Överrörlig rygg - bomsadel eller bomlös

Kodiak

Trådstartare
Som rubriken säger, hur ska man tänka med val av sadel till häst med överrörlig rygg? Med bomlös menar jag tex tönn gel, karlslund kontakt2 och den typen av sadlar. Blir en sådan för "ostabil" för den typen av rygg? Behöver en överrörlig rygg en bom som "stabilisator" om ni förstår vad jag menar?:confused:

Jag tror inte på att ryggen rör sig mindre i bomsadel, däremot så blir ju rörelsen för dig mer stabil. Min häst har väldigt rörlig rygg och stor trav, vilket innebär att när hon inte jobbar korrekt och "spänner upp" ryggmuskulaturen så blir det väldigt mycket rörelse som blir enklare för mig att hålla balansen i med bomsadel.
Har en Equipe och en tönn gel.

Min erfarenhet är att så länge jag kan sitta balanserat i den bomlösa så stör det inte hästen. Och det är ju en träningsfråga, när hon arbetar rätt med kroppen så kan jag utan problem trava henne barbacka. Något som är jäkligt svårt när hon slängtravar och inte stabiliserar ryggen, då gäller det att hålla i sig för att inte studsa av. Även med sadel har det hänt att hon skjutit upp mig i luften som en katapult.

Tack för svaret :)
Min häst är inga problem att rida barbacka, man skjuts ingenstans utan sitter rätt still. Man upplever henne inte som överrörlig alls faktiskt, men min ET var typ "herregud vilken överrörlig rygg" och när hon visade mig hur mkt den rörde sig blev jag riktigt förvånad!:o
Just nu har jag en globus gloi som ligger jättebra, men jag gillar den inte. Jag har problem med diskarna och upplever att gloi'en är hård, stum och "kantig" och den gör att jag får mer ont:wtf: Provred en karlslund kontakt och det var som att sitta på moln... Men frågan kom upp med ET huruvida en sådan sadel passar min hästs rygg. Förutom att den är överrörlig är hon väldigt bred och saknar manke. Ligger en sådan bomlös still på en sån rygg? Om man måste kliva upp från marken, snurrar den? (Använder i vanliga fall pall) Om hästen tvärvänder?
Är riktigt sugen på att prova men vill inte lägga pengar på ngt som inte funkar:D

Som med allt som är mer rörligt än normalt, så krävs mer stadga vid ansträngning. Nu är det inget unikt för Islandshästen, den är ofta överrörlig på många ställen. Jag skulle skaffa en väl utprovad bomsadel, vi är skyldiga att ge våra hästar all hjälp de behöver för att kunna utföra våra önskemål när de är i arbete.

Vad säger ni om alla dessa "flexibom"sadlar? Med bom av läder, plast osv, ofta med utbytbara koppjärn. Tex maxflex osv. Hur stabila är dessa? Ändrar sig dessa tillräckligt om hästen musklar om sig eller går upp/ner i vikt?
Min gloi är utprovad och ligger jättebra, men den funkar inte för mig:( Tips på sadlar med mjukare säte som liknar gloi i passformen?

Nu kan det ju såklart skilja massor från häst till häst, men jag hade en Gloi till min förra häst och tyckte också den var hård. Till honom hade jag även en Santa Cruz Hekla, och den satt jag mycket skönare i. De ligger ju likt prismässigt och är rätt lika formmässigt, gloi svänger av något mer baktill och har lite annan form på bossan. Men kan ju vara värt att testa. :)

I stort sett alla islandshästar är överrörliga jämfört med andra raser.
Var din häst mer rörlig jämfört med islandshäst eller rent generellt.

Jag vet inte om hon är mer rörlig jmf med andra islänningar, men jag antar det eftersom et sa att det var exceptionellt :)

Ja jag tror inte att det är så unikt, i vårt stall på 8 hästar så är 7 helt klart överrörliga och den 8:e är inte en islänning. ;) :)

Då hoppas jag att min inte är abnormt överrörlig :D
Så, jag tänker bort bomlöst och letar ny bomsadel:) Ngn som testat Taur Spider? Såg trevlig ut iaf:)

Då hoppas jag att min inte är abnormt överrörlig :D
Så, jag tänker bort bomlöst och letar ny bomsadel:) Ngn som testat Taur Spider? Såg trevlig ut iaf:)

Ta hjälp att prova ut en passande sadel, olika sadlar har olika bomvinklar. Vissa sadlar har raka bommar medan andra har mer vinklade, vilken typ av sadel din häst behöver ser en auktoriserad sadelutprovare och kan ge förslag på passande trevliga sadlar.

Nu är min häst inte islandshäst, men hon är överrörlig. Jag tycker att bomlöst fungerar väldigt bra på henne. Den orsakar henne inte smärta om hon sänker ryggen mkt vilket gör att hon lätt höjer ryggen igen så fort jag gör rätt. Likaså om hon höjer ryggen massor så gör det heller inte ont.

I bomsadel blir hon lättare spänd eftersom sadeln bara passar när hon har ryggen i ett läge. Och eftersom hon ofta ändrar läge så ja...

Ta hjälp att prova ut en passande sadel, olika sadlar har olika bomvinklar. Vissa sadlar har raka bommar medan andra har mer vinklade, vilken typ av sadel din häst behöver ser en auktoriserad sadelutprovare och kan ge förslag på passande trevliga sadlar.

Självklart provar jag ut en sadel. Jag köper ju inte en hur som helst utan att veta att den passar. Att vissa bommar är raka osv vet jag, jag är inte direkt nybörjare;) Men som jag frågat tidigare i tråden så undrade jag om man ska undvika bomlösa sadlar till hästar med överrörliga ryggar. Jag har personligen ingen erfarenhet av bomlöst, jag har enbart haft bomsadlar till samtliga hästar jag ägt genom åren. Sen är det viktigt för mig att sadeln är mjuk i sätet eftersom jag har ryggproblem, och min rygg mådde utomordentligt bra av den bomlösa jag testade:)

Nu är min häst inte islandshäst, men hon är överrörlig. Jag tycker att bomlöst fungerar väldigt bra på henne. Den orsakar henne inte smärta om hon sänker ryggen mkt vilket gör att hon lätt höjer ryggen igen så fort jag gör rätt. Likaså om hon höjer ryggen massor så gör det heller inte ont.

I bomsadel blir hon lättare spänd eftersom sadeln bara passar när hon har ryggen i ett läge. Och eftersom hon ofta ändrar läge så ja...

Det var lite så jag tänkte också från början, att det liksom borde vara lite "friare" i en bomlös som ligger bra och stilla :)

Det var lite så jag tänkte också från början, att det liksom borde vara lite "friare" i en bomlös som ligger bra och stilla :)

Jag förstår din tankegång, men en rörlig led, rygg, eller vad du vill behöver alltid extra stöd vid ansträngning. Så för elitidrotts män/kvinnor brukar således ge den delen ett extra stöd vid träning eller tävling för att skydda mot slitage som faktiskt kan ske om stödet uteblir.

Jag ser hästen som en av världens största idrottsindivider, en av få individer som har väldigt många aktiva muskler igång samtidigt under arbete. De för tjänar rätt arbetsredskap som är utprovade efter dem själva, för att kunna utföra det arbete vi begär av dom.

Trots allt utsätter vi dom för en påfrestning på kroppen som är allt annat än normal.

Hmm.. Jag har svårt att se en överrörlig hästrygg framför mig.

Är det upp-ner eller sidledes eller på vilket sett blir den överrörlig?

Ett knä eller övriga leder kan jag föreställa mig. Och på människor ser jag en gymnast framför mig, som kan gå ner i brygga o typ föra huvudet mellan benen. Det är en överrörlig rygg för mig.

Hmm.. Jag har svårt att se en överrörlig hästrygg framför mig.

Är det upp-ner eller sidledes eller på vilket sett blir den överrörlig?

Ett knä eller övriga leder kan jag föreställa mig. Och på människor ser jag en gymnast framför mig, som kan gå ner i brygga o typ föra huvudet mellan benen. Det är en överrörlig rygg för mig.

Nu vet jag inte om min häst är extrem, men överrörlig är hon definitivt och mer än andra islandshästar jag stött på. Hon är rörlig i både sidled och upp/ner. Kan stå som en ostbåge och jag har massa bilder där ryggen är konvex i rörelse. När man trycker på triggerpunkter skjuter hon rygg som en katt, betydligt mer än vad andra islandshästar gjort vid samma behandling.

Min häst är väldigt rörlig i ryggen. Både i höjdled och i sidled. Både positivt och negativt kan man säga. Hon är väldigt smidig och rör sig lätt och harmoniskt. Men det krävs mycket stadga av mig som ryttare för att det inte ska bli dåligt. Hon kan sticka ut med en bog här och där, böja ryggen som en banan om hon vill. Och som sagt flexar mycket upp och ned. Jag rider henne i en tönn gel och den är verkligen super på henne! Det kräver att jag är stabil som sagt, men det gör en vanlig bomsadel med på denna häst. Tönnen ger henne möjlighet att röra sin rygg utan att bli begränsad. Planerar dock att komplettera med en bra passande bomsadel senare.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 985
Senast: super
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 252
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama