"På bogarna"?

Tigertofflan

Trådstartare
Sitter o kollar lite bilder från dagen, och sitter o funderar på hur man egentligen kan se att hästen går på bogarna. Ibland kan man tydligt se att han är framtung, och att han då borde gå på bogarna... men annars då? Går de alltid på bogarna när de inte har bakbenen med sig eller hur funkar det?

Lär mig! :D

Sv: "På bogarna"?

Oh. En tanke till! På alla (de väldigt få :o :D ) bilder osm det ändå ser ut som att han har bakbenen med sig, så ser ryggen sänkt ut?

Edit: Förresten... bör denna tråden kanske ligga på nåt av de generella forumen?

Senast ändrad:

Hästen har ju naturligt minst 60% av sin vikt få framdelen och får den en ryttare på sig blir det ju oftast mer så dom flesta hästar går mer eller mindre på bogarna,

Alltså.. Vad jag har förstått, är fackutrycket för en häst som går på bogarna, en häst som går "förmycket" i form med framdelen, har bakdelen liksom på släp, samtidigt som man får en känsla av att ekipaget kommer att tippa på näsan, snart?
Eller? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 220
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila