p-piller / p-stavar till häst

M

marie67

Nån som har riktig koll på om detta fortfarande finns som alt till pms hästar?

Tog kontakt med de lokala vetrinärer som används till vardags och fick svaret att det är inget som används längre .. Är det här ett lokalt påfund eller "på riktigt"?

Kör fn på ett preparat som heter Hormonise .. funkar ypperliggt på alla bitar utom den biten att hästar är vegitarianer och ska normalt sett inte äta andra hästar.:confused:

Sv: p-piller / p-stavar till häst

Har inte hört talas om något du pratar om, men det finns ett preparat som heter Stroppy Mare, för stroppiga ston alltså. Googla på det så kan du läsa om det. Har ingen egen erfarenhet men min tränare säger att det ska fungera. Sedan är han sponsrat av företaget som gör det också, så man kan ju inte lita på honom till 100% : )

När jag jobbade i travstall för 100 år sedan lade man in ett p-piller i halsen på pms hästar .. Men det var på 80 talet det!

Stroppy Mare gav jag en låång chans men det gjorde inte minsta förändring .. Hormonisen däremot har gett en trevlig häst utom just vid utevistelse ..
Sen finns det hästar som helt enkelt bara är små djävlar i vissa lägen och då bara att gilla läget .. Tyvärr funkar det inte med att ha henne själv .. munkorgar ger skav så vi får skaffa målvakts utrustning till övriga hästar är jag rädd för.

Munkpeppar. Gammal beprövad metod. Jag har använt det åt en häst, det funkade utmärkt åt henne. Funkade inte åt kompisens häst. Man får prova sig fram helt enkelt.

P-spruta finns ju fortfarande, så kan rent teoretiskt iaf använda. Dock är det förbjudet att tävla sådan häst. Det är ju karens på alla tillskott med, men karensen på att spruta är 6 månader eller ngt, så i praktiken omöjligt att göra ett uppehåll för tävling bara.

Däremot så att lägga in kulor i livmodern är tillåtet igen numera, och är ju ett annat alternativ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka