Övingar på marken

Minelli

Trådstartare
Jag skulle behöva lite nya ideér om övningar man kan göra med hästen vi markarabetet över bommar och småhinder. Mina ideér börjar att ta slut...

Jag tycker att du ska köpa eller låna lite böcker som du kan läsa och få tips från.
De böcker som jag tycker är bra och som beskriver väldigt bra övningar är Hopplära Strömsholmsmetoden och Reflections on Ridning and Jumping av William Steinkraus.

Lycka till!

Tack men jag har böcker och kan läsa i dem.
Jag ville bara ha lite tips från andra vad ni gör för övningar med era hästar.
Med tanke på att mina hästar jobbar över bommar 2-3 dagar i veckan så tar ideérna slut..

Hej... nu vet jag ju inte exakt vad du gjort för markarbetesövningar men mitt tips är att jobba med olika övningar på volt. Att hoppa på volt ska tydligen vara bra och stärka hästen har jag hört någonstans. Man kan både ha enkla hinder och små studs upphöjt på sockerbitar.

En annan övning :idea: som jag tycker om att göra är att rida in från hörnet och göra skänkelvikning in mot medellinjen, rakrikta och gå över bommar för att sedan göra skänkelvikning ut på samma långsida (alltså först skänkelvikning undan höger skänkel, sen gå över bommar för att sedan göra skänkelvikning undan för vänster skänkel) Detta är väldigt lösgörande för hästen och jag brukar uppleva att hästen lyssnar riktigt bra efteråt. Kräv olika tvärning beroende på hur utbildad/uppvärmd hästen är. Detta kan göras både i skritt och trav, tänk bara på att ändra avstånden mellan bommarna

En tredje bra och rolig övning :idea: är att lägga upp tre bommar på "sockerbitar"/hinderstöd (lågt) med lika långt avstånd (ex. 14 m) mellan. Jobba med att få jämna galoppsprång mellan. Fungerar detta kan man mixtra med att länga galoppen mellan första och andra för att sedan ta tillbaka mellan andra och tredje osv. En bra lydnadsövning utan att det sliter på hästen allt för mycket.

Lycka till med markarbetet // Jenny

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
50 949
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV