Överpigg häst, pga foder?(långt)

musen21

Trådstartare
Jag har ett varmblod på 6 år som alltid har varit lagom pigg i ridning och jättesnäll i hantering. Nu har han tvärvänt och blivit ett litet monster som inte vill trava om det inte går i 190 utan blandar in tölt, galopp på stället mm. Han börjar svettas av upphetsning innan jag ens har värmt upp. Detta har han gjort i några dagar bara ung lika länge som jag har gett honom havre. Han får fri tillgång till hö och bara 4 nävar havre än så länge. Droppen kom idag när hovslagaren var här och endast lyckades sko 3 hovar. Han brukar vara hur cool som helst annars men idag gick det inte trots att vi till och med använde brems. Jag har foderanalys och höet innehåller mycket energi och lite protein. Om jag ger lagom med energi så får han för lite protein och får han lagom med protein så smäller energin i höjden. Som det är nu så funkar det inte och jag tänker ta bort den lilla mängd havre som han får. Problemet är hur jag ska få upp proteinet till en bra nivå utan att få mer energi? Jag kan inte komma på vad som annars skulle va fel om det inte är fodret och energin framför allt. Under sommaren har han inte fått någon havre men innan det har han gått på upp till 3 kg om dagen. Kan det vara så att han inte tål havren längre? Blir knäpp på det här.

Sv: Överpigg häst, pga foder?(långt)

Varför ger du havre om ditt grovfoder innehåller mycket MJ och lite SMbRp?
Bättre att satsa på något med mindre energi och mer protein, ex Krafft Pluss Grön, Luzern mm

Det var proteinet jag ville åt men uppenbarligen så blev energin för hög. Har egen havre hemma därför provade jag med det. Tycker ändå att den lilla mängd han har fått inte borde göra så stor skillnad som det har gjort. Ska gå in nu och räkna på krafft och luzern. Tar gärna emot fler tips på proteinrika men energifattiga fodermedel!

Havre är inget proteinfodermedel, det finns bättre saker att tillgå som exempelvis Krafft Pluss Grön, Krafft Protein, Luzern, Soja.

Jag har också ett super piggt varmblod.! Hon får ingen havre. har korn och havrefri musli tilll henne. Fast jag tycker det låter lite konstigt att din häst skulle bli så över energisk på grund av fodret! är du säker på att det inte är något annat som spökar?!

Hejsan! Har oxså ett piggt varmblod som inte i dags läget får nå havre. Ger min nya kraft grov som innehåller mycket proteiner och det funkar utmärkt. En annan i stallet ger oxså detta till sitt varmblod som får spöken i huvudet av havre.

Ja det är ju lite konstigt eftersom han har gått på havre förr utan problem. Då hade jag ingen analys på höet så det kan ju ha varit energifattigare då. Det skulle va om han hade ont i benet då eftersom han var omöjlig att sko (höger bak) men han är varken svullen lr varm och känns inge konstig i ridningen förutom att han är så hetsig. Han brukar vara pigg annars men lugn.

Jag får prova ett foder som ger proteiner men ingen energi och se om det funkar bättre. Har tagit bort havren nu så vi får se hur han är att rida imorrn och framöver...

Är du säker på att det verkligen är havren som han reagerar såhär på¨?Du kanske borde låta en vetrinär komma ut och ta ett blodprov och kolla så att det inte är erlicha ir hur det nu stavas?jag hade en ardenner som var precis likadan och det visade sig att det var den långdragna formen av erlicha....

Nu blir jag ju orolig... Vad hade ardennern mer för "symptom"?

Igår när jag red var han nästan som vanligt, lite hetsig på slutet bara men inga problem att hålla. Nu har han tre broddade skor och en hov som är utan sko. Jag skrittade ut idag men rätt som det var så "tappade" han baken lr haltade till med jämna mellanrum. Han är inte öm så jag tänkte att det måste vara för att han har olika höjd på benen. Jag hoppade av och ledde honom men han var "snubblig" ändå. Jag börjar oroa mig för att det är ryggen som spökar. Det kan ju sätta sig i benen. När hovslagaren har varit här och slagit på den sista skon (om några dagar) så ska jag se om han är likadan utifall det beror på det. Dessutom ska jag ta ut en person som kan gå igenom honom och se om han har nåt fel på ryggen. Förhoppningsvis så får man ett svar på vad det är och att han blir normal igen.

ardennern blev också jättepigg och det slog slint i huvudet på henne och hon verkade tro att hon hade blivit ett fullblod, och hon fullkomligt rasade i vikt så moit slutet vägde hon 600 kilo bara, i vanliga fall vägde hon runt 900!
Men hon fick sprutor i en vecka och sen fick hon vila i ett halvår innan vi kunde sätta igång henne igen, hemsk sjukdom det där...

Hejsan! Jag har haft lite samma probem som du. Jag har ett Halvblod som är en importhäst från Holland. När hon kom till mig var hon lagom pigg och lagom i hull. Hon fick därför gå på en foderstat som bestod av ca 3 kg havre, mineraler och 9 kg hö. Men hon började snabbt minska i hull och blev mer och mer energisk. Till slut var hon så jobbig att jag knappt kunde rida henne, alltså hur mkt energi som helst! (Hon är exp.röntg och vet.bes så det är inget fel på henne)
Jag pratade med en foderrådgivare och hon rekomenderade Krafft Groov, som har ett högre protein-innehåll och lägre och ett mer skonsamt energi-innehåll. Det har fungerat jättebra! Hon har sakta men säkert börjat lugna ner sig och lagt på hullet igen.
Hon är i full tävlingskondition och går på ca 4 kg krafft groov och 10 kg hö. Tänk på att foderbytet måste ske succesivt :) börja med ett kilo groov och trappa sedan upp lite för varje dag.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info