P.R.E vs. Halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Jag har under flera år varit intresserad av P.R.E och intresset har blommat upp efter att ha suttit och tittat på alla de filmer som finns på internet men bland dessa filmerna har bara riktigt duktiga ryttare ridit sina hästar på bästa tänkbara sätt medan jag råkat se filmer där mindre erfarna ryttare ridit sina hästar och då har hästarna sett allmänt tokiga ut. Jag har fått för mig att det är en ras som kräver en mycket skicklig ryttare, stämmer det? Har de mycket kraft och styrka inom sig som kräver en viss typ av ridning eller påminner de mycket om våra halvblod som dressyrhästar?

Det finns riktigt duktiga dressyrryttare i Sverige som sitter och tävlar höga klasser på andra raser än den klassiska halvblodshästen, däribland P.R.E men även Frieser och andra lite mer maffigare raser. Rätta mig om jag har fel men har inte Kristian von Krusenstierna tävlat en P.R.E som heter Quarzo? Han kanske gör det än? Det är häftigt att sticka ut ur mängden tycker jag men hur pass mycket skiljer det sig egentligen mellan en P.R.E och ett halvblod? Vem vinner på dressyrtävlingen?

Funderar även på hur vanligt det är att blanda in P.R.E blod i halvblod? Såg en annons för ett tag sedan på en fölunge vars mamma var halvblod och vars pappa var P.R.E. Hur blir en avkomma med 50% av varje?

Knäppa frågor och funderingar kanske men jag har alltid varit intresserad av P.R.E och varför vissa väljer att rida den rasen framför halvblod.

Sv: P.R.E vs. Halvblod

Alltås, tyvärr så är det nog ändå så att om man verkligen vill vinna, så är det svårare med "alternativa" raser inom tävlingsdressyr. Sen kan man vinna ändå, men jag upplever det som att det kan vara lite svårare, dom har ädnå inte ritkigt samma rörelsemönster som halvblod. (vilket jag tycker är ne bra sak men inte alltid domare gör det)

Rätta mig om jag har fel men har inte Kristian von Krusenstierna tävlat en P.R.E som heter Quarzo?

Funderar även på hur vanligt det är att blanda in P.R.E blod i halvblod? Såg en annons för ett tag sedan på en fölunge vars mamma var halvblod och vars pappa var P.R.E. Hur blir en avkomma med 50% av varje?

det stämmer bra att kristian von krusenstierna har tävlat Quarzo. vad jag vet så gör han det fortfarande.

pratade förut om en PRE uppfödare om den korsningen. hon trodde att man kan lyckas avla fram den ultimata dressyrhästen då PRE hästar har väldigt lätt för samling (ex piaff och passage) men kan i vissa fall ha svårare för ökningen medan det är lite tvärtom för halvbloden.
har däremot aldrig träffat en korsning av de raserna

Okej, ja egentligen så borde de båda raserna kunna ge varandra väldigt mycket. Som du sa, P.R.E har väldigt lätt för samling och de har en enorm arbetsvilja och kämparglöd. Halvblod däremot har oftast större rörelser och om de båda raserna kan ge varandra av det goda, ja.. då kan man få den perfekta hästen!

Hej!
Jag är ägare till en korsning PRE/halvblod idag är hon 5år riden (tränad)ca 1år + någon månder i skogen.
Hon går idag LB dressyr med målet att starta LA i vår.
Hon har fått mycket posetiv respons av tränare/domare.
Hon har lätt för samling (nästan för lätt ibland) längningaran är inga problem och hon är extremt sammarbersvillig, inga nerver utanpå utan lugn i alla lägen (vilket hennes mamma inte är).
Om jag måste hitta något fel så blev hon lite liten 155cm men känns större att rida mamman är 158cm och pappan 162cm.

Jag säger bara: aldrig mer ett rent halvblod hellre en ren pre.

(återkommer med bilder såfort jag har fått photobucket att fungera)

Nu fungerade det!
Jackie
Bjrbck1.jpg

6juni2.jpg

mnsgrd2.jpg

Mamma Jemeni (halvblod)
Jemeni.jpg

Pappa Fandanguillo (PRE)
untitled.jpg

N.jpg

Jättefin häst du har! Önskar dig all lycka till med honom! :)

Rekommenderar dig att kika in i "Spanskahästar-tråden" för att kanske få fler svar på dina frågor om P.R.E. Men, min åsikt är att P.R.E. hästar överlag är mjuka, mjuka att sitta på och mjuka att rida i förhållande till halvbloden men naturligtvis finns det individer av alla sorter inom respektive ras.

Jag tycker mycket om P.R.E. för deras arbetsvilja och vilja att hela tiden fråga vad ryttaren vill. De är intelligenta och snabblärda på gott och ont och jag tycker mycket om deras rörelsemönster som skiljer, och skall skilja sig, från halvblodet. Dock skall en bra P.R.E. kunna länga liksom ett bra halvblod skall kunna länga. Att P.R.E hästarna bara rör sig uppåt är en halvsanning jag tror kommit dels av att många "halvbra" eller rent dåliga P.R.E. hästar importeras och dels av att många ryttare inte rider sina P.R.E som dom bör.

Har du en medelbra P.R.E. och ett medelbra halvblod så tror jag i vissa fall att du lättare klarar dig i de lägre klasserna med halvblodet. Av den enkla anledningen att domare är mer vana vid att se och döma halvblod och kan ha svårt att bedöma rörelserna hos en P.R.E. I de högre klasserna har dock P.R.E. hästen mer att hämta.

P.R.E. hästar kan upplevas av många som väldigt lättridna, det är lätt att bara "åka med" och tycka att allt känns finfint trots att hästen egentligen inte jobbar rätt. Med ett halvblod är det lättare att känna när man gör "fel" än vad det är på en P.R.E. Därför kräver den ofta känsliga P.R.E. hästen en mer erfaren och lyhörd ryttare.

I second this. Jag har en bra spansk häst som egentligen kan länga mkt fint men ryttaren är helt enkelt inte tillräckligt bra för detta ännu. Därför blir det mycket strutt och spända framben istället. En dag händer det, hoppas jag :p

Tack för ett mycket bra svar, vore kul och rida en P.R.E någon gång! Risken är väl bara att man ligger halvbloden på hyllan och köper in ett par sådana istället! :rofl:

Det finns riktigt duktiga dressyrryttare i Sverige som sitter och tävlar höga klasser på andra raser än den klassiska halvblodshästen, däribland P.R.E men även Frieser och andra lite mer maffigare raser.

Jag gillar ju personligen "halvblod" mest men Kyra Kyrklund tävlar numera också en lusitano, Rico. De är placerade minst Prix St Georges.
RicoIntI.jpg

Senast ändrad:

Häftigt! Lusitano är också vackra hästar! :love:

Jag hade noll erfarenhet av PRE innan jag träffade min nuvarande pojkvän för ca. ett år sedan. Hans mamma har blivit helt frälst vid rasen, vilket nu resulterat i att dom har fem stycken hemma, varav fyra är försäljningshästar. Jag har haft turen att få rida några av dessa (alla utom en, som inte är inriden^^) och tycker att det överlag är underbara individer. Jag har alltid varit mest intresserad av hoppning tidigare, men har nu halkat in mer på dressyrspåret...
PRE är som någon skrev tidigare mycket samarbetsvilliga, de letar ibland dina hjälper för att de vill jobba och vara till lags. De är känsligare än alla de halvblod jag har ridit i mitt liv och det värsta någon av de har gjort är att ta bettet i max 5 sekunder när man galopperat ute, längre än så tar det inte för dig som ryttare att lätt återfå kontrollen ;) Inte ens den treåriga hästen vi har nu har gjort något som ens liknat ett bocksprång eller liknande vid ridning. Summa summarum : av de jag har ridit så är de även mycket bättre i temperament på det sättet.

Nu har inga av dessa tävlat, så vi har inga konkreta resultat att gå på, men min pojkväns syster som har tävlat upp till Prix St.Georg med storhäst var helt anti PRE tidigare men älskar t.ex. treåringen vi har nu. Hon håller på att byta ut sitt ena halvblod mot den faktiskt ;)
Film på den (för att se hur den rör sig) hittar du på youtube, sök på Jecomias. Om du vill titta lite på de andra hästarna vi har i stallet,
för att se hur de ser ut, så kan du gå in på www.nyboda.dinstudio.se

Jag har en fantastisk korsning PRE-fullblod. Han är 6 år och 175 cm mkh! Han är som en Ferarri att rida. Hoppa kan han också, flera felfria 120 förra året. Så visst duger dom till båda grenarna.

Korsningen PRE/Halvblod är relativt vanlig numera. Vi betäcker årligen relativt många halvblodsston med våra spanska hingstar.
Även jag rekomenderar dej att titta i spanska-hästar-tråden och även i tråden om PRE-korsningar.
Sedan är ju all avel beroende av matchningen mellan föräldrardjuren oavsett raser/raser. Rätt PRE på rätt halvblod tror jag blir den ULTIMATA dressyrhästen!
och om man nu inte siktar på detta så kan man vara ganska säker på att få en uttrycksfull, väldigt ridbar och genomtrevlig individ genom denna korsning!
Här några exempel:
PRE-D-day
Liberty2.jpg

PRE-
Moccas%20föl%20002liten.jpg

PRE-Bernstein
Korzika1,5år.jpg

PRE-Bernstein
Agapinom1.jpg

Hallå ! :) Jag har en P.R.E/Halvblodshingst på ett år ! Han har ett helt fantastiskt psyke ! Är verkligen supernöjd med honom. Håller på med horsemanship, tömkör, promenerar osv. Han gör alltid rätt om jag gör det ! Älskar barn gör han oxå. Kommer säkert testperioder framöver, men det tar vi då = )

Hej, vi fick ett Halvblod/PRE stoföl -09 och hon är en mycket trevlig individ.
Vi har fyra PRE-korsningar och alla har trevligt temperament och bra steg.
www.elsapopre.se

Jag har en fantastisk korsning PRE-fullblod. Han är 6 år och 175 cm mkh! Han är som en Ferarri att rida. Hoppa kan han också, flera felfria 120 förra året. Så visst duger dom till båda grenarna.

Ja verkligen , såg dina filmer och din häst är verkligen jättefin :love:

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 265
Senast: Emelei
·
S
Träning Hej! Tänkte höra lite om era åsikter här.. Nu vet jag ju att smaken är ju otroligt olika från ryttare till ryttare, men vill gärna få...
2
Svar
22
· Visningar
2 351
Senast: Immer
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 312
I
Dressyr Hej alla duktiga dressyrryttare! Jag skulle behöva lite tips... jag äger o rider nu för tiden islandshästar. Tränar dem genom...
Svar
3
· Visningar
940
Senast: Mow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10