Överrörlig rygg - bomsadel eller bomlös

Vad säger ni om alla dessa "flexibom"sadlar? Med bom av läder, plast osv, ofta med utbytbara koppjärn. Tex maxflex osv. Hur stabila är dessa? Ändrar sig dessa tillräckligt om hästen musklar om sig eller går upp/ner i vikt?
Min gloi är utprovad och ligger jättebra, men den funkar inte för mig:( Tips på sadlar med mjukare säte som liknar gloi i passformen?

Har en flexee (läderbom). Stabil som en bomsadel för ryttaren, mitt emellan bom och bomlös för hästen. Anpassar sig när hästen ändras, men tar ett tag och kan ibte ändra sig hur mycket som helst.
Det är gel i sätet på min :love:

Som rubriken säger, hur ska man tänka med val av sadel till häst med överrörlig rygg? Med bomlös menar jag tex tönn gel, karlslund kontakt2 och den typen av sadlar. Blir en sådan för "ostabil" för den typen av rygg? Behöver en överrörlig rygg en bom som "stabilisator" om ni förstår vad jag menar?:confused:

Jag har haft stora problem med ytterst rörlig, kortryggad nyinköpt häst. Trots utpassade sadlar flög jag som en vante de första stegen efter uppsittning. Men min tränares Parellisadel duger minsann!
Jag provade en Maxflex Bella häromdagen men hon sköt rygg direkt så det var bara att hoppa av. Jag tror helt enkelt att hon känner sig låst. Ska också prova en Balancesadel då Parellis verkar oerhört svåra att få tag på begagnade

Min häst är överrörlig i ryggen och bomsadel fungerar inte alls på henne. Jag har ridit i massor med olika sadlar på henne och det var först när jag köpte en Sensation Ride Hybrid som hon verkligen kom till sin rätt. Givetvis krävs det att ryttaren inte är obalanserad men det är inga problem eftersom det bara är jag som rider på henne. Bomsadlar ger henne ryggproblem för de låser hennes rygg så hon blir obekväm och när jag efter en sadelutprovares rekommendationer fortsatte rida i en bomsadel så fick hon inflammation i ryggen :( Med Sensation sadeln är alla problem vi hade tidigare som bortblåsta och både hon och jag verkligen älskar sadeln :) Det krävs dock en ordentlig bomlös sadel. Det kan inte vara någon sladdrig sadel ala Hööks eller Börjes billiga bomlösa eller liknande för då får hon inget stöd alls och ett visst stöd behöver hon ha.

Jag har haft min bomlösa tönn gel nu i ett par veckor, och min häst har blivit en helt ny häst! Hon har fått mkt mer gång, speciellt traven som är (var) hennes sämsta gångart har blivit otroligt mkt bättre :D Från att ha varit så markbunden så att lättridning har varit helt omöjligt till en trav med schvung där jag om jag jämför med tidigare får lite "storhästkänsla" och kan rida lätt utan problem. Jag är helt amazed vilken skillnad det blev med bomlöst:laugh:
Även jag känner en otrolig skillnad, jag får inte ont i ryggen av sadeln (som jag fick av alla bomsadlar jag haft) och jag får heller inga ridsår:up:

Min häst verkar verkligen trivas superbra med sadeln, och jag är så sjukt nöjd. Jag har visserligen jättebra balans men upplever den som väldigt stabil. Min häst är ingen som vanligtvis tvärvänder om hon blir rädd, men häromdagen rasade det snö från ett tak och hon gjorde ett rejält kast och sadeln låg stadigt på plats.
Summa sumarum, jag ångrar inte en sekund att jag köpte en bomlös:)

Jag har en islänning med otroligt rörlig rygg, hon går närmast från svankig överbyggd i skritt/stillastående.
Till rak och byggd i uppförsbacke i rätt arbete i dressyr.
bomsadel kommer aldrig funka på henne då den inte flexr med hennes rygg... så ja behöver 2 olika salar d isf.. en böjd och en rak så när jag skrittar frm på långatyglar ska jag ha en böjd sadel och sedan byta om när jag ska börja samla ihop och å byta om igen när jag vill skritta av..

Så kan jag ju inte hålla på... orkar och har varken råd eller plats med så många olika sadlar.

Så fick börja leta bomlösa och den fulaste var de som hennes rygg gillade.. självklart.. SUCK!!

Hööks bomlösa

Men vilken skillnad !! Hästens rygg är helt fri från spänningar.. hon tar ut och går igenom hela kroppen och känns som en gummiboll.

Bara gilla läget för min del som hatade sadeln i början.. Men nu så börjar vi bli kompisar.... tur jag kör 90%=)
När pengarna finns funderar jag på en sesation ride...

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama