Övergång till nytt foder

Lokkur

Trådstartare
Hej! har bytt foder till min hund (Bantningsfoder)
Börja "vänja" med det nya för lite mer än 1 vecka sedan, och öka givan av det nya lite varje dag tills igår (tisdag) då fick han bara av den nya.

och idag då, har han bajsat många gånger, säkert 5-6 gånger (Och bajset är väldigt ljust, inte hårt eller löst, helt normalt, men ljusare än vanligt, nu är den nya maten ljusare iof) och han brukar baja 2-3 gånger per dag, och nu senare på kvällen har han legat i sin säng hela tiden, han har spytt 1 gång, var väldigt lite men det kom upp lite slem. Han rapar väldigt mycket. Och är väldigt trött.

Har jag varit för snabb med vänjningen med de nya fodret?
Eller kan de vara så olikt de andra att det blir en sådan här reaktion i början?
Eller han kanske inte tål det?

Självklart kommer jag ringa veterinären i morgon om det fortsätter, men tänkte kolla om ni har haft liknande "problem"

Har bytt foder på honom förut och det har inte varit några problem, och har inte några problem med magen annars, han kan bli lite hård i magen ibland (Sällan) han har haft förstoppning 2 gånger. Men annars har han aldrig haft problem .

Ja tycker jag har varit så försiktig med den nya maten... Men nått är det ju!:confused:

Tacksam för snabba svar!!!

Sv: Övergång till nytt foder

Är det ett foder med mycket spannmål?
Då kan avföringen bli ljus och öka i volym.

Har du kvar av det gamla, så ge endast det ett par dagar och se om det blir stabilt. Sedan kan du försöka med ny infasning, men långsammare.
Om det inte fungerar så får du nog byta foder.

Vad gav du innan, och vad byter du till?

Jag fasar fortfarande, efter en och en halv månad.

Den kan såklart vara fodret men att han reagerar så kraftigt skulle jag ta som ett varningstecken.

Byt tillbaka till gamla fodret och se om det blir någon skillnad. Vilka ingredienser är det som skiljer det nya fodret mot det gamla?

Sen förövrigt så tycker jag att man ska köra 50/50 drygt en månad när man fasar och sedan öka mer drastiskt, och självklart öka sakta dom två första veckorna. Sen såklart beroende på hund.

Blir han bättre av det gamla fodret så pröva en ny infasning.

Förut åt han 1th choice nu äter han hills foder. Så de är ju rekomenderat från veterinären...

Vi fundera också på om han fått såg något olämpligt, för han har spytt ett par gånger. (Kanske magsjuka?? Men han är ju normal i avföringen)

Ska kolla vad det skiljer i spannmål i fodret.

Men just nu äter han inte fodret alls (då ja bara gav av de gamla igår) Åt några kulor imorse gjorde han, men inte allt. Och han brukar sätta i sig maten ganska snabbt.
han är mycket piggare idag. Men fortfarnade tycker han det är lite jobbigt att sätta sig och baja, tar några minuter innan han hittar sig till rätta.

Fick också gå upp 1 gång i natt för att släppa ut honom för att han behövde baja.

Men ska hålla uppsikt över dagen.
Så tar jag 50/50 av maten ett tag till.

tack för svaren

Senast ändrad:

Veterinärer kan inget om hundfoder annat än det de lärt sig av foderföretag som Hills o RC under några timmar under sin utbildning, om de inte är specialintresserade o skaffar sig kunskap själva.

kl
Varför skall hunden ha bantningsfoder? Bantningsfoder innehåller en massa utfyllnad som inte är värt pengarna, typ sågspån o jordnötsskal.
ge vanliga maten i mindre portioner o fyll ut med rårivna, finstrimlade morötter/vit/rödkål o liknande.

Är det ett veterinärfoder, eller ett "vanligt" lightfoder från Hill's?
Många av Hill's foder innehåller övervägande vegetabiliskt protein (speciellt från majs och soja). 1 st Choice innehåller mer animalier.
Skulle inte välja att ge ett majs/sojafoder till en hund.
Om den fungerade på 1 st Choice, så kanske du i stället skulle prova deras lightfoder?
Hill's-påsen kan du lämna tillbaka om den ej passar.

Fodret jag köpt köpte jag på djurapoteket, då min hund har en del övervikt (Kastrerad) Så då fick jag detta rekommenderat det heter
"Hill´s Prescription diet r/d". Jag är själv inte så haj på foder så jag menar att man ska väl kunna få råd av veterinär och lita på de?:confused:
Jag har provat 1th choice bantningsfoder men antagligen så fattades något i fodret då han börja äta sitt eget bajs och katternas bajs som en tok, och så fort ja bytte tillbaka så sluta de. Har provat att "fylla" ut maten med morot och dylikt, men han äter inte resten och går då i stället hungrig och äter ALLT han hittar ute. Har dragit ner maten på de gamla men som sagt han går och äter allt han hittar på backen då.

Men nu har han blivti MYCKET piggare=) inte sådär jätte matlust varken på det gamla eller det nya fodret. Men inga problem med att äta lite ris inte.. Just fodret han inte vill ha.

Men ja tänkte ge det gamla igen och prova försiktigt med det nya igen. Eftersom jag kunde ge mer av det fodret då var han inte lika hungrig på dagarna.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 689
Senast: Palermo
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25