P spruta för ston?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maraton600
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 617
M

maraton600

....undrar om någon vet något om p-spruta för ston. Hur det funkar ev biverkningar etc. Kostnad? Har tänkt släppa ut unghingsten efter hingst betet. // Monika :cool:

Sv: P spruta för ston?

Jag sprutade mitt sto för ett tag sedan. Hon reagerade inget, inte vad hon visade i alla fall:-)
Brunsten kom i gång två dagar efter.

Du menar väl inte att du ska släppa hingsten på bete med ston?! Och sen spruta i fall att det hänt något? Väldigt stor skaderisk på både hingst och ston!:eek:
Men jag kanske missförstod?

....undrar om någon vet något om p-spruta för ston. Hur det funkar ev biverkningar etc. Kostnad? Har tänkt släppa ut unghingsten efter hingst betet. // Monika :cool:
Jag hade tänkt att unghingsten på 1 år skulle kunna få gå med de gamla och det nya årsfölen i en gemensam flock, som han gjorde tidigare innan fölen kom. Men jag har ett sto som jag inte vill ha dräktigt i år. Jag vill ju helst inte att han ska gå ensam. // Monika

Jag tror inte att det finns preventivmedel för ston, men jag har för mig att det finns kondomer för hingstar, sedan är ju problemet att få honom att använda den.
Seriöst, så tror jag det är en bra idé att dela på dem. Finns det inga killar han kan gå med?
U

Jag har tre äldre ston och fick även 2 sto föl!! Hade trott att jag åtminston borde fått en hingst. Statistisk sätt borde det vait dax.
Vill ju så gärna att han ska vara hingst ett tag till då jag vill att han ska bli pappa så småning om, men inte i år. Han e en väldigt fin frieser. Ja ja jag får nog dela på hagarna och jag ska rådfråga med min veterinär!

Du behöver inte fråga din veterinär.
Man p-sprutar inte ston i förebyggande, helt enkelt.

Du kan du inte byta ett av sto-fölen mot en unghingst istället?

Du behöver inte fråga din veterinär.
Man p-sprutar inte ston i förebyggande, helt enkelt.

Du kan du inte byta ett av sto-fölen mot en unghingst istället?

Jag har hört att en del/någon använder p- spruta eller liknande till sitt sto under brunst perioden då hon presterar sämre och blir mer svårhanterlig under tävlingssäsongen. Så om det nu är så att man andvänder sig av p-spruta så måste de ju vara i förebyggande syfte,eller för att ta bort brunt annars kallas de ju abortspruta!!??? eller.
Jag måste iaf kontakta min veterinär för fullständig information.
//Monika

Men det finns bara ett sto i flocken? Eller fattar jag fel Även ston som är allt för unga kan råka bli dräktiga om det vill sig illa..
U

Om du läser mina tidiga inlägg, så ser du att jag har 3 äldre ston och 2 års föl (ston) Hingsten som jag hade tänkt kunde gå med stona är uppväx med mina märrar och han e en fjolårshingst, fortfarande har han stor respekt för stona och han underkastar dem helt, Jag låter inte ungston gå med honom när det slutat dia, och det är bara ett sto som jag inte vill ha betäckt i år. Annars är det ju inte ovanligt att ha betäckning iform av lösdrift då man har äldre hingstar i flock med ston. Och detta är ingen ny kontulation jag vet ju hur det funkar ihop

Tja, med de dopingregler vi har i Sverige idag så är inte sånt tillåtet.

Men är du envis så ring din veterinär.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 706
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 950
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka