Överskott av kalcium...

Kratus

Trådstartare
Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått.

När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan där ett stort överskott på kalcium och får bara ca 50% av behovet av MJ och smrp. När jag sen lägger på för att komma upp i rätt MJ och smrp så får jag kalcium på över 300% av behovet. Hur skadligt är det? Kvoten Ca/P ligger på ca 5,8! :eek: Så att köpa ett mineralfoder utan calcium lär ju vara essentiellt och att köpa till fosfor.

När jag la hästarna låg på höt för att få så lite kalcium som möjligt så måste jag ge flera kg kraftfoder för att täcka upp MJ och smrp.

Sv: Överskott av kalcium...

Överskottet är inte skadligt, däremot skulle jag precis som du skriver få ner Ca/P kvoten något, och jag skulle enbart ha lagt till fosforbalans, just för att inte få med ännu mer kalcium på köpet.
Sen skulla jag ha lagt på tokosel eller liknande för att att få selenbehovet uppfyllt (om du inte får det genom kraftfodret).

Min tossa har ett kalciumbehov på 30,1 och hon ligger på 101.3. Kvot Ca/P 2,3.

En Ca/P-kvot på 3,5 (och tom lite högre) är helt ok om det kommer ifrån grovfodret och kalcium och fosforbehoven är uppfyllda!

Senast ändrad:

Som sagt, ett överskott är inte skadligt så länge kvoten bibehålls.

Det var skönt att höra! *andas ut*

Angående att bara ge fosforbalans så måste jag nog ändå ge annat mineralfoder också för att få upp andra mineraler på lämpliga nivåer. Men jag har för mig att Shy Feeder saknar ca och p, är mineralfoder som vi använt tidigare.

Shy Feeder är ett rent B-vitamin, är alltså inte mineraler.

Ja, just det har du rätt i, men det finns ett flytande mineralfoder från samma tillverkare vad det nu heter.

Chevinal heter det kom jag på.

Senast ändrad:

Kvoten kan vara hög utan att det gör någonting. Det viktigaste är att den inte blir för låg. Ge inte överskott av fosfor bara för att få ner kvoten.

Senast ändrad:

Räknade i ett program som jag laddat ner från nätet. PC Horse tror jag att det heter.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
731
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 824
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30