Överviktig?

L

lillagubben

Igår vad jag hos veterinären med min älskade missekatt, för hon drägglar så mkt. :/ Dom vägde henne, när hon satt i sin box, och vågen visade 6,95 kg. Dom skrev det på journalen åxå, och vi tänkte att hon kanske fått en för stor dos medicin mot sitt drägglande eftersom att dom skrev vikten med boxen. Men när vi frågade dem så sa dom att vågen räknar bort vikten på boxen. Men min katt kan väl ändå inte väga 6,95 kg? Hon är tjock, men inte såå tjock! Är hon överviktig? Eller är det normalt att väga så mkt för en katt? x)

Sv: Överviktig?

Går inte att säga efter enbart vikt. Katter kommer ju i olika storlekar. För en del är 2,5 kg idealvikt för andra kan den ligga på 7-8 kg.

ställ dig på din badrumsvåg med katten i famnen. anteckna vikten. ställ dig ensam. anteckna din vikt. Dra bort din vikt från kattens och din gemensamma och du får svart på vitt vad din katt väger.
Men som sagt, olika katter är olika stora och väger därmed olika mkt. En skogis eller MC är stora av naturen och väger därmed mer än en katt av liten ras

Det är inte helt omöjligt att citruz äger så mycket, hon har ju en hel del att ta i xD nä men 6 kilo lät väl ganska mycket för henne :confused:

haha joo lite e de ju allt xD ja precis. ja tkr dt låter väldigt mkt.. nästan ju 7 ju :P xD

min katt är inte alls stor, hon är bondkatt/norsk skogskatt.. hon är ju lite rund men 7 kilo är väldigt mkt för henne tkr jag. ;P

men då är hon väl ganska stor? Ns katter är väl större än bonnar?
och våran äldsta bonne väger ca 6 kg.. och han är aningen tjock.. så det är inte omöjligt att hon väget nästan 7 om hon är lite överviktig..

*pssst... muskler väger mer än fett*:angel:

Ja det är dom men hon har mest bondkatt i sig så hon är rätt liten. (x okej, då kanske det är rätt normalt iallafall ;)

Liknande trådar

Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: Strict
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat