Övergångar

Eliseeh

Trådstartare
Söker lite träningstips när det gäller övergångar. Jag har nämligen en väldigt känslig dam som samtidigt kan vara väldigt stark, svårt att hitta det rätta "dragläget" (syftar inte på att dra utan snarare som ett dragläge på bil :D)som krävs för att göra övergången :cautious: Övergångarna trav-skritt, galopp-trav blir oftast väldigt abrupta och hon tar förhållningarna lite för bra så ibland blir det tvärnit. Ett bra exempel kan vara efter en ökad diagonal i galopp och innan hörn övergång till trav, där brukar det bli tvärstopp innan vi kan trava vidare eller så gör hon sig kortare för varje steg tills hon i princip studsar på stället. Hon går bra fram för skänkel till handen i övrigt. Några idéer/tips? :confused:

Jag försöker tänka att det är magen/sitsen som ska rida övergången och handen är med och reglerar formen. Jag har å andra sidan problemet att jag "smyger" övergångarna, så jag tränar på att få dem mer tydliga.

Två tips:
Rid övergång från samlad galopp till ökad trav. Då måste du tänka verkligen frammåt i bromsen sas.
Rid "tralopp", från Marknes bok om grundridning, Rid alltså övergång från trav-till-galopp-till-trav-till-galopp. Så att det nästan känns som en gångart. Här går det inte heller att fastna i någon punkt.
Noga! Ta en långsida och tänk: NU Jäää... fokus! Så du inte blir överaskad av en tvärbroms, utan tänk frammåt, även i bromsandet.

Söker lite träningstips när det gäller övergångar. Jag har nämligen en väldigt känslig dam som samtidigt kan vara väldigt stark, svårt att hitta det rätta "dragläget" (syftar inte på att dra utan snarare som ett dragläge på bil :D)som krävs för att göra övergången :cautious: Övergångarna trav-skritt, galopp-trav blir oftast väldigt abrupta och hon tar förhållningarna lite för bra så ibland blir det tvärnit. Ett bra exempel kan vara efter en ökad diagonal i galopp och innan hörn övergång till trav, där brukar det bli tvärstopp innan vi kan trava vidare eller så gör hon sig kortare för varje steg tills hon i princip studsar på stället. Hon går bra fram för skänkel till handen i övrigt. Några idéer/tips? :confused:

Min är lite på samma sätt - alltså koordinationen mellan förhållning och framåtdrivning inte riktigt fungerar, vilket jag tar på mig. Hästen är känslig för hjälperna och det är jag som inte lyckas vara finkänslig nog. Men jag har funderat lite på det och försöker med att bromsa med sitsten = långsammare men kvar i samma gångart. Bromsa med sitsen OCH kramar lätt på yttertygeln men ger lätt eftergift på inner så den fortfarande bjuder framåt = byt gångart. Lättare sagt än gjort ;)

Jag har fått tips om att tänka på hur jag rör min krop i de olika gångarterna. I skritt har jag min "skrittkropp" med olika mycket drivning för att reglera tempot, i trav är det "travkroppen" och i galopp är det "galoppkroppen". I övergångar inom gångarten regleras det med skänkeltryck och/eller var jag placerar mitt överliv. Mellan gångarter behåller jag samma skkänkeltryck som normaltempot men börjar fokusera min kropp utifrån den nya önskade gångarten. Det är flummigt och liknar mest tankeöverföring men det fungerar.

Kanske är din häst känslig för hur mycket tryck du lägger på hennes rygg? Min visade sig vara det så jag har fått lära mig att inte trycka mig ner med säte och lår i övergångar utan snarare lätta på hela sitsen, allt utom underskänklarna som liksom ska knacka upp ryggen på hästen i övergången. Fråga gärna om du undrar hur jag menar...

Något jag tagit till mig är att du inte ska sluta galoppera utan börja trava, då blir det en naturligare övergång in i den nya gångarten. Carl Hesters tips från hans clinic:).

Fick en sådan härlig igenkänelse i Hesters clinic av en gammal aha-upplevelse. Då blev jag beordrad att rida fram i (i betydelsen komma fram i) trav ur galopp med en tydlig tanke om att börja trava. Ingen som helst tanke på att sakta av eller bryta av till trav. Min häst bara "Men jaha, detta du ville! Varför har du ALDRIG sagt det innan?!".

Det irriterande är att det är ju precis så jag tänker i trav-skritt övergångar o där har vi ju aldrig problem. Trögtänkt deluxe o djuret bara lyssnar o gör vad jag säger (fel).

Tack för påminnelsen!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 211
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 076
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama