Övningar för känsligare häst

S

stjarnfall

Hej!

Jag håller inte på med western utan det är mest hoppning och dressyr, men jag tycker om tänkandet i westernridningen och att hästarna verkar bli så känsliga och fina av den. Jag tycker inte om att använda händerna för mycket i ridningen heller... Vissa ridlärare jag har haft och sett har satt på hästen en gummisnodd och sagt till eleverna att korta tyglarna, hålla fast och driva på rejält så går hästen bra, och den tanken gillar jag inte. Vill ha en avslappnad häst som är positiv till att arbeta!

Så nu när jag har fått hem en ponny att ha under sommaren, ev längre, tänkte jag försöka kombinera ert tänkande med den engelska ridningen, få henne att lyssna på sits mm så bra som möjligt och att rida med små och lätta hjälper och få snabba reaktioner... Få henne lätt till en låg form osv.

Har ni några speciella övningar som är bra att göra för att få hästen känsligare,
eller är det bara att dressyra på som vanligt, lugnt och avslappnat och med små små hjälper och inte mer med det?:)

Ingen behöver nämna tränare för det har jag ändå inte möjlighet till för tillfället;)

*sen nattråd och filosofier, får hoppas att ni ändå förstår detta imorgon*:p

Sv: Övningar för känsligare häst

Ge alltid de små hjälperna först och ta inte till de större innan hon fått en chans att lyssna på de små ;)
Att rida med bara sätet är svårt, jag kämpar på för att lära mig vad min kropp egentligen gör när jag rider.. :rofl:

*icke westernryttare iofs*

Sv: Övningar för känsligare häst

Den röda tråden för att få en känslig häst och lyhörd häst är att alltid se till att hästen verkligen förstår vad man vill och när den gör rätt så ger man ordentlig eftergift i samma ögonblick.

Många tror att western är att rida på långa tyglar hela tiden, så är det inte, man får rida med ganska mycket tygelkontakt när man utbildar hästen, vi vill också att hästen ska gå i rätt form.

Men i ditt läge, är det en poäng med att strunta lite i formen till att börja med och släppa loss tyglarna för att skola om sig själv samt att bli tydligare mot hästen.

En enkel övning att börja med, som framför allt får ryttaren att förstå hur lite man egentligen behöver göra är:
Rid på spåret med långa tyglar. Lägg en volt genom att plocka upp innertygeln. Så snart hästen svänger, ge total eftergift. Hästen kommer att fortsätta svänga kortare eller längre tid. När det behövs så plocka upp innertygeln och sväng igen.
Dvs, sitt inte och dra i tygeln hela volten. Utan plocka bara upp och sväng när det behövs. Total eftergift däremellan.

När du sedan vill samla hästen, så rid fram hästen till bettet. Så snart hästen kliver på med baksteget och därmed ger efter i nacken, ge total efter gift och beröm.

Likadant med skänklarna. Gör t.ex. en bak- eller framdelsvändning ett steg i taget, dvs så snart hästen flyttar för skänkeln släpper du trycket. Lägg sedan till skänkeln och så snart han flyttar sig för den, total eftergift genom att skänkeltrycket försvinner.

På så sätt får du en häst som verkligen förstår vad du vill. Eftergiften av tygel och eller skänkel talar om när den gör rätt.

Du kan också rida serpentiner över banan. Rid rakt över mot väggen/staketet på långa tyglar, tänk verkligen att rida rakt in i väggen. När du kommer fram till väggen så finns två scenarion:

1. vanligast är att hästen väljer att svänga åt något håll, oftast mot utgången... Vill hästen svänga åt höger, plockar du upp vänstertygeln och svänger åt vänster (motsatt håll alltså), så snart hästen svängt, ge totalt eftergift. Denna övning är en ledarskapsövning från ryggen, du bestämmer vart ni ska.

2. hästen stannar med huvudet mot väggen. Då kan du välja vilket håll du vill gå åt.

Alternativ 2 innebär att hästen väntar på ditt kommando. Du har en häst som lyssnar. Detta händer vanligtvis inte första gångerna. Men kör du på med övning 1 så kommer den till sist att stanna vid väggen och vänta att du säger till vad ni ska göra. Du har fått en häst som lyssnar på dig.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 770
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka