Överskott på MJ hur jag än räknar...

Cowgirls

Trådstartare
I år har stallets hö en kvot på 3,1 vilket ställer till en del bekymmer.

Hur jag än räknar och letar bra kompletteringsfoder så får jag ett ganska stort överskott på MJ, 30-35%.

Med 7 kg hö och 1 kg lucern hack ser övriga värden bra ut. Men en kvot på 4,4...

Hästen som är i lite överhull skrittas igång efter skada under hösten, så ev överskottsenergi kanske inte går att ridas bort.

Förra året var höt också proteinfattigt men inte lika illa som iår. Jag fick även då ett överskott på MJ men då reds hästen och var ok i hullet.
Hon har lätt för att lägga på sig och har fått rekommendation av vet att hålla henne i form.

Hur "skadligt" är det med så mycket extra energi? Är det bättre när energin kommer från grovfoder och inte från kraftfoder?

Vad är era erfarenheter?

Sv: Överskott på MJ hur jag än räknar...

Det skadliga med för mycket Mj är att hästen blir fet oavsett om det kommer från kraftfoder eller grovfoder.
Har du provat att räkna med soja eller potatisprotein istället för lucern?
Vad väger hästen i normalhull och vad väger den nu ungefär?

Är hästen lättfödd är extra MJ aldrig bra. De lägger på sig om de får mer energi än de gör av med, oavsett varifrån energin kommer. Försök hellre lägga hästen något lägre, så man blir av med extrahullet.

Byt ut något kilo hö mot halm + proteinkoncentrat? Kanske behövs något kraftigare än lucern om hästen är mycket lättfödd (så krävs en mindre mängd MJ för samma g smb rp). Men går det med lucern är det ju bra :)

Vet precis hur jobbigt det kan vara att få ihop en bra foderstat till bantande lättföding. Sitter själv med en som behöver minst 5 kg ts men max 25-30 MJ :crazy:

Har du provat att räkna med soja eller potatisprotein istället för lucern?
Vad väger hästen i normalhull och vad väger den nu ungefär?

Potatisprotein är nytt för mig! Ska kolla upp det!
Hon väger nu straxt över 500 kg, men vill få ner henne till ca 475 kg.
Hon är en quarter med mycket muskelmassa och det är är önskvärt att få ner lite muskelmassa oxå.

Byt ut något kilo hö mot halm + proteinkoncentrat? Kanske behövs något kraftigare än lucern om hästen är mycket lättfödd (så krävs en mindre mängd MJ för samma g smb rp). Men går det med lucern är det ju bra :)

Håller på att leta halm, vilken halm är bäst att satsa på?
Fast det hade känts bra med lucern men vifår se vad det blir i slutändan.

Måste säga att jag blir lätt förvirrad av Hippocampus program!
Knappade in exakt samma uppgifter nu på morgonen som igår och får olika resultat...:confused:

Blir att göra en rejäl letning av boken istället...

Blir foderstaten något bättre om du använder lucernpellets i stället, det finns med 8MJ och 150 gram smb rp!

Krafft Muskel och Vitafor Proteinmineral innehåller mycket protein också.

*kl*

Jag sitter med samma hö som Cowgirls, men en quarter på 2½... Skulle tippa att han som vuxen skulle ligga runt 450 till möjligen 500 kilo.
Någon som har några tips där?

Som sagt, det finns lucern som inte har tillsatt melass, vilket höjer kvoten rejält!

Sen är soja och potatisprotein otroligt effektiva för att höja kvoterna!

Det är svårt att ge mer exakta tips då man inte har de wxakta siffrorna....
Men helt omöjligt att få till det verkar det inte vara!

Testa att räkna på Tecnosans lucern och soya....
Energi* 10,5 MJ
Smältbart råprotein 160 g

Fick samma problem i år med en kvot på 2,3! Räknade flera gånger med både lucern och krafft muskel och sojamjöl m m. Har en gammal häst och vill inte riskera att han faller ur pga för lite protein, men får ju heller inte bli tjock. Till slut insåg jag att det inte gick att få ihop så jag köpte annat hö och hämtade första lasset igår. Nu gick foderstaten lätt ihop med endast 1kg lucern som tillskott till höt.:)

Står i ett stall där det finns hemkört hösilage att köpa, men det ingår inte i stallhyran, så jag förlorar inget ekonomiskt på det, bara i arbete.

Kanske inte vad du ville höra, men det är i alla fall en lösning.

Liknande trådar

Foder & Strö Fått analysen på höt nu :) Lite osäker på hur jag ska tänka kring kraftfoders vara eller icke vara! Tidigare har hästen varit väldigt...
Svar
13
· Visningar
1 801
Senast: Monkie
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: HannaZ
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 244
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka