A

attiva

Hej!
HAr en häst som skulle behöva gå ner en hel del (ca 200kg :crazy: )
Någon som har nåt tips eller bra ide på "bantarträning"
Övningar och dylikt man kan gör apå banan som tar på fettet???

Sv: Övningar

Jag har haft 1 häst ... (gotlandsruss) som var väldigt "fet".... efter en tid förlorade hon fettet :P
vi tränade både på bana och i skogen!
på banan så hoppade vi låga hinder... och i traven och i galopper så kan man korta och länga..!
i skogen så fösök att galoppera mkt...
nu vet jag ju inte om hästen har bra kondition??
har den jätte dålig så trava längre streckor :)
hoppas det kmr gå bra!
//Jessica :)

Tack! Ska försöka!
Hon är i kondition men är som en dammsugare ute :S äter upp allt som kommer nära. Nåt mer tips på banan? Hon är lite svår riden och blir lätt för het över hinder nämligen

Är hästen SÅ fet ska den absolut inte tränas öht! :crazy:
Det belastar senor och leder extremt mkt och hästen riskerar att få stora skador ffa i benen, men även i övriga delar av kroppen.
Inte så kul att hästen blir oridbar precis när den kommit i lagom hull...

Det du kan göra är att skritta långa sträckor på hästen i kombination med rätt mat. När hästen börjar gå ner i vikt kan du successivt öka träningen.
Det är ju viktigt att hästen inte får i sig ett överskott av foder, men när du väl börjar träna hästen så är det samtidigt viktigt att hästen får rätt sorts mat så den kan bygga muskler.

om du hoppar henne.. och hon är väldigt het så gör mkt halvhalter och sitt ner i sadeln tills du ska över hindret :)
och du kan ju alltid prova att prata lugnt med henne.. hjälper på min häst som ibland blir het!
försök göra lite roliga saker på banan och variera... lägg ut koner.. rid slalom och longera henne :)
tömköra kan du ju oxå göra på banan :)

Longera och hoppa är olämpligt med en fet häst. Enorm belastning!

Jag vill hellre rekommendera en bra foderstat och långa skrittrundor i rejält tempo. Powerwalking för häst helt enkelt. Man bör vara ute minst en timme för att få resultat, gärna längre.
Att trava i arbetstempo (ca 14 km/h för häst i Quarterstorlek, räknar 11 km/h för min feta fjording) i minst 30 min i sträck tre dagar i veckan när hästen kommit ner lite i vikt och fått bra flås i power-skritten kan bli fortsättningen. Därefter ökar man med 6 min trav varannan vecka. Ger kalaskondis och bränner lite kalorier.
Men som sagt, tänk på belastningen och skritta mest! Gärna ut i skogen eller om det ska vara ridbana, över bommar. Rejält engagemang från både häst och ryttare i skritten! Och engagemang i hästens foderstat, en bra och balanserad foderstat är A och O för alla, såväl folk som fä!

ja men om den är bara lite fet.. när den lixom kommit igång.., kanske inte precis i början :P

Jag tycker det är effektivast att rida välidigt varierat. Tillexempel: 2 ggr i veckan rider du ut 1½ timme, mest skritt. 2 ggr i veckan rider du ett kortare pass med galoppfattningar och långa travsträckor, ytterligare 1 ggr i veckan är det klättring i backar och skritt i svårade teräng mitt i skogen. 1-2 ggr i veckan tömkörning eller ridning på bana. Undvik bara att sitta och näta på små volter och böjda spår förrän hästen gått ner i vikt en del så du inte får onödiga skador.

Vad äter hästen?

Hästen ifråga är en korsning på ardenner/fullblod.
Just nu står hon i en hage ensam som inte är så stor. Dock en hel del bete i den pga ingen häst gått där på ett tag.
Hon står inne på nätterna. Får en näve betfor morogn + kväll. Äter ca 1kg hö på nätterna.
Hon är som sagt i bra kondition inte där felet ligger

herregud! har den inte fått problem med benen ännu? borde ju vara grymt överbelastad av 200 kg extra!

jag tycker du skall börja med raska skrittpromenader :) om man verkligen vill överbelasta benen så kan du nog lyda råden här om att hoppa..

finns det ingen hage med mindre gräs i då som hon får gå i?

lycka till!

Senast ändrad:

Det är orelevant om hästen har kondition, är hästen verkligen så fet så ska den INTE tränas!
Som sagt så belastas benen något enormt, speciellt om den inte rids korrekt och varierat hela tiden.
Hoppning är ju öht helt uteslutet.

Och är den fet så är det ju bättre att den får mer hö och mindre bete, samt sällskap i hagen som den kan springa lite med.
Tänk på att när magen jobbar (Halm är bra!) så förbränner den även mer. En tom mage och för lite mat tar av musklerna och ger inte en hållbar häst..

Efter nån/några månader med skritt och lättare travarbete kan man öka ridningen successivt och lagom när hästen är i bra hull så är den nog också i bra kondition för att ridas och tränas "normalt"
Men med tanke på att du har tränat hästen när den varit fet (Under en längre period?) så tycker jag nog du ska ta det lite extra försiktigt med ridningen. Egentligen hade Jag rekommenderat nån månads vila (kanske med handpromenader) för att evetuell överbelastning i benen ska få vila av sig, men det är ju samtidigt lite dumt när hästen dessutom måste gå ner i vikt.

Liknande trådar

Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: jemeni
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 750
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar