Övningar för tölt från mark och rygg

S

Silvercore

Hej!

Jag har en islandshäst som har lite problem med tölten, är det någon som har några bra tips på övningar som man kan göra, gärna både på marken och ryggen?

Vi har ingen ridbana hemma men vi har fina grusvägar att rida på och en stor åker. Så gärna övningar man kan göra ute i skogen! :)

Sv: Övningar för tölt från mark och rygg

Hoppa in på islandsforumet vettja, där är det fler som ser :)

Vad är det för problem ni har för tölten?

Okej! Jag är ny här så jag hittar inte så bra haha!

Hennes förra ägare red henne som en helt vanlig ponny, så tölten finns där men den har inte riktigt fått komma fram ordentligt. Hon töltar ibland men det blir ofta kortare sträckor och långsamt. Jag skulle vilja lära mig hur jag ska locka fram tölten och dessutom muskla henne så hon orkar tölta mer och snabbare.
Haha lite konstig förklaring kanske men jag hoppas det funkar.

Först och främst, ta hjälp av en tränare som kan se er i verkligheten och kan se exakt vad ni behöver träna på.

Men det låter kanske som att ni behöver börja om helt med grunderna igen. Lösgör hästen helt först och främst med sidförande, volter och start/stopp exempelvis. Sedan kan du börja arbeta den med skolor så som öppna, så hästen samlar sig och tar mer vikt bak. En bra övning är att rida på en stor volt där du kortar upp skritten så mycket det bara går, den skall verkligen gå samlat men ändå med mycket energi i steget! Stöd på yttertygeln, och ställ något med innertygeln. Be hästen gå in med framdelen innanför spåret några steg så som i en öppna, och då driver du upp i några små steg tölt. Det räcker med bara några steg innan du sedan saktar av igen och kan ge hästen längre tygel, sen gör du om övningen några gånger till!

Det är en väldigt bra samlande övning för att verkligen stärka hästen bakifrån och få ihop hela överlinjen i tölten. Viktigt att du inte glömmer bort är att du behöver mycket drivning i hästen!

Och låt det ta tid! För en häst som inte har så mycket tölt i sig är det en jobbig gångart som kan ta mycket tid och arbete innan den visar sig ordentligt.

Har hästen inte tidigare töltat så får man helt enkelt töltsätta hästen -och det gör man inte bara på en vecka på en häst som inte töltat förr och inte har talang för det!

I början gäller det att samla hästen i skritt och sen "släppa fram" den sen i tölt. Tar hästen ett töltsteg så saktar man av och berömmer -det är liksom där du får börja.

Det kan ta flera år innan du kan tölta snabbt på hästen.. det tar tid för alla, och om din redan ligger lite efter så får man kämpa ;) ..
Just nu ska du inte foksuera så mycket på tempo och inte ens på takten de första veckorna. -viktigaste är att hästen tar något töltsteg.. och sen kan man öka sträckan successivt..

Mitt bästa tips är att ta kontakt med en duktig tränare. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
730
Senast: Blyger
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur