Överklaga planbeslut

labb

Trådstartare
Är det någon mening med att överklaga ett beslut av samhällsbyggnadsnämnden gällande att låta ett detaljplanförslag gå ut på samråd?

Vissa möjligheter finns nog att få igenom ett överklagande för det finns så stora brister och felaktigheter i förslaget att det är svårt att utläsa vad som menas, typ man skriver att området är förberett för en utvidgning västerut men kartan visar i öster, väganslutningar till området anges inte samma i texten som på kartan, direkt felaktiga faktauppgifter om markförhållanden osv. Jag skulle tro att politikerna som beslutat inte ens läst igenom förslaget innan de röstade för.
 
Är det någon mening med att överklaga ett beslut av samhällsbyggnadsnämnden gällande att låta ett detaljplanförslag gå ut på samråd?

Vissa möjligheter finns nog att få igenom ett överklagande för det finns så stora brister och felaktigheter i förslaget att det är svårt att utläsa vad som menas, typ man skriver att området är förberett för en utvidgning västerut men kartan visar i öster, väganslutningar till området anges inte samma i texten som på kartan, direkt felaktiga faktauppgifter om markförhållanden osv. Jag skulle tro att politikerna som beslutat inte ens läst igenom förslaget innan de röstade för.

Ja, överklaga kan du alltid göra om det inom utsatt tid. Vissa grejer är bara bra om de får ta ett extra varv.
 
Är det någon mening med att överklaga ett beslut av samhällsbyggnadsnämnden gällande att låta ett detaljplanförslag gå ut på samråd?

Vissa möjligheter finns nog att få igenom ett överklagande för det finns så stora brister och felaktigheter i förslaget att det är svårt att utläsa vad som menas, typ man skriver att området är förberett för en utvidgning västerut men kartan visar i öster, väganslutningar till området anges inte samma i texten som på kartan, direkt felaktiga faktauppgifter om markförhållanden osv. Jag skulle tro att politikerna som beslutat inte ens läst igenom förslaget innan de röstade för.
Absolut bör du överklaga.
Dåligt förberedda beslutsunderlag bör uppmärksammas. En vacker dag är det något viktigt avgörande som inte förberetts som det borde.

Tjänstemän bör hållas kort :D ...sade lokalpolitikern
;)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Absolut bör du överklaga.
Dåligt förberedda beslutsunderlag bör uppmärksammas. En vacker dag är det något viktigt avgörande som inte förberetts som det borde.

Tjänstemän bör hållas kort :D ...sade lokalpolitikern
;)
Det här är ett mycket viktigt beslut som absolut borde varit med i en översiktsplan först men som man nu i smyg försöker driva igenom med ett normalt planförfarande!
 
Tack för era svar förresten!

@tanten
Hur tar man bäst kontakt med lokalpolitiker? Frågan kräver att man visar kartor för att någon som inte har direkt lokalkännedom skall kunna förstå, och jag har kontaktat samtliga i samhällsbyggnadsnämndens arbetsutskott via mejl men inte en enda har svarat.
 
Tack för era svar förresten!

@tanten
Hur tar man bäst kontakt med lokalpolitiker? Frågan kräver att man visar kartor för att någon som inte har direkt lokalkännedom skall kunna förstå, och jag har kontaktat samtliga i samhällsbyggnadsnämndens arbetsutskott via mejl men inte en enda har svarat.
Lokalpolitiker är alldeles vanliga människor. Man söker upp dem i eniro och ringer upp.

Det kan vara som hos oss - alla politiker har en kommunal meljadress som vi tvingas ha. Jag kollar min en gång i månaden eller så.... Har iofs ett aautosvar men det slutar fungera efter ett par veckor så jag får atkivera om det med jämna mellanrum och glömmer jag det - ja då får mejlaren inget svar.

Så - eniro eller hitta. Ring. Mejl är ett elände.

Gladast blir jag om jag blir stoppad på coop eller ica, eller ute på bygden.
 
Jag kollar min en gång i månaden eller så.... Har iofs ett aautosvar men det slutar fungera efter ett par veckor så jag får atkivera om det med jämna mellanrum och glömmer jag det - ja då får mejlaren inget svar.

Och där sjönk du som en sten i vatten i mina ögon.

Det är ju en sådan sak som föder politikerförakt.

Det går att att vidarebefordra mail :idea:
 
Lokalpolitiker är alldeles vanliga människor. Man söker upp dem i eniro och ringer upp.

Det kan vara som hos oss - alla politiker har en kommunal meljadress som vi tvingas ha. Jag kollar min en gång i månaden eller så.... Har iofs ett aautosvar men det slutar fungera efter ett par veckor så jag får atkivera om det med jämna mellanrum och glömmer jag det - ja då får mejlaren inget svar.

Så - eniro eller hitta. Ring. Mejl är ett elände.

Gladast blir jag om jag blir stoppad på coop eller ica, eller ute på bygden.
Det här var fin info! Det skulle kunna förklara varför åtminstone en del inte svarat, kanske särskilt ett valår som i år, då är det bara att gå på dem igen!
 
Och där sjönk du som en sten i vatten i mina ögon.

Det är ju en sådan sak som föder politikerförakt.

Det går att att vidarebefordra mail :idea:
Suck - jag lovar att jag gör allt jag kan. På kommunens hemsida står rätt mail. Jag aktiverar mailsvaret så fort jag minns (har inte listat ut när det går ut och provmailar mig själv emellanåt för att kolla).

Kan det vara förmildrande att det mest är den snart pensionsmässia resultatenhetschefen som sänder fel?

Problemet är att "alla" förutsätts ha xx.xx@kommunnamn.se. :banghead:

Och nej. Just den mailen går inte att vidarebefordra. Tyvärr. Har frågat.

Dessutom är jag inte i någon ledande ställning. Man hittar mig om man behöver. Det är väldigt sällan nån behöver. Hittills har jag blivit nådd rätt fort, på tex telefon. Dessutom är det inte varje halvår nån söker mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp