P-piller och vikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Curly

Jag började med p-piller för några år sedan då jag träffade min nuvarande sambo. Jag minns inte riktigt exakt men under den tiden gick jag upp väldigt mkt i vikt. Från stl. 42 i byxor på sommaren-00 gick upp nästan till stl. 46 direkt.. utan 44 emellan!:eek: Jag fattar inte hur det kunde ha gått så snabbt och att jag kunde ändrat min kost så mkt.. Visst att jag och min pojkvän satt inne och myste mkt (blev en del godis), men jag gick ofta till honom från skolan mm. Jag undrar om man kan gå upp så mkt som jag gjorde av p-piller... funderar på att ta ett uppehåll med dem samtidigt som jag får läkarhjälp att gå ner i vikt då jag har försökt under fem år på egen hand utan större resultat. Många säger att man kan gå upp en del av p-piller men inte så mkt som jag gjorde. Kan det vara så att det är svårare att gå ner för att ämnesomsättningen ändras?! Jag är absolut ingen godisgris och jag äter hyfsat rätt enligt mig själv. Har hund och ett relativt rörligt jobb.
 
Sv: P-piller och vikt.

det som gör att man går upp i vikt när man äter p-piller är ju att kroppen tror att den är gravid och då ökar sötsuget/ man blir hungrigare eftersom kroppen tror att man sks föda upp en ny människa. Men om du inte har börjat äta mer är det konstigt eftersom man inte bara går upp pga p-pillerna...
Men om du har ätit mer godis, kan det vara det ;)
så sluta med godis och öka motionen, så borde du se skillnad. :)
 
Sv: P-piller och vikt.

Jag trodde det var att kroppen band dels mer vätska och att ämnesomsättningen påverkades.. Nej, jag äter inte mkt godis skrev jag ju. Äter bra mat och rör på mig som sagt.. därför har jag nu bokat läkartid för att se om det kan hjälpa. Jag gick upp nästan 20 kg då när jag började använda dem..:o Helt sjukt och jag tycker inte att jag ändrade så mkt ändå.. då åt vi kanske mkt godis, men sedan slutade vi med det och jag gick inte ner..:crazy:
 
Sv: P-piller och vikt.

DU är inte ensam, jag har själv gått upp 20 kg :confused: Blev även deprimerad av att äta pillren så jag gav upp i våras efter 2 år..Nu mår jag mkt bättre ,har precis börjat tagit itu med min övervikt;)
Förstår inte heller riktigt vad som hände då jag motionerar en hel del och åt relativt bra mat, självklart åt jag godis men det gjorde jag ju innan också utan att gå upp 20 pannor:mad:
 
Sv: P-piller och vikt.

okej, jag missuppfattade ditt inlägg (ang godiset..) :o

Det att kroppen skulle binda vatten och så har jag aldrig hört.. :confused:

Men det låter som en bra idé att gå till läkare, dom VET ju mer än vad vi kan sitta här på buke och gissa om... ;)

Åt p-piller förut men slutade för ett tag sen, det passade inte mig...
det funkar ju inte för alla, och man ska ju vara nöjd och glad med sitt preventiv medel..... ;) :bump:
 
Sv: P-piller och vikt.

Har du fått det konstaterat av läkare att din övervikt beror på det? Jag var ju bara 15 när jag började och visst hade jag inte superkoll på vikten då, men man märker ju ändå skillnaden och jag tycker det gick så snabbt. Det var säkert en kombination av allt med pojkvän, innesittande, godis, p-piller mm. Men ändå.. jag sportade varken före vi träffades eller efter. Har alltid varit mullig, men ändå. Det är klart att man kanske går upp av att äta som jag gjorde då (även om jag gick mkt, ca en halvtimma mellan honom och skolan), men att man inte går ner något när man ändrar det beteendet.. åt dessutom viktväktarmat när jag var hemma med mina föräldrar..
 
Sv: P-piller och vikt.

Ingen fara.;)

Ja, problemet är väl att jag fick en manlig läkare som inte talar bra svenska.. menmen.. funkar inte det får jag väl gå till mödravåren/barnmorska. På ungdomsmottagningen sa de att man inte går upp så mkt.. men jag tror nog visst att det kan vara så.. det är inte precis så att de har frågat mig om jag vill ha en utredning trots att jag är så pass överviktig (90+) att de nästan inte ville ge mig p-piller som skydd..:crazy: dels för att det inte skyddar lika bra och dels beroende på blodproppar tror jag.. senast jag var där pratade de inte alls så..!:confused: :mad: Man blir ju förvirrad när de säger olika och när de inte ens vill påpeka att man kan få hjälp med att gå ner. Jag har ju nämnt att jag har svårt att gå ner, men icke.. likadant med andra läkare.. ingen har remitterat mig vidare.:confused: Inte ens när jag var och kollade allergier/astma..:smirk:
 
Sv: P-piller och vikt.

Jag fick svaret av en barnmorska en gång i tiden att man inte går upp i vikt av själva p-pillerna utan att hormonerna i dom kan gör så man får större appetit.

Hon tyckte att allt handlade om självdiciplin! :eek: :crazy:
 
Sv: P-piller och vikt.

När jag började med mina minipiller så gick jag upp fyra kg på en vecka. Sen kan de kalla det för självdiciplin men... Kan man verkligen gå upp så mycket bara av sig själv på en vecka?? Jag tror faktiskt att mina piller spelade en stor roll. Efter det blev jag även grym godisknarkare. Det är en månad sedan jag slutade med mina piller och sötsuget är nu helt normalt. Så visst, jag har haft svårt att hålla vikten pga sötsug, men jag köper inte att det gjorde att jag gick upp fyra kg på en vecka... Jag kollar min ämnesomsättning och den är helt opåverkad, så det är inte ämnesomsättningen det blir fel på iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 766
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp