Diabolical_Kitten

Trådstartare
Har ni några tips på övningar som stärker rygg och magmusklerna (för häst...) som man kan göra från marken? Har låtit bli att rida pga att jag får en ny sadel om ett par veckor, så det måste vara övningar som går att göras vid löshoppning, tömkörning eller longerning. Får gärna vara med bommar/hinder.

Sv: Övningar

Tömkörning över bommar är ju jättebra! Börja i skritt om hästen är ovan, och lägg bommarna ca 1-2dm längre än vad hästens steg är.
Sedan kan du lägga upp tex varannan bom så att h*n får tänka och lyfta på benen lite mer.

Det gör jag en del, men nu har jag inte kommit på föler sätt att variera det ;)
Tänkte om det fanns några övningar som var riktigt bra och jobbiga för hästen.

Ok det är ju bra. Fast tömkörning är ju ganska krävande för dom ändå.

Klättra, fast från marken kanske skulle vara något att variera med

Senast ändrad:

Njaaaa..... Jag är inte så duktig på tömkörning och jag springer ju med, han går ju inte bara på en volt, och då är det mkt mindre jobbigt.

Tömkörning är bra för häste, och de behöver ju inte bara gå på en volt för att det ska vara krävande.
Tömkör ute i naturen det är bra variation

Men det är mer påfrestande för hästen om den går på en volt.
Här måste man gå igenom skog för att komma till vägar där man kan tömköra utan att bli stöd av bilar/människor (annars finns det bara ett samh'lle att gå igenom, och det gör jag inte då jag inte är van vid att tömköra och inte alltid kan styra honom rätt när han krånglar) och jag gillar inte tanken att tönmköra igenom skog och små stigar. Och för oss funkar det att vara i ridhuset...
Inga som ahr bra förslag på övningar?

Måste det vara från marken då?

Jag skulle ut och rida barbacka i trav i högt gräs! Och överhuvudtaget ridning barbacka, för då är det gott om plats för musklerna att växa och ta plats. Dessutom tränar man magen bra med klättring och sådant.

Ingen barbackaridning på min häst ;)
Jag har ridit barbacka 2-3 ggr på¨säkert 7 år och har alltså inte den balansen, och min häst har en lite vaggig gång och ryggen rör sig väldigt mycket så jag har speciellt svårt att sitta kvar på honom barbacka. Dessutom tror jag inte på barbackaridning och jag kommer förr eller senare hamna på ryggraden.

Så det måste vara från marken.....
Nån på Buke sa att studs skulle avra bra för att träna magmusklerna, är det så?

Ja det tror jag att det är, hopphästarna på elitnivå tränar ju mycket studs för att bli starka och explosiva över hinder, och det kräver ju muskler överallt i princip. Men det är något jag hört med, att studs är bra för magmuskler.

Apropå barbackaridning så har man ju skinkorna på vardera sida om ryggraden på hästen och jag sitter iaf på hästens muskler och inte på ryggraden.
Min häst fick otroligt annorlunda rygg när jag red barbacka ett tag (hade min då enda sadel på omstoppning) så jag tror bara att det är positivt. Inte skadar det iaf. Balansen man får av barbackaridning har man enorm nytta av sedan med sadel. Det är nog min räddning och anledningen till att jag inte ramlat av överhuvudtaget de sista 3-4 åren. Trots katastrofsprång nerför trappor rakt ut i vattenhinder utan stigbyglar etc.

Men annars är ju cavaletti och studs bra, samt klättring. Det är bra med vatten också, om man har tillgång till typ en långgrund sjö eller havet så man kan låta hästen trava i knädjupt vatten.

Hästen är rädd för vatten ;) (han går iaf inte frivilligt igenom en sjö... varmt vatten i duschspiltan går bra, men en vattenpöl... njaaaaa)

När jag har ridit barbacka på hästar känner jag tydligt ryggraden. Dessutom är jag nog inte så trevlig att ha på ryggen, har väldigt markerade sittben.
Jag har ramlat av min häst 3 ggr sen förra sommarn (innan dess hade jag inte ramlat av en häst på 7 år, fast jag har ridit till en del problemhästar) och varje gång har jag haft oskodda ridbyxor (och min sadel är hyfsat hal) och varit helt oförberedd (typ att han skenat iväg när jag har hoppat upp och bockat oavbrutet i ett halvt varv och sen gör han en 180graders vändning och gör likadant i andra hållet) så jag tycker inte min balans är så dålig ändå. Men på min häst barbacka hade jag glidit av så fort han hade hoppat åt sidan. Man ahr ju inget grepp i pälsen eller nåt. Och då hästen är rund som en tunna glider jag både framåt och bakåt och åt sidorna.l

Studshoppning är jättebra träning, ta inte för höga hinder och håll inte på för länge.

Rygga, öppna, sluta är också bra övningar som kan göras från marken.

Mina förslag är studs (gärna flera och låga) och att du ger dig ut och går i skogen, inte på stigar utan bara knallar rätt ut över stockar och stenar. Mycket nyttigt, både för dig och hästen ;)

Ullis- som varje dag är ute och knallar med sin konvalecent

Om hästen och du är vana vid tömkörning som du skriver, så öka kraven lite och börja "centrera" hästen bitvis, dvs rör dig mer in mot mitten och sakta ditt eget steg, så du tar in hästen på böjt spår/volt emellanåt. Hästen kommer ner i formen och trampar under sig, om du lägger på mycket tempo växlingar ovanpå detta så får du MYCKET rygg aktivitet hos hästen. Gör liknande även om du inte är på volt, tex om du tömkör i bågar/serpentiner, så i varje båge centrerar du hästen genom att låta den anpassa sig mer efter dig och du mindre efter hästen... om du förstår hur jag menar?

du kanske redan gör detta, men tänkte eftersom du skrev att du inte alls tömkör på volt över huvud taget?

Förstår vad du menar. Jag tömkör litegrann på volt, men mestadels springer jag med, dock har jag ganska lugn trav och på vissa långsidor/volter ökar jag traven (så undviker jag att jag inte lyckas koncentrera mig nog för att tömköra rätt och på så vis dra han i munnen)

Igår hoppade han ca 50-60cm studs, 4 studs på raken och hoppade väl 7 ggr i ena varvet och 3 i andra varvet. Är det för mycekt?

Det är bra att börja som du gör, dvs på rakare spår och röra sig mer efter hästen, innan man själv fått koll och övat upp "känslan" när man tömkör - efter ett tag blir känslan du har i handen och tömmen precis som den du har i handen när du rider, så fint kan du justera hästen även under tömkörningen. Så när du känner dig stadigare och hästen också förstår ordentligt vad som förväntas skulle jag absolut börja lite som jag föreslog, för det är kanon arbete efter den linje du är ute efter styrke och muskel mässigt.

jag tycker inte det är för mycket studshoppning. han bär bara sig själv (ingen ryttare) och du har låga höjder. Helt OK tycker jag, skulle kanske bara jämna ut antalet så han går mer jämt antal i bägge varven.

Ja, nästa gång kommer han få gå lika mkt i båda varven, men efter 7 varv i ena varvet började han tycka det var för lätt och ibland travade han över (alltså han satte ner 1-2 ben emellan hindrena bara) så då fick hyan komma i andra varvet och då vaknade han till......

Jo, jag ahr börjat förstå det mer och mer vilka små hjälper jag kan använda och när jag måste använda tydliga hjälper (t.ex. hur mycket jag måste ge efter för att han ska ta fram halsen mer). Men jag ska absolut testa att göra lite serpentiner och sådär. Nu gör jag också lite som ett vanligt dressyrpass, dvs vänder upp å¨mitten, går snett igenom, lägger en 10m volt i trav och 15m i galopp osv.

kan ni inte bara gå ut å prommenera i skogen, över stock och sten, så fötterna måste lyftas, bra träning, för både dig å hästen ;)

Jo, det gör vi ibland, att vi promenerar. Tyvärr är det inte nog med träning för hästen, han är väldigt uthållig och han kan gå absolut hur långt som helst utan att bli trött.
(och om han blir trött behöver han bara gå lugnt i 2 minuter så är han megapigg igen...)

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 122
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 639
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar