Överväxt vall bäst till fångkänsliga hästar?

R

racerkorv

Har funderat inför sommaren och min fångbenägna storätare.... visst borde det vara bättre att ha en sådan häst på överväxt vall (som gått i frö eller åtminstone är på väg att göra det) än på en med mycket nytillväxt?
Hovisen påstod att det var bra att putsa vallar till sådana också men det borde bli tvärtom...då får man ju ny tillväxt= höga fruktanhalter????
Ytterligare en fundering: vitklöver anses ju traditionellt vara farligt för fångisar men klöver lagrar ju näringen i rotknölar under jord inte i bladen... har de verkligen hög fruktanhalt? Lucern har det ju inte pga samma sorts näringslagrande.... eller är jag ute och cyklar?

Sv: Överväxt vall bäst till fångkänsliga hästar?

Ingen aning men jag vill också gärna veta så jag puttar dig:)

Klöver lagrar kolhydrater som stärkelse i stället för fruktaner. Detta med vitklöver och fångrisk är nog gammalt. Det trodde man förr. Lusern tillhör ju samma grupp växter och lagrar också socker som stärkelse. Men det gör dessa växter mest på hösten så de innehåller inte stora mängder stärkelse.

Vilket bete som är bäst beror nog på omständigheterna dvs ngn sorts balansgång mellan fruktanhalten i gräset och mängden gräs som hästen lyckas sätta i sig. Där tror jag på bantad häst, munkorg och ev begränsad betestid. I alla fall för en häst med nedsatt insulinkänslighet (IR häst)

Vad är egentligen högt och lågt sockervärde eller fruktanhalt i gräs hö?
Alla pratar om de men aldrig om några riktvärden.
Om amn ska köpa in hö till nästa höst vad ska man titta efter. Vilka värden ska de ha? Man kan ju lämna in hö på analys och få värden på sockerhalten men vad ska de va för en fånghäst?

Jag vet inte om det är lika viktigt för alla fånghästar men det kanske är dumt att inte vara försiktig.

Till en insulinresistent häst eller en som lätt blir det bör inte sockerhalten (NSC- halten) vara högre än 10% (12% i ngn rekommendation).

Vad är egentligen högt och lågt sockervärde eller fruktanhalt i gräs hö?
Alla pratar om de men aldrig om några riktvärden.
Om amn ska köpa in hö till nästa höst vad ska man titta efter. Vilka värden ska de ha? Man kan ju lämna in hö på analys och få värden på sockerhalten men vad ska de va för en fånghäst?

Som forest skrev så under 10 - 12% NSC. Det är en hake dock. Svensk sockeranalys är inte samma sak som NSC (non structual carbohydrates).

Det är socker plus stärkelse som ska ligga under 10 - 12%. Stärkelse får du inte svar på av sockeranalysen. Exakt VAD som ingår i svensk sockeranalys tycks tämligen omöjligt att få reda på, då inte ens laboratoriet kan ge ett begripligt svar på det. Både jag och FA har försökt.

Det finns en annan sockeranalys man kan göra, som nog ger ett bättre svar. Haken? Den kostar 2000 spänn..

Däremot så vad jag lyckats läsa mig till så borde stärkelseinnehåll i normalt svenskt grovfoder vara några procent. Så jag personligen vill ha under 10% i socker, för att då förhoppningsvis ligga under 12% NSC. Men målet är ju dessto lägre dessto bättre.

Jag har 8.8% socker i mitt nuvarande, och neråt där jag vill hamna.

Svaret ges för övrigt i gram socker/kg TS, så procenten får man räkna själv, är dock bara att flytta kommatecknet ett hack till höger. T ex mitt andra silage med 10.1% socker, har alltså 101 gram socker/kg TS.

om gräset blommar så är det visserligen mindre socker i stängeln, men massor i axen. och det är oftast dom hästarna plockar av och äter först! har studerat hästarna och vad dom äter. allting som innehåller mkt fruktan och socker brukar vara högst på smaskigt-listan, tyvärr. kort grönt gräs, blomhuvuden och ax.

efter allt jag läst så har jag kommit fram till att det bästa gräset är mellanlångt, växer i skugga, varken för vått eller för torrt och inte utsatt för frost. och kolla så du inte har rajgräs på betet!

ang vitklöver så tror jag det kan bero på att den liknar alsikeklövern som också är vit. den kan ge olika förgiftningssymptom och säkerligen även fång. vanlig vitklöver är inte farlig.

Måste man inte skilja på socker i allmänhet och just fruktan vad gäller fång?
Det är väl egentligen inget som säger att andra sockerarter egentligen utlöser fång?

Jo, om hästen har IR så kan det det, i förlängningen. Socker = blodsockerpeak = ökat insulin. Höga insulinvärden kan utlösa fång - även hos friska hästar.

Däremot för en icke-IR så borde inte socker spela lika stor roll nej, men däremot fruktanet precis som du säger, som också kan utlösa fång hos friska hästar, även omd et krävs mycket höga mängder. Dock så att äta sig till de halter av fruktan som använts för att utlösa fång i studierna via grovfoder är omöjligt. Däremot är ju haken att man vet inte vilken nivå som är fångutlösande av fruktan. Man vet att en HÖG dos är det, men man vet inte än hur långt gränsen går. Dvs X ger fång, men ger X-10 fång? X-20? Det vet man inte. Inte heller om det finns olika individuell känslighet.

Vad gäller bete så kan det ju bli rakethöga fruktanhalter, så där är det ju iaf teoretiskt lättare att äta till sig det, samtidigt som det diskuteras lite om de ens då kan äta sig till de doser som användes i försöket, och om inte fångutlösande dos är lägre, och/eller om det skiljer på 'gräsfruktanet' och 'försöksfruktanet'.

Jag skulle inte våga chans, inte ens om jag visste hästen INTE var IR skulle jag våga ha direkt mkt socker eller stärkelse. Dock skulle jag inte vara lika hysterisk med om hästen råkade ta 'en tugga fel hö' typ.

Måste man inte skilja på socker i allmänhet och just fruktan vad gäller fång?
Det är väl egentligen inget som säger att andra sockerarter egentligen utlöser fång?

Det beror nog på om hästen har lätt för att få minskad insulinkänslighet.
När det gäller en häst med helt normal insulinkänslighet så är det säkerligen fruktanerna som är de som är viktiga att undvika.
Men om den kan bli insulinresistent så är det nog lika illa vilket den får i sig för mkt socker eller för mkt fruktaner.

Däremot är ju haken att man vet inte vilken nivå som är fångutlösande av fruktan. Man vet att en HÖG dos är det, men man vet inte än hur långt gränsen går. Dvs X ger fång, men ger X-10 fång? X-20? Det vet man inte. Inte heller om det finns olika individuell känslighet.

Jo, man vet numera rätt bra hur stora fruktanmängder som behövs för att orsaka laminitis.

Pollitt använde 7,5 g/kg oligofructose (OF) och samtliga hästar (ponnyer) fick laminitis.

Man gjorde senare försök med 1 g/kg OF och ingen häst fick laminitis.

Förra året, 2009, gjordes ytterligare försök med 1 g/kg, 5 g/kg och 7,5 g/kg OF. Här är rapporten:

Am J Vet Res. 2009 May;70(5):624- 32

Effects of low-dose oligofructose treatment administered via
nasogastric intubation on induction of laminitis and associated
alterations in glucose and insulin dynamics in horses.

Man fick följande resultat:

Ingen av de 12 hästar som först fick 1 g/kg OF utvecklade laminitis. Hästarna delades sedan in i två grupper, 8 hästar i grupp A som fick 5 g/kg OF och 4 hästar i grupp B som fick 7,5 g/kg OF. Alla hästar i grupp B utvecklade laminitis och 3 av 8 hästar i grupp A.

Det finns således en risk (37,5%) för laminitis vid fruktanhalter i storleksordningen 5 g/kg kroppsvikt. En häst som väger 500 kg skulle därmed vara i riskzonen om den ges 500 x 5 = 2500 g (2,5 kg) fruktan MOMENTANT (OF i försöket gavs momentant “via nasogastric intubation”).

Om man antar att hästen äter 2% av sin kroppsvikt per dygn så äter en häst som väger 500 kg ca. 10 kg TS vilket betyder att ett grovfoder måste innehålla minst 25% fruktan för att utlösa laminitis. Då har man ändå inte tagit hänsyn till att hästen i verkligheten inte tar in all fruktan momentant utan under dygnets alla timmar.

Skickar man sitt grovfoder till USA för analys så får man både ESC (socker) och WSC (socker + fruktan) analyserat (samt stärkelse). Fruktanhalten är således WSC – ESC.

Gå in på följande länk:

http://www.dairyone.com/Forage/FeedComp/disclaimer.asp

Titta på statestiken för “grass hay”. Normalvärdet för WSC är 10,8% och för ESC 7,5%, dvs. den normala fruktanhalten i hö är 10,8 – 7,5 = 3,3%. Ganska långt från 25% eller hur. Det högsta värdet i intervallet för WSC är 15,2 och 15,2 – 7,5 är 7,7%.

Jag har också läst artikeln

Am J Vet Res. 2009 May;70(5):624- 32

Effects of low-dose oligofructose treatment administered via
nasogastric intubation on induction of laminitis and associated
alterations in glucose and insulin dynamics in horses.

Men jag har inte dragit samma slutsats dvs att en häst inte kan få fång av fruktan på bete, I slutet av artikeln står det följande

"Use of OF overload to induce laminitis has been criticized because it is questioned whether horses can ingest this amount of fructan when grazing on pasture. However, it has been estimated that horses kept on pasture ingest 3.5 to 7.3 kg of fructan/d when the watersoluble carbohydrate content of the grass peaks at certain times of the year.7 Amounts of OF administered to horses in the present study were within this range—a
horse weighing 500 kg received 2.5 kg of OF when the 5.0 g/kg dose was administered. However, fructan consumption by grazing horses often occurs during a 12- to 24-hour period, which is not the same as the bolus
treatment administered in our study. The importance offructans in the development of pasture-associated laminitis must still be determined. It is likely that several fermentable carbohydrates within pasture grasses combine to induce changes in the gastrointestinal tract that induce laminitis in horses.
On the basis of findings of the present study, we conclude that laminitis can be experimentally induced in horses via administration of OF at a dose of 5.0 g/kg and that horses can recover clinically from the OF-induced laminitis that develops. Among the study horses, clinical signs of systemic inflammation were observedfollowing OF administration and glucose dynamics were altered at 24 and 48 hours after the laminitis induction
dose of OF was given. In horses grazing on pasture, carbohydrate-overload events that induce intestinal disturbances and precipitate laminitis are likely to occur."

De kommer alltså fram till att hästar kan äta så mkt fruktan på ett bete som de har använt i studien. Och drar den slutsatsen att det är möjligt att hästar kan få fång genom att inta för stora doser kolhydrater som ger tarmstörningar dvs den typ av fång som induceras av fruktaner.

Läst precis samma studie som dig, men med helt annan tolkning. Jag tolkar precis som Forest, och som det står. Hästar kan på bete äta tillräckligt med fruktan för att nå upp i fångutlösande nivåer.

Vad gäller nivåerna i studien så förutom att för hästarna i studien inte fick fång vid 1g/kg så kan man inte säga om 2 g/kg är säkert eller ej. Medan 3 g/kg helt klart är en risk osv.

Dessutom är det alltid det med att en kontrollerad studie där ett ämne tillförs 'av människorhand' inte behöver spegla vad som händer vid samma mängd intaget naturligt. Det kan slå fel åt båda håll. Ibland visar studier (generellt) att X någonting är säkert, men när de äter det naturligt ger X-10 problem. Och omvänt, man kan t ex i studier framkalla fång på en massa mer eller mindre roliga sätt - som inte framkallar fång naturligt. Det är ganska lätt inducera fång i försök, men som bekant fruktansvärt svårt att med dessa resultat förklara 'naturliga' fånganfall. Det är ju därför fånggåtan inte är helt löst, för att i 'verkliga livet' så X ger fång för häst Y men inte Z, och Q ger fång hos häst Z men inte Y osv.

Däremot så för en frisk häst att via grovfoder äta sig till fång är komplett omöjligt, finns svenska studier på det med. Men det är stor skillnad på grovfoder och bete.

det jag tycker är intressant i sammanhanget är att det verkar uppenbart att ALLA hästar kan få fång, jag får en känsla av att ärftlighetsteorin faller med detta...

Fast ärftlighetsteorin har jag bara sett kopplad till IR, där det tycks finnas (men inte är belagt om jag minns rätt?) en rasrelaterad predisposition. Och att dessa blir IR i yngre ålder än 'andra'.

Inte sett någon ärftlighetsteori ang fång generellt, så nu blev jag nyfiken? Min klinikveterinär anser personligen att man inte ska avla på fångdjur, då hon menar, rent personligt alltså, att man kan få en predisposition för fång då iom hovvinklar och kvalitet osv. Jag vet inte riktigt om jag håller med, men tanken är intressant.

Jag har också förstått det som att ärftligheten har mest med IR att göra dvs vissa hästar har lättare för att utveckla insulinresistens eftersom de bär på en sorts sparsamhetsgen. De är alltså extremt anpassade för att överleva på ingenting.

Sedan kan alla hästar uppenbarligen få fång om de utsätts för tillräckligt stor dos av ngn fångframkallande faktor.

De hästar som har anlag för IR behöver troligen inte lika stor dos av fångframkallare. Om det är så redan innan de har utvecklat IR och bara har anlag eller om de måste vara IR för att få fång av lägre doser har jag inte riktigt förstått. Egentligen hade det kanske varit intressant att testa dessa hästar som får fång av lägre doser för deras insulinkänslighet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Svullen över ögonen
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka