Övergång från silage till torr hö

B

Bärin

Om man ska byta från silage till torrhö, hur ska man göra då? Måste man göra en lång övergång och blanda höet med ensilaget, eller kan man byta direkt?
Om man ska göra en övergång, hur länge ska man blanda?

Om man byter från ett silage till ett annat ska man göra en övergång då också?

Sv: Övergång från silage till torr hö

Ska kanske tillägga att hästen i fråga är van att gå på silage, och sen jag fick honom har jag haft silage hela tiden, förutom en vecka på ridläger när de hade torr hö där.

Jag vet inte riktigt vad jag ska välja, han går på silage nu men jag har ingen analys på det. Har tjatat som bara den på stallägaren som sa för två veckor sen att hon skulle få analysen men den har inte kommit än.
Silaget jag har kostar 2 kr kg med moms, medan torr höet också ligger på 2 kr kg, men då får man ju mer "hö" för pengarna. Vet ej om de analys på höet, ska fråga om det.

Så jag vet ju inte hur jag ska göra! Kan hästar få fång om man ger för mycket silage? Jag ger 16 kg av silaget, och han äter upp allt.

Många frågor, hoppas att någon kan ta sig tid att svara:bow: :)

Jag håller på att byta från väldigt tortt hösilage till vanligt hö. eftersom höet är dubbelt så bra näringsmässigt som hösilaget tar jag det lungt, men hade gjort det ändå eftersom det trots allt är stor skillnad på hösilage och hö. Hur snabbt man går över beror väl lite på hur känslig hästen är, tre veckor kan jag tänka mig är ganska lagom men ev kommer jag skynda på saken och göra det på två veckor. Har sett att han inte verkar mer lös i magen så då är det nog ok.

Allt byte av foder inkls grovfoder ska ske under en längre tid. För snabba övergångar kan ge fång. Man brukar åtminstone hålla på 2-3 veckor. Men ju längre man kan sträcka ut på det dessto säkrare är det ju.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 914
Senast: hastflicka
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar