Övertyga mig om kastrering!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare java
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 969
J

java

Nu börjar det bli dags för att ta det där jobbiga beslutet. :crazy:
Har en helt underbar liten katt - vacker, fint temperament, 7 månader- och har börjat löpa. Hon är inte så jättejobbig, "kuttrar" mest och är extremt kelsjuk, men min kastrerade hane förstår ingenting när han vill leka, och hon tror att han vill "leka" på ett annat sätt.
Jag är så medveten om at det bästa är att kastrera på en gång. Det finns ju så otroligt många oönskade katter som behöver nya familjer, då ska jag väl inte utöka antalet katter?! Hon är i Sverige blandras (sk Neva Maskerad), och jag har därför inga stora avelsambitioner för henne.
Hon är underbart vacker. brunmaskad som en siames, men semilånghårig och kropp som en Sibirisk katt (kunde inte infoga bild på henne).
MEN.. Det skulle ju vara så otroligt kul att få en kull efter henne. Just på grund av hennes utseende och psyke. Och, det känns konstigt nog så himla hårt att ta detta slutgiltiga beslut. Med min hankatt var det lättare, även om han är minst lika fin och har ett underbart temperament.

Vad ska jag göra?! Är det rätt av mig att ta en kull efter henne, eller är det mer etiskt att kastrera på en gång?

Sv: Övertyga mig om kastrering!

Kastrering innan andra löpet minskar risken för juvertumörer.
Det är en av anledningarna till att jag rekommenderar tidig
kastration.
Huruvida du ska avla på din katt eller ej kan bara du besluta,
men jag är säker på att det är många här som kommer att
dela med sig av sina åsikter här.

Om du tänker ta ansvar för att placera ut en kull ungar till fina hem, så är det väl helt okej att avla en omgång på henne?

Jag lät själv mina två bondkatter föröka sig med varandra en omgång innan kastrering. Mest för att det är så urgulligt med ungar.
Men när vi hade placerat ut tre stycken, så hade vi inte hjärta att göra oss av med de kvarvarande två, så nu sitter vi här några år senare med fyra godingar. Ingen fin stam här inte, men det är å andra sidan inte viktigt för oss.

Jag har iallafall gjort en första åtgärd och skaffat p-piller och gett henne det första!
Jo, jag har garanterat bra hem för 5 ev. kattungar. Annars skulle jag aldrig fundera på att skaffa en kull. Jag får se hur jag gör. Känner verkligen mitt moraliska ansvar för att inte överbefolka landet med "oönskade" katter.
Just nu tycker jag mest synd om min lilla katt som bara skriker och ålar på golvet och försöker få min kastrerade hankatt intresserad... Verkar jobbigt.

Senast ändrad av en moderator:

Var glad så länge hon inte försöker få DIG intresserad. Det testade min yngsta med.

Nej, det har hon tack och lov inte försökt. :angel: Min förra katt blev helt besatt av min bror och stog och gnuggade baken mot honom så fort han kom i närheten.. Lite pinsamt, nästan! :o

Men nu sover hon bara! Kan de bli trötta av p-piller? Det är förstås en stor omställning, när hon fått det första pillret. Eller, så var hon så utpumpad av sitt desperata beteende, att hon somnade när hormonerna började lugna ner sig.. :crazy:

All avel på huskatter anser jag är onödig, och bidrar till överskottet av oönskade katter. (Detta gäller alla oregisterade katter, eller för den del, raskatter som inte är "godkända" av en eller annan anledning)

Vill du ägna dig åt rasen, jag är förövrigt övertygad om att hon är jättevacker, Sibirier är väldigt fina, så gör det seriöst. Sen en nyfiken fråga: varifrån kommer katten? Jag känner nämligen inte till att det överhuvudtaget finns Neva Masquerade i Sverige. :confused:

Nä, föräldrarna är ju så att säga "huskatter" och oregistrerade eftersom rasen inte är godkänd, och "uppfödaren" ägnar sig egentligen inte åt avel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka