pâ kvällen

F

fnorr

Tror ni att en häst som har "generna" frân det vilda livet pâ prärien "liggandes" pâ utsidan kan tycka att det är läskigare att komma ut i skymmningen??? Rovdjurstimme....allt som är farligt kommer pâ natten.....har en liten diskussion med en medmänniska....vad tror ni??

Sv: pâ kvällen

Efter att ha haft hästar på lösdrift i många år så... nej, jag upplever inte att de är mer oroliga i skymning.

Jag är skötare till en häst som är ganska stirrig och tittig av sig även mitt på dagen, har inte märkt något i skymmning, men däremot när det är mörkt, då blir den stora fina ardennern en liten hare som piper hem till stallet så fort en gren knakar.

Var en häst i "mitt" stall förut och han vart knäpp vid skymmningen, men sedan var det bara för att han hade dålig syn på ögonen.

Hästar har bättre mörkerseende än oss men det tar längre tid för dom att vänja sig vid mörkret däremot. Upp mot 45 minuter kan det ta.

Jag tror det. Min häst blit tittig om vi rider ut precis i skymmningen. Men efter ett tag har han lugnat ner sig. Men visst dom har bättre mörkerseende än oss.

Min pålla blir mycket tittigare och fjantigare om jag rider i skymmning än om jag rider när det är bäckmörkt ute, då e det matte som e fjantig :p . För hennes del kan det mycket bero på att hon har ett synfel, pupillern drar inte ihop/vidgar sig som den ska.

men ett av varmbloden i stallet blir jättehispig i hagen när det börjar skymma..kutar runt i hagen som en blådåre-hon har mat i hagen så det e inte hunger... fast den hästen har iof en massa skumma idéer hela tiden, hon e lite, som ägaren säger, "schitzo"... (stavning???)

Har en kompis vars häst blir helstirrig vid ridning när det är mörkt ute.
Min häst bryr sig å andra sidan inte ett dugg.

fnorr skrev:
Tror ni att en häst som har "generna" frân det vilda livet pâ prärien "liggandes" pâ utsidan kan tycka att det är läskigare att komma ut i skymmningen??? Rovdjurstimme....allt som är farligt kommer pâ natten.....har en liten diskussion med en medmänniska....vad tror ni??

Vet inte riktigt hur du menar med generna på utsidan... Men min islänning som är uppväxt på island borde ju ha vildhästgenerna nära till hands, men honom går det ingen nöd på i skymningen, inte om man jämför med kallblodsstoet som är stalluppfödd och avlad långt från vildhäst-gener... :p

Hehe, min förra häst var hypertittig på dagarna, men när det var mörkt var han som en gammal ridskolekuse. Han såg väl inte lika många faror (som stenar, jordhögar eller en nedtrampad blomma) när det var mörkt... :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 581
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård En häst har fått svallkött på ett ben. Veterinären tyckte att vi ska "gnugga bort det själva" och att de inte behövde komma ut och skära...
Svar
15
· Visningar
2 004
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar