övervaka uteplats?

ameo

Trådstartare
Moderator
När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster. Jag har lagt en lapp i grannens brevlåda, där jag skrivit att det inte är okej att göra så och att hen för grannsämjans skull aldrig mer ska göra det. Hen märkte att jag fick syn på hen och lufsade iväg därifrån då. Det är en person som verkar lite knepig - jag är nyinflyttad och har bara sagt hej till hen så här långt - så jag tar den snälla vägen först.
Men, så till min fråga. Visst är det okej om jag sätter upp min lilla övervakningskamera på en hylla innanför fönstret och övervakar min uteplats? Så länge den inte kan filma mer än just utanför min lägenhet? Jag känner att jag vill veta om det händer fler gånger och i så fall i vilken omfattning... Är det vanligt förekommande så kanske man får ta det hela vidare, tänker jag.
Jag skulle förvisso kunna dra ner persiennerna. Men, jag tycker inte att jag ska behöva stänga in mig bakom persienner i min bostad!

Bor du i BRF eller Hyresrätt, ta upp med styrelsen om BRF och hyresvärden om HR.
I min BRF har vi staket runt uteplatserna, kolla om du får sätta upp det för att "visa gränsen" ...

Hade jag redan lagt lapp i lådan och hen ÄNDÅ fortsätter hade jag ringt 11414 och rådfrågat hur jag skulle gå vidare. Ingen anmälan men kollat "möjligheterna" så man har mer på fötterna vid kontakt med BRF/HR.

Om du ser till att kameran inte filmar något utanför din uteplats är det helt ok, men du måste också sätta upp en lätt synlig och läsbar skylt vid uteplatsens yttre gräns om att uteplatsen är kameraövervakad.

Därmed inte sagt att grannen/grannarna inte kan få för att stå längre bort från uteplatsen och kika in. Upp till dig vilket insynsskydd du vill ha till sovrum och övriga rum.

Om du ser till att kameran inte filmar något utanför din uteplats är det helt ok, men du måste också sätta upp en lätt synlig och läsbar skylt vid uteplatsens yttre gräns om att uteplatsen är kameraövervakad.

Därmed inte sagt att grannen/grannarna inte kan få för att stå längre bort från uteplatsen och kika in. Upp till dig vilket insynsskydd du vill ha till sovrum och övriga rum.

Privatpersoner måste inte ha skyltar

Måste man skylta kameraövervakning hemma?

Om du håller dig till reglerna för privatpersoner som nämns ovan, behöver du inte skylta med att du har en övervakningskamera hemma. Vi skulle ändå rekommendera dig att sätta upp en övervakningsskylt i samband med kameraövervakningen, just för att detta i många fall avskräcker inbrottstjuvar.26 aug. 2024

Måste man skylta kameraövervakning hemma?

Om du håller dig till reglerna för privatpersoner som nämns ovan, behöver du inte skylta med att du har en övervakningskamera hemma. Vi skulle ändå rekommendera dig att sätta upp en övervakningsskylt i samband med kameraövervakningen, just för att detta i många fall avskräcker inbrottstjuvar.26 aug. 2024

Kom igång med kameraövervakning hemma – regler och villkor

När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster. Jag har lagt en lapp i grannens brevlåda, där jag skrivit att det inte är okej att göra så och att hen för grannsämjans skull aldrig mer ska göra det. Hen märkte att jag fick syn på hen och lufsade iväg därifrån då. Det är en person som verkar lite knepig - jag är nyinflyttad och har bara sagt hej till hen så här långt - så jag tar den snälla vägen först.
Men, så till min fråga. Visst är det okej om jag sätter upp min lilla övervakningskamera på en hylla innanför fönstret och övervakar min uteplats? Så länge den inte kan filma mer än just utanför min lägenhet? Jag känner att jag vill veta om det händer fler gånger och i så fall i vilken omfattning... Är det vanligt förekommande så kanske man får ta det hela vidare, tänker jag.
Jag skulle förvisso kunna dra ner persiennerna. Men, jag tycker inte att jag ska behöva stänga in mig bakom persienner i min bostad!
Vi har övervakningskameror kopplat till en app både hemma och i sommarhuset, våra övervakar ytterdörr/garageuppfart och baksida/innergård. Utöver se om det dyker upp någon är det ett bra sätt att hålla koll på om paket levererats, hur statusen är vid sommarhuset etc
Vi har inget larm med kamera men förre ägaren hade så det sitter en skylt som vi inte tagit ned men som privatperson behöver man inte skylta på sin egen fastighet.

Du hade inte kunnat ha kameran inne, men som får med fönstret om någon står där och glor?

Väldigt obehagligt hade jag tyckt, det känns gränslöst.

Jag hade gjort det, just saying. Stalkers ska man vara mycket försiktig med.

Tanken med kameran är just att få veta ifall grannen fattade vinken och ger fan i att stirra in i min lägenhet. Med ett minneskort i kameran sparar den filmsnuttar även om jag inte är hemma.
Jag har skäl att misstänka att grannen ifråga inte har "alla hästarna i stallet" och orkar inte dra igång något i onödan. Men jag måste få ha mitt privatliv för mig själv i min egen bostad, liksom.

Du hade inte kunnat ha kameran inne, men som får med fönstret om någon står där och glor?

Väldigt obehagligt hade jag tyckt, det känns gränslöst.
Det är typ det som är tanken. Jag har testat lite med kameran och det är svårt att placera den så att den bara får med min uteplats, det blir lite av gräsmattan utanför också. Men jag ska vinkla in den så mycket det går - vilket innebär att det mesta av bilden kommer visa mitt skrivbord och mina bildskärmar där...
Jag hade gjort det, just saying. Stalkers ska man vara mycket försiktig med.
I nuläget vill jag nog inte kalla det för stalker, för hen är förmodligen bara väldigt nyfiken (ensamboende äldre person). Men om det inte upphör kommer jag dra det dit det behövs.

Jag tror att det är ett klokt beslut att sätta upp en kamera. Då får du svart på vitt hur det ligger till.

Apropå det där med att bara filma din egen uteplats. Det går kanske att skärma av kameran? Tänk skygglappar.?
Då kanske den ställer in skärpan efter dem och inte det som ska filmas?

har förvisso inget staket, men det är nog ändå ganska tydligt eftersom det ligger plattor på uteplatsen och finns en trävägg som går ut nån meter från väggen mellan varje lägenhet (är som ett radhus med små lägenheter) Jag tänker att så länge det bara är området vid plattorna som syns (möjligen ett uns av den gemensamma gräsmattan men jag ska försöka få bort det) på kameran så borde det vara okej. Typ så här kanske.

1738851179655.webp

Nu har jag tryckt kameran mot fönstret - det är en blomkruka till vänster i bilden, som är ordentligt beskuren från vänster. Ska bara skaffa ett minneskort till kameran.

har förvisso inget staket, men det är nog ändå ganska tydligt eftersom det ligger plattor på uteplatsen och finns en trävägg som går ut nån meter från väggen mellan varje lägenhet (är som ett radhus med små lägenheter) Jag tänker att så länge det bara är området vid plattorna som syns (möjligen ett uns av den gemensamma gräsmattan men jag ska försöka få bort det) på kameran så borde det vara okej. Typ så här kanske.

Visa bifogad fil 161928
Nu har jag tryckt kameran mot fönstret - det är en blomkruka till vänster i bilden, som är ordentligt beskuren från vänster. Ska bara skaffa ett minneskort till kameran.
Hur har det gått?
Om du kan placera kameran så den filmar snett uppifrån så kan du nog få med hela delen där plattorna är(?)

Hur har det gått?
Om du kan placera kameran så den filmar snett uppifrån så kan du nog få med hela delen där plattorna är(?)
Jag har glömt köpa minneskort till kameran 🙈 men har åtminstone inte sett hen fler gånger.
Har även, för stunden, hängt upp "genomskinliga" gardiner, alltså blå gardiner som släpper igenom ganska mycket ljus. De gör det åtminstone svårare att titta in genom fönstret. Men katterna uppskattar inte att det är gardiner ivägen för deras fönsterbrädor...

Visa bifogad fil 161928
Men kan du inte sätta den ute på det där staketet jag ser? Vad har du för märke på kameran?

Edit: Eller placera den högt upp på väggen, precis på undersidan av det utskjutande taket riktad nedåt.

Men kan du inte sätta den ute på det där staketet jag ser? Vad har du för märke på kameran?

Edit: Eller placera den högt upp på väggen, precis på undersidan av det utskjutande taket riktad nedåt.
Tror inte det är tillåtet. Det är väl ett lägenhetshus, inte en privat villatomt?
Och syns kameran så kommer ju inte fönstertittaren avslöja sig.

Tror inte det är tillåtet. Det är väl ett lägenhetshus, inte en privat villatomt?
Och syns kameran så kommer ju inte fönstertittaren avslöja sig.

Vad är skillnaden mellan att sätta den ute, eller inne riktad ut genom fönstret? Om man oavsett vilket man väljer riktar den så att endast uteplatsen och väggen mot ts fönster syns i kameran menar du?

Skickar med en bild som kanske kan illustrera hur jag menar.
Tänk att boxen är uteplatsen, Du menar att det inte skulle vara tillåtet att filma så?

Huruvida man för sätta upp något på sin uteplats (en skruv som håller fast ett fäste, en krok eller något annat) beror nog på vad huset har för förhållningsregler.
Om man inte får göra ett skruvhål så kan det gå att lyckas få fast kameran med buntband, snöre eller tejp.

1000013480.webp

Jag har tyvärr ingen möjlighet att få ut ström till uteplatsen. Så kameran måste stå inne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka