musen21
Trådstartare
Jag har ett varmblod på 6 år som alltid har varit lagom pigg i ridning och jättesnäll i hantering. Nu har han tvärvänt och blivit ett litet monster som inte vill trava om det inte går i 190 utan blandar in tölt, galopp på stället mm. Han börjar svettas av upphetsning innan jag ens har värmt upp. Detta har han gjort i några dagar bara ung lika länge som jag har gett honom havre. Han får fri tillgång till hö och bara 4 nävar havre än så länge. Droppen kom idag när hovslagaren var här och endast lyckades sko 3 hovar. Han brukar vara hur cool som helst annars men idag gick det inte trots att vi till och med använde brems. Jag har foderanalys och höet innehåller mycket energi och lite protein. Om jag ger lagom med energi så får han för lite protein och får han lagom med protein så smäller energin i höjden. Som det är nu så funkar det inte och jag tänker ta bort den lilla mängd havre som han får. Problemet är hur jag ska få upp proteinet till en bra nivå utan att få mer energi? Jag kan inte komma på vad som annars skulle va fel om det inte är fodret och energin framför allt. Under sommaren har han inte fått någon havre men innan det har han gått på upp till 3 kg om dagen. Kan det vara så att han inte tål havren längre? Blir knäpp på det här.