade hon upp och hade dragkamp med trasan :D)
61925_1322332718.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka