övergång till fritillgång hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Glanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 044
G

Glanna

Vi har bestämt oss för att låta våra Islandshästar få fri tillgång på hö. Vi har tidigare portionerat ut hö 3ggr om dagen.
Min fråga är, hur gör man under övergången? Lägger man bara ut en stor bal, eller ska man öka på succesivt och ge dom mer hö varje dag?

:D

Sv: övergång till fritillgång hö

jag hade nog ökat på med tre-fyra kg per giva, tills man märker att allt inte försvinner. Då kan ni nog ställa ut en bale =) :D

Jag gjorde dock så att jag ställde ut en bale direkt. de åt precis lagom utan att vara rädda för att balen skulle försvinna, duktiga pållar :D

okej. Vi trodde såhär att om man ökade på skulle dom alltid äta upp den man la ut, men om man ställde ut en hel bal visste dom att det alltid fanns och åt inte tok mycket. Gud, det kändes svårt att förklara :P Men förmodligen kommer ställa ut en hel bal, eller ? haha vad tror ni?

Jo de är klart lite i början kanske, men de kommer se ganska fort att ja ju fortare de käkar upp destu fortare tar de slut :P
Mina tre kusar käkar upp en stor bale på en vecka lite mer. :P De går fort

Jag ger mina fritillgång och har gjort det under flera år och har aldrig varit med om att det skulle vara några problem med att köra ut en hel bal med en gång.
Det man däremot ska tänka på är storleken på balen kontra antalet hästar och tempratur. Så att inte fodret hinner bli dåligt innan det är uppätet.
Annat som är bra är om foderbal och vatten finns på olika ställen i hagen så att hästarna får rör sig mellan mat och vatten. Annars finns risken att de bara står på samma ställe och äter och då inte rör sig tillräckligt för må bra.

Vi kör bara ut balen i hagen. Dom lär sig efter ett tag att maten blir kvar och slutar kasta i sig maten. Men räkna med att dom äter mycket i början.

När jag gick över till fri tillgång ställde jag också ut en bal bara sådär. Men som åke skriver, räkna med att de hetsäter lite i början. Lycka till!

Hur lång tid är "i början"? Ställde ut en bal igår kväll och mina har inte
flyttat sig från den sen kl. 8 imorse...

Det kan ta dagar, veckor ibland. Beror på hästarna.... de flyttar sig när de inser at det alltid finns mat. ;)

Jag har också en fråga angående hö. Jag köper hö i 10 kg balar och undrar om jag på något sätt kan få dessa balar att bli "fri tillgång"? Ska jag bara he ut 10 kg till honom på morgonen och se vad som händer? Vad kan man he höet i för något? Så det inte sprids ut över 45 kvadrat... Tacksam för svar! :)

Jag förstår inte frågan riktigt men skaffa en höhäck eller liknande om du tror hästen kommer sprida ut det i hela hagen. 10 kg skulle var och en av mina hästar äta upp på ett par timmar.

Jo, men grejen är att jag vill att han ska få "fri tillgång" men jag kan ju inte bara slänga ut 40 kg löshö i hagen.... Hade en höhäck men grannhästen hade sönder den när han lånade mins hage.... Byter ibland... Finns det någon slags "balja" i en lagom storlek till ca 25 kg hö som man kan he fast i hagen tror du?

Skaffa en ny då?

Om du använder sökfunktionen hittar du olika lösningar, frågan har varit uppe tidigare, badkar har en del använt t ex.

Men jag fattar inte varför du inte skulle kunna slänga ut 40 kg löshö förutom att det blir jobbigt att bära.

Han buffar så mycket så hälften skulle hamna hos grannhästarna :p Men ska se om jag lyckas få tag i ett badkar! Det va en bra ide :idea: (min va inte heller så snäll mot höhäcken så jag ids inte bygga en)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
540
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka