Övergång till stor häst - hjälp!

Q

Qnaster

Hej!

Jag har ridit på ponny i 10 år på samma ridskola, samma söta små hästar.
Nu har jag varit tvungen att flytta pga studier och ve och fasa - stans ridskola tillåter inte oss äldre att rida ponny! Så sedan mitten av hösten försöker jag att lära mig att rida stor häst.
Det är jättesvårt! Min ridlärare verkar inte vara särskilt intresserad av att hjälpa mig att komma till rätta på stora hästar så nu frågar jag - har någon tips? Allt känns allvarligt och mycket farligare än på gullponnysar. :cry:

Jag är 160 cm och det finns en ridskola längre bort med ponnyer, bör jag byta till den? Eller är det värt att gå igenom denna hemska inlärningsperiod? :d

Sv: Övergång till stor häst - hjälp!

Jag tycker absolut du ska kämpa på! Vet precis hur det är i början. Själv är jag 159 cm och gick från D-ponny på 144 cm till stor häst på 170cm. Det var inte lätt i början och är fortfarande inte enkelt alla gånger. När man är så kort är det ju svårare att "komma åt" hästen och kunna hålla om ordenligt med skänkeln. Men jag lovar dig att du kommer tycka att det är värt det när du väl har lärt dig rida stor häst. Dessutom är ju vissa stora hästar lite "ponnyaktiga" så varför inte höra dig för om det är någon av hästarna på ridskolan som är sån. Så kan du vänja dig stegvis liksom:D
lycka till!

Bestämde mig för att försöka med stor häst pga ridskolan till största delen har/hade C-ponnyer och mindre D-ponnyer, och jag kände mig efterhand för lång för många av dem.

Jag red privatlektion första gången jag satt på en stor häst (red då häst ca 165cm), och oj oj oj... :o
Det var högt, det var brett, det var..sk*tsvårt! Jag kände mig som en total nybörjare. Kunde knappt hålla hästen kvar på en rund fin volt, och rida lätt tog några minuter bara att hitta någorlunda takt. Men galoppen..när vi väl fick till en bra fattning (vilket tog några försök...) var det :love:
Jag flyttade upp till stor häst ett par veckor senare och efter ett par lektioner var jag hemma i sadeln igen.
Nu vill jag inte rida ponny, det känns så..litet. Älskar steget hos jättarna (170-175cm +) och tycker egentligen att min egen dam (ca 157cm) är lite för liten. ;)

Kämpa på, du kommer att hitta tillbaka! Jag hejjar på dig!

Kämpa på !
Själv älskade jag d-ponnyer, de var verkligen perfekta! Sedan blev ja lång (är 169) så det var bara att börja rida storhäst på ridskolan. Klart jag saknade dponnysarna, och det var självklart svårt att gå från ponny till stor häst. Men nu, nej nu skulle jag inte vilja rida ponny.
Det är nog en fas vi alla går igenom som håller på med hästar. Personligen tycker jag tillochmed att stora hästar känns tryggare att rida än ponnys, eftersom en ponny är "smidigare" och lättare kan hitta på bus utan att man hinner reagera.

Pröva en tid och blir det inte bättre så byt tillbaka till ponny:) ridning ska va kul!

Själv har jag ridit både stor häst och ponny, men kom fram till att ponnyer är min grej:D

Om du vill utveckla din ridning så tycker jag att du ska kämpa på, för det är en lite annan ridning på stora hästar, för det mesta tycker jag det iaf.

De är så härligt när man kan sitta på en stor häst (min ena är 182cm) å ha full kontroll över den å allt går mjukt o följsamt det är underbart! :)

Eller så kan man rida 'mitemellan' hästar, som min dam som ligger på 152cm ungefär, jag är 168 med korta ben och gillar inte att rida större än 160cm max, även att jag mycekt väl *kan* det, är bara att det inte är lika kul. Dock är undantaget hästar som är extremt välutbildade för dom är lättare att rida när man inte kommer åt. Men jag föredrar ändå småhästar :) Eller isisar :)

Jag var frälst ponnyfantast, men nu tycker jag stor häst är roligare. Det är mer givande ridning på en stor häst tycker jag, jag som är så lång kan linda benen runt en ponny och liksom "trycka ihop" den så det ser fint ut, men sån ridning funkar inte riktigt på en stor häst:)

Enda gången jag saknar ponny är om jag vill rida rakt ut i skogen där det inte finns några stigar, då är ponny mycket smidigare :idea:

Jag tycker att du ska byta till ponny om du trivs bättre med det.

Jag fick som längst i gruppen börja rida på 170 cm hästar när jag var runt 11 år, det fanns inte tillräckligt många ponnyer på ridskolan utan alla som var lite längre fick rida stor häst.
Jag har alltså ridit stora hästar minst hälften av min tid som ryttare och jag har aldrig känt mej hemma på någon stor.
Ett tag red jag både ponny och stor häst men den dagen jag köpte egen var valet självklart, givetvis ponny:love:

Jag är 168 cm och jag har aldrig känt mej för stor på någon större d-ponny.

Jag har väldigt svårt att förstå tjusningen med hästar som ska vara så himla stora:confused: en släkting har just nu en unghäst som är över 180 cm, själv är hon runt 160 cm, varför? jag fattar inte? om man inte tävlar så spelar det ju ingen roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 516
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Andromedae
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama