p-piller och löp

Fiorano

Trådstartare
För snart fyra veckor sen fick jag min lilla katt. Hon är en chinchillaperser som är 1 år och åtta månader. Hon är en omplaceringskatt då hon inte trivdes i sin förra familj som hade ytterligare två katter. I alla fall fick hon p-piller där och det slutade vi med när hon kom hit. Fanns ju liksom ingen anledning att fotsätta eftersom hon här är ensam katt. Det tog ungefär en vecka så kom hon in i ett löp. Nu börjar jag förstå varför man ger katten p-piller... Men sen vart hon lugn en vecka för att nu börja skrika för full hals igen. Hur länge ska hon hålla på så här?? Jag har tidigare bara haft kastrerade katter så jag har ingen koll på detta beteendet. Dock så kommer vi troligen att ta ungar på henne till hösten, så jag vill inte ge henne p-piller. Efter den kullen ska hon kastreras!

Sv: p-piller och löp

Hon kommer mest troligt fortsätta som hon gör ända fram tills hon blir dräktig. Det finns alternativ till att ge p-piller. Du kan tex. prova att få henne skendräktig mha. tops.

Det låter ju lite vulgärt, men vad man gör är helt enkelt att ta en tops, sticka in den i vaginan, röra runt den lite försiktigt och hoppas på att man lyckas stimulera ägglossning. Man måste upprepa proceduren några gånger varje dag (under löp). Funkar det tar honan ett löpuppehåll på 6-7 veckor och sedan kommer hon igång igen och då får man börja om.

varför inte ta en kull nu och kastrera henne sen. varför vänta till hösten?

Hon kommer mest troligt fortsätta som hon gör ända fram tills hon blir dräktig. Det finns alternativ till att ge p-piller. Du kan tex. prova att få henne skendräktig mha. tops.
.

Menar du att en löpande hona löper tills hon blir dräktig?

För min hona löper för första gången och det började för två veckor sedan, då var det ändå ganska lungt, sen var det uppehåll några dagar och nu sjunger hon som bara den, specielt på nätterna.
Så kommer hon väl inte göra tills hon blir dräktig?
Tänk om man inte har en hankatt, då kanske de inte blir dräktiga på flera år....
Jag kanske missuppfattade dig?

Hon kan löpa om flera gånger tills hon blir dräktig, men hon kommer inte att löpa konstant tills dess.
Vissa löper varannan vecka året om, medan vissa löper några gånger om året. Min ena löpte 12 dagar, höll upp några, löpte 12 dgr, höll upp några osv. Men hon mådde så dåligt av löpen att hon sattes på p-piller.

Kanske lite off-topic, men vid vilken ålder "brukar" en hona börja löpa?
Vår hona är ca 9-10 månader, är det dags för henne snart? Kan man kastrera/sterilisera(vilket ord använder man?) vid första löpen eller måste man vänta?
Märker man alltid när de löper?

Jag har bara haft hankatter tidigare så jag är liksom helt lost..

Det är lite olika när det börjar löpa, men din hona kommer nog snart att börja. De flesta kliniker kastrerar inte gärna honkatter yngre än 6 månader, då de är för små dessförinnan. Det finns, vad jag vet, inga belägg för att honan måste löpa innan man kastrerar henne, vissa säger att de ska göra det, men enligt den veterinär jag jobbar med så är det inget som är belagt. Vill du kastrera innan hon löpt första gången, så gör det! I vissa fall vill man ju inte vänta in första löpet, tex om man har en okastrerad hankatt hemma, då blir det ju ungar och det är det onödigt att ta på sin icke vuxna katthona.
Det är ordet kastrera man använder, vilket innebär att man tar bort äggstockar, äggledare och oftast även livmodern.

Senast ändrad:

Det låter som ett stort ingrepp, är det det? Är det större risk än vid kastration av hankatt?
är det bara att ringa till veterinären och säga att man vill ha tid för att kastrera sin honkatt eller hur går man tillväga?

Jag har som tur är ingen hankatt hemma, och hon är innekatt. så jag kan vänta..

Det är ett större ingrepp ja, man öppnar upp in i buken och tar ut livmoder och tillbehör. Men fortfarande är det ett vanligt rutiningrepp och majoriteten av kastreringarna går bra.

Ja, du ringer och säger att du vill kastrera en honkatt, dom flesta veterinärerna gör det säkert ett par gånger i veckan i alla fall, så för dom är det inget ovanligt.

Båda mina är kastrerade, inga komplikationer och båda är harmoniska och välmående tjejer numera.

Okej, det låter bra. Det är väl som alltid med operationer att det finns en risk.
Men samtidigt så mår hon väl inte heller bra om hon ska gå omkring och löpa o aldrig "få nått" ..

Nej, man har kommit fram till att upprepade löp utan parningar ökar risken för livmoderinflammation, så det är nog risker med det mesta mer eller mindre.

varför inte ta en kull nu och kastrera henne sen. varför vänta till hösten?

Jag är kankse tramsig, men eftersom ungarna inte kommer att få stamtavla är jag rädd att få oseriösa sommarkattsspekulanter om man får en kull på sommaren... Katten är renrasig, men från det hemmet vi köpte fanns ingen ordning på några papper så jag har ingen stamtavla på henne. Därför tänkte jag vänta till hösten. Dessutom har vi bara haft henne i en månad och jag vill att hon ska känna sig helt trygg om hon ska få ungar.

Hon är som sagt en chinchillaperser-vad tycker ni att jag ska para henne med? Vill att ungarna ska ha en nos...

Du har inte försökt spåra uppfödaren? Är hon id-märkt?

Jag har sålt kattungar som "försvunnit" genom omplaceringar, och jag väntar fortfarande på att de nya ägarna ska höra av sig och berätta var hon finns :crazy:

inegn märkning i örat i alla fall. har inte varit hos vet för att kolla om hon är chippad.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
1
· Visningar
530
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar