På med täcket så går vi!

Sv: På med täcket så går vi!

Igår 26 december ca 7 grader varmt fick min Aussie för sig att bada i mälaren på vår promenad.
Det var lite oväntat, han är vanligtvis lite försiktig vid vattnet, så jag hade inte en tanke på att han skulle hoppa i.
Men i hoppade han, simmade en liten bit, kom upp och fortsatte sedan hemvägen ca 30 min utan att frysa det minsta.

Ett täcke på min Aussie vid promenad skulle aldrig falla mig in.

Jag har läst att små djur har svårare att behålla kroppsvärmen än vad stora djur har, då känns det inte helt ologiskt att mindre hundar kanske fryser mer än vad stora gör.

Detta har jag också läst och jag tycker att det verkar stämma. Så återigen, man får anpassa sig efter vilken hund man har.

Min lilla hund är 12 år och går på cortison för att hålla sig frisk pga. kroniska magproblem, han har på grund av medicinen ingen underull kvar och väldigt tunn päls över rygg och mage (han är absolut inte pälslös, då skulle han inte levt i dag, men den värmer inte alls) och ja, han fryser så han får kramp när det är minusgrader.
Han har täcken för funktionens skull. Skulle aldrig klä på honom något om han var frisk, han hade inga täcken när han var yngre :)

Har ett ulltäcke, ett regntätt med fleece i och ett ofodrat regntätt. Så länge han är "frisk" och pigg så får han leva, och då ha sina täcken vid väder som kräver det.

Små djur har större yta i förhållande till storleken vilket gör att de lättare blir av med kroppsvärmen.
Så ja, det stämmer.

kl
Det jag börjat fundera på är vid promenader vid halt underlag. Kan täcke (=varmare muskler) då hjälpa att hindra sträckningar eller är det verkningslöst?

Mina har extremt sällan täcken på sig, men ligger de i bilen (oavsett om det är träning som gäller eller ej) en längre stund och det är kallt åker det på.

Det många med pälsade hundar ofta glömmer dock i denna "täckestrend" eller vad man nu ska kalla det (obs, inte nödvändigtvis negativt menat) är att faktiskt låta sina hundar avge värme efter ett hårt pass av vad-det-nu-är-man-tränar, och inte slänga på täcket med en gång. Är hunden inte märkbart varm är det väl en sak, men att skritta av hunden en stund så att den får avge värme en stund innan man sätter på täcket är något åtminstone jag aldrig tummar på. Först bort med överbliven värme, sedan på med täcket, särskilt (!!) om man har tex BOT.

kl
Det jag börjat fundera på är vid promenader vid halt underlag. Kan täcke (=varmare muskler) då hjälpa att hindra sträckningar eller är det verkningslöst?

Har extremt svårt att tro det, en muskel måste vara varnm och uppmjukad/elastisk för att vara beredd på en sådan påfrestning. Trots det kan den sträcka sig iallafall.

Först bort med överbliven värme, sedan på med täcket, särskilt (!!) om man har tex BOT.

Fast just BoT har ju den egenskapen att även hålla "torrt", jag när jag rider har jag en BoT schabrak och hästen är väldigt sällan varm just under sadeln men kan vara skummig mellan bakbenen/frambenen. Så jag tror inte att BoT täcke är något problem att lägga på en varm hund heller, men då tänker jag alltså som vårat "nättäcke" som det hette när vi köpte det till våran. Det har han som sagt inomhus efter ansträngning och torkar honom dessutom torr på väldigt kort tid även om man har duschat av honom. Förra hösten var vi på treadmill träning i vatten varje vecka och la på täcket varje gång direkt efter träningen och rehabpersonalen uppmuntrade även det...

Fast just BoT har ju den egenskapen att även hålla "torrt", jag när jag rider har jag en BoT schabrak och hästen är väldigt sällan varm just under sadeln men kan vara skummig mellan bakbenen/frambenen. Så jag tror inte att BoT täcke är något problem att lägga på en varm hund heller, men då tänker jag alltså som vårat "nättäcke" som det hette när vi köpte det till våran. Det har han som sagt inomhus efter ansträngning och torkar honom dessutom torr på väldigt kort tid även om man har duschat av honom. Förra hösten var vi på treadmill träning i vatten varje vecka och la på täcket varje gång direkt efter träningen och rehabpersonalen uppmuntrade även det...

Hundar svettas inte genom kroppen, och är hunden blöt i övrigt så har ju vattnet i sig en kylande effekt. Vet flera fysioterapeuter och massörer som inte rekommenderar att lägga BoT på en varm hund (dvs om den tex kört ett hårt pass bruks eller liknande), just för att de måste få avge den värsta värmen först.

Fast jag har hört tvärtom också. På med täcket under "avskrittning" så att hunden inte kallnar för fort.

Fast jag har hört tvärtom också. På med täcket under "avskrittning" så att hunden inte kallnar för fort.

Ja, och har man dessutom ett BoT, Redog/Kruuse eller liknande som andas borde det ju inte vara några problem.

Det finns inget som heter "kallna för fort" på en hund som är i rörelse (skritt) :).
Det skulle vara om den är dyblöt och nerkyld redan, men att låta hunden avge överbliven värme innan täcke läggs på är något helt annat. Hundar är INTE som hästar i detta avseende, då hästar kyls ner snabbt eftersom att de svettas. Hundar har svårare att avge värme varför det är schysstare att låta dem göra det innan värmande täcke läggs på. För tredje gången gäller dock detta normalpälsade till pälsade raser, som har ansträngts ordentligt ;) . Jag anser inte att man lägger på en flåsig hund ett täcke, eftersom att den flåsar för att göra sig av med värme. Det blir helt omvänt.

Jag har alltid ett täcke till min hund med mig i bilen ifall hon behöver sitta där och det är kallt. Främst då jag håller kurs och tar med henne och kör ett pass innan eller efter. Hon kan även få ha täcke på sig under promenad om det regnar så hon slipper sitta blöt i bilen sen. Hon fryser väl inte så lätt men tycker att det är onödigt att hon blir genomblöt, delvis så man slipper att allt blir blött hemma sedan. Bekvämt, ja kanske men hon lider ju knappast av det.

kl
Min lilleman är en riktig fryslort om han inte får röra på sig. Så vid t.ex. längre bilturer, vänta i bilen, åka tåg och såna tillfällen får han ha en
stickad "polotröja" men aldrig under promenader eller aktivitet. Efter aktivitet om vi ska åka bil kan han också få på sig ett täcke.
Samma sak om det är riktigt ruggigt, regnigt och blåsigt ute.. Helt enkelt när jag märker att han fryser så får han antingen sin "tröja"
eller regntäcke.

Om det finns ett behov av täcke/liknande för hundens skull ser jag inga problem med det, däremot så har jag svårt för folk som klär
på sina hundar klänningar, skor (om det inte är hundskor som används för hundens skull såklart, jag menar typ converse-skor för hundar för att
det är gulligt typ) och liknande och använder hundarna som barbiedockor..

Samma här, man slipper få in massa blöta som snöklumpar i benhåret tar med sej.

Men jag tycker sen att det är överdrivet och löjligt med dom som alltid klär sina hundar i nå fjolltröja eller kjol.
Typ som alla med parishilton chihuahuas...

Senast ändrad:

Att värma upp och varva ned ordentligt fungerar lika bra. Då behövs inget täcke även om man tränar sin hund.

Att värma upp och varva ned ordentligt fungerar lika bra. Då behövs inget täcke även om man tränar sin hund.

Det är ju bättre än inget, men helt omöjligt att säga med tanke på att det är högst individuellt. Musklerna mår dock som bäst av att hållas ordentligt varma även en stund efter nedvarvning om hunden ligger still i en bil på vintern vid minusgrader. En hund som tillåts röra på sig behöver det inte alls på samma sätt, det är just bil+trång bur+kyla som ofta ger negativa effekter.

Med tanke på att min hund kan ligga och sova på kalla marken i 15 minus, så vette fan om bilen är så mycket värre att han skulle behöva täcke där. Med honom är jag snarare orolig för överhettning.

Det är en apsekt vi missat i denna diskussion. Vi kan prata om muskler och dess välmående bäst vi vill, men klarar hunden att ha täcke? Jag tror det måste vara bra kallt, över 20 minus, för att han inte ska bli för varm och må dåligt. Här snackar vi varm hund med päls. Fick han välja skulle värmen inne vara avstängd.

Jo, men då är vi ju direkt nere på individnivå. Vissa individer bli för varma, då de har mycket riklig päls eller är vana vid att spendera fler av dygnets timmar utomhus (inte bara promenader och träning, utan att de har anpassat sig till ett liv utomhus). Generellt sett behöver dock en "sporthund" (bruks eller vad som) ofta täckas för bästa hållbarhet. Sibbar och huskys hör nog till de hundar som liksom din och vissa andra individer, helst slipper täcke.

Senast ändrad:

Jag har ett fleecefodrat regntäcke från rusta som jag köpte till Fäis efter att han fått vattensvans, han fick aldrig möjlighet att använda det.
Det passar Leon o jag tar på det när det stormar o spöregnar, han har lååång päls, men ack så tunn, han blir dyngsur.

Mina två hundar behöver båda täcke när det är regnigt eller kallt.
Den ena är en amstaffkille, dvs pälsen är på sina ställen så tunn att man ser den rosa huden igenom. På övriga kroppen är det heller inte mycket till vinterpäls att tala om.
Tiken - blandis mellan Cavalier och Am.Cocker - vill hemskt gärna ha täcke på. Hon fryser direkt om hon blir blöt - vilket hon blir så snart vi går ut då hon älskar snö. :grin: Hon bli röverlycklig när jag visar upp jackan och hoppar runt som en dåre - det tolkar jag som att hon uppskattar att ha det på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka