- Svar: 6
- Visningar: 1 127
Tänk dig att du får ett erbjudande om en anställning. Du vet inte vad du kommer att få för arbetsuppgifter, bara vilken titel du får. Du vet inte vem du kommer att få som chef. Du vet inte vilka lokaler du kommer att sitta i eller hur det ser ut på arbetsplatsen. Du vet bara lite vagt vad företaget du kommer jobba på kommer att syssla med, men inte hur verksamheten kommer att vara upplagd. Du har inte fått möta någon från nya jobbet, har inte fått möjlighet att ställa några frågor. Du får information om lön och semester, men med tillägget att det kommer att ändras inom ett år men man vet inte riktigt när. Det enda du får veta är att antalet semesterdagar du fått kommer att kortas ner med två veckor så snart ändringen träder i kraft. Du kan bara hoppas på att du får behålla din lön, så att inte den också sänks ”när ändringen träder i kraft”. Du vet inte hur övriga villkor ser ut med flextid, klämdagar/halvdagar, möjlighet till distansarbete, mm. Du vet inte alls vad som kommer förväntas av dig. Arbetsplatsen kommer att vara belägen ca 5 mil från ditt hem enkel väg.
Du har fått ditt jobberbjudande per e-post. Signerar du så är det bindande. Alternativet är arbetslöshet.
Skulle du ta jobbet?
Jag tycker att det är en väldigt intressant situation. Jag har alltid funderat på att det känns så svårt att egentligen veta vad det är man tackar ja till när man söker nytt jobb för att man har så lite att gå på efter kanske två intervjuer... Men söker man nytt jobb på ”vanligt” sätt så har man oftast fått träffa chefen, man har fått ställa frågor om arbetet och förhoppningsvis fått arbetsuppgifterna presenterade för sig, man har kanske fått se arbetsplatsen och till och med kanske fått träffa några blivande kollegor. Man har fått information om vad som gäller för lön, semester, flextid, mm. I jämförelse med den situation jag är i nu så har man ju faktiskt fått väldigt mycket information om vad det är man tackar ja till när man söker jobb på vanligt sätt.
Jag tycker att det är både spännande och konstigt. Jag har verkligen ingen aning om vad som väntar mig. Det är som att bli bortgift, och inte ha nån aning om vem som kommer stå brevid en framför prästen och som man ska tillbringa sin framtid med.
Verkligen en övning i acceptans, kontrollförlust och tillit...
Du har fått ditt jobberbjudande per e-post. Signerar du så är det bindande. Alternativet är arbetslöshet.
Skulle du ta jobbet?
Jag tycker att det är en väldigt intressant situation. Jag har alltid funderat på att det känns så svårt att egentligen veta vad det är man tackar ja till när man söker nytt jobb för att man har så lite att gå på efter kanske två intervjuer... Men söker man nytt jobb på ”vanligt” sätt så har man oftast fått träffa chefen, man har fått ställa frågor om arbetet och förhoppningsvis fått arbetsuppgifterna presenterade för sig, man har kanske fått se arbetsplatsen och till och med kanske fått träffa några blivande kollegor. Man har fått information om vad som gäller för lön, semester, flextid, mm. I jämförelse med den situation jag är i nu så har man ju faktiskt fått väldigt mycket information om vad det är man tackar ja till när man söker jobb på vanligt sätt.
Jag tycker att det är både spännande och konstigt. Jag har verkligen ingen aning om vad som väntar mig. Det är som att bli bortgift, och inte ha nån aning om vem som kommer stå brevid en framför prästen och som man ska tillbringa sin framtid med.
Verkligen en övning i acceptans, kontrollförlust och tillit...