Överstrykning

P

plasthink__

Undrar om det är ngn som vet om det kommer vara överstrykning i alla dressyr programmen i år? Jag har fattat de som det men vill gärna vara säker.
Johanna

Sv: Överstrykning

Det skulle var bra om det kom med i programmen . det skulle vara väldigt intressant att se.....
Det är något som iallafall jag alltid kollar av att det funkar när jag rider.

Förklaring av begreppet "Överstrykning"
"Överstrykning" syftar till att kontrollera om hästen bär sig själv. "Överstrykning" skall visa om hästen går stadigt för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

Vid överstrykning för ryttaren fram båda händerna ungefär två handsbredder och drar händerna längs mankammen, medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Hästens panna och nos får komma lite längre framför lodplanet, men hästen måste fortfarande bära sig själv. Tempot bör vara oförändrat.

Ibland kan överstrykning göras med bara en hand och då i regel med innerhanden. När hästen är ställd eller böjd, kan man på så sätt kontroller om hästen går stadigt på tygeln.

står mer om detta i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=629899

PrinceFair skrev:
Förklaring av begreppet "Överstrykning"
"Överstrykning" syftar till att kontrollera om hästen bär sig själv. "Överstrykning" skall visa om hästen går stadigt för ryttarens vikt- och skänkelhjälper.

Vid överstrykning för ryttaren fram båda händerna ungefär två handsbredder och drar händerna längs mankammen, medan hästen förflyttar sig två till tre hästlängder, varefter händerna förs tillbaka till utgångsläget. Hästens panna och nos får komma lite längre framför lodplanet, men hästen måste fortfarande bära sig själv. Tempot bör vara oförändrat.

Ibland kan överstrykning göras med bara en hand och då i regel med innerhanden. När hästen är ställd eller böjd, kan man på så sätt kontroller om hästen går stadigt på tygeln.

står mer om detta i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=629899

När skulle detta göras? Min tränare pratade också om detta. Och vad menas med "förflyttar sig två till tre hästlängder", framåt då eller? Och kommer det vara utmärkt i programmet typ "vänd snett igenom, överstrykning"?

det finns med i de nya ryttartestprogrammen, man ska göra det på stora mittvolten i ett av dem tex och står det i bedömningspunkten var det ska vara.

och ja, hästen ska röra sig framåt i angiven gångart 2-3 hästlängder

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: ufot
·
Relationer Vi är ca 10 st i vårt arbetslag och nu ska en tjej gifta sig, vi känner ej brudgummen.Vi är inte bjudna, men vill gärna uppvakta på ngt...
Svar
3
· Visningar
476
Senast: SaraXX
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka