överenergisk häst

vinkelina

Trådstartare
vad skall jag göra med min tokiga häst. För ca en vecka sedan flyttade vi till det nya stallet. Heppan verkar trivas bra, och har tagit flytten med ro. de första 3 dagarna fick hon ta de lite lugnt, jag promenerade henne för hand och hon fick springa lös i manegen. Riden varje dag sedan dess.

Överenergisk som tusan nu. jobbat henne ca 45 min både i går och idag, min medryttare red henne 1½h på onsdag. Dragit bort all kraftfoder. Allt jag gör betyder galopp. Hon hoppar, studsar och kastar med huvudet. Kan söka sig ner på tygeln en långsida, men så kommer nått och stör och så får vi börja om igen. bråka i 5 min, jobba 1, bråka 5 osv.

Gissar att det finns mera energi i höet på det nya stället (har ej analys) plus att hon får ca 2-3 kg mer, lite svårt att förklara åt stallskötaren som bara pratar tyska om tjocka finnhästar.

Vad skall jag hitta på för att få bort energin så att jag orkar rida ordentligt?
 
Sv: överenergisk häst

Rid mer. 45 min är för lite. Det är normalt att hästar går i taket när man flyttar dem så det är bara att ha is i magen. Om några veckor har hon lugnat sig igen.
Det bästa är att inte låta dem vila för att man flyttar men det är ju försent nu. 1 - 1 1/2 timma sex dagar i veckan är ett normalt motionspass för en vuxen häst. Nu vet jag ju inte hur gammal din är, men är den sex år och uppåt så är det en normal motionsdos i a f. Om hästen håller sig i skinnet så kan man lina den i trav i 20 minuter innan man sitter upp, men då måste den vara avspänd och inte fara runt som en dåre för då skadar den sig bara istället.
 
Sv: överenergisk häst

jag hade gjort tvärt om än vad du gör idag, vill du ha din häst lugn så rid långsamt, tvinga henne slappna av på lång tygel i skritt och låt träningen enbart inne hålla det, när hon går lungt och fint och lyssnar till dig, då kan du ta trav, men om hon stressar upp sig bryt av direkt och fortsätt med skritten, hon har säkert så mycket energi att ni kommer inte kunna rida henne slut, utan ni får överlista henne och istället träna på lydnaden.

sen tror jag att flytten har sitt, det tar kanske längre tid för henne att bli lugn på nya stället...

jag hade tänkt följande, vill ha lugn häst - rid lugnt, seg häst - rid piggt... alltså inte galoppera över pigg häst, kan ju hända olyckor.

ge henne mat, dra in på kraftfoder hjälper inte i lydnads träning, men kanske man får testa olika typer av kraftfoder, jag använder tex en pellets som heter cool, som ska göra heta hästar mer harmoniska. alltid havre fritt för mina pollar ;)

men det har säkert med flytten att göra ;) lycka till ;)
 
Sv: överenergisk häst

Hästen är 20 år. Ett normalt pass brukar vara 45-60 min. För tillfället orkar jag ej mer än 45 som hon håller på (har en jobbig ledsjukdom) är oxå inne på det att träna skritten så den funkar. Lugn skritt= trav. Funkar traven så lite lite samlad galopp tex 10 steg galopp halt och ny fattning.
 
Sv: överenergisk häst

Jag hade nog bara skrittat, hela tiden, tills hon hade lugnat ner sej. Min förra häst som var jätteslö och hade noll kondis blev jag tillsagd att ut och bara trava och galoppera i 10 min/dag.

Han blev PIGG! Fick jättebra kondis så att han orkade bära sej själv i tölten.
Så jag tänkte om du gjorde tvärtom? Förstår att det måste vara jobbigt att ha en sådan pigg häst, lite väääl självgående...:angel:
 
Sv: överenergisk häst

blir nog att ta ett skrittpass idag tror jag, Medryttaren rider i morgon och på måndag skall vi på "hopplektion" vi är med i bomgruppen ;)

Hon brukar vara "normalpigg" annars, men de har nog slagit lite slint just nu, ja roligt med en frammåt häst, men inte så kul då man inte kan jobba dem ordentligt pga okoncentration. Som tur verkar hon inte bry som att de blåser och skramlar i manegen (plåt)
 
Sv: överenergisk häst

Jag hade nog bara skrittat, hela tiden, tills hon hade lugnat ner sej. Min förra häst som var jätteslö och hade noll kondis blev jag tillsagd att ut och bara trava och galoppera i 10 min/dag.

Han blev PIGG! Fick jättebra kondis så att han orkade bära sej själv i tölten.
Så jag tänkte om du gjorde tvärtom? Förstår att det måste vara jobbigt att ha en sådan pigg häst, lite väääl självgående...:angel:

Det är min erfarenhet också, speciellt gällande det vanliga tipset att de ska få "springa av sig" i lina innan man rider. Man får en häst med jättebra kondis som orkar springa på en jäkla massa ;)

Lugna övningar i skritt, övningar som kräver koncentration från hästens sida (täta gångartsbyten, vändningar, halter, arbete från marken, osv) samt ridning i backar och kuperad terräng är mina tips :)
 
Sv: överenergisk häst

tar ett tag nog innan vi vågar oss ut i terrängen, vill ha tillbaka kontrollen i manegen först. Idag blev det 45 min skritt på lång tygel (hade inte så mycket andra alternativ, råkade komma in då två hoppdårar var i gång, dvs de galopperade runt runt och hit och dit för att hoppa ett hinder som stod mitt i manegen) och till stut 15 min trav. Heppan var mycket mjukare och mer avslappnad idag, lite vill hon dra iväg när vi närmade oss hindren, ville säkert hoppa. Men ner till skritt då och skritta några steg innan ny travfattning
 
Sv: överenergisk häst

vad kul att höra att hon lugnat sig ett pass iallafall, en av mina hästar var precis lika dan, as het, men alla lugna skrittpass och rörelser i skritt har lugnat ner honom sådär efter 2år nu så kan han trava i lugn takt så man kan rida lätt, galoppen är oxå mycket bättre nu , men han tar alltid i av kung och fosterland de 2 första sprången så det blir att öva öva öva, den mest effetiva tiden har varit de sista 6 månaderna då jag fått tag i en tränare som passar oss som eqipage kanon... ;)
 
Sv: överenergisk häst

Om den är som min kuse (vilket jag inte vet, men svarar alltså utifrån det) så lönar det sig bäst att försöka hitta den gyllene balansen mellan att hålla hästen i jobb både i skalle och kropp (lyckas man inte med det ena för stunden får man fokusera lite mer på det andra) och se till att det varieras ofta, men samtidigt se till att hjärntvätta sig själv så man inte ojjar upp sig över att hästen är pigg och gör det till en fight, snarare "åååh vad bra att du har en massa energi! då kan vi använda det till det här!" och gärna emellanåt ta det som en utmaning att peppa upp hästen mycket mer än vad den hade gjort av sig själv men se till att få ut det i något man själv valt. För egen del kan det t ex vara att ta till extra jobbiga övergångar och repetera det några gånger tills man känner att hästen är riktigt mör.
Ibland funkar det inte under samma pass, men huvudsaken är att jag känner att jag skött mitt jobb (hålla sig cool och positiv, aktivera hästen) och att hästen fått ladda ur skalle och kropp under passet så man haft anledning att ge eftergift och bara glida på en bit i slutet.
Då brukar det släppa så småningom, antingen under samma pass tack vare att man lyckas hålla sig cool och fokuserad på jobbet själv, eller nästa pass iallafall för att den blivit tillräckligt stimulerad.
 
Sv: överenergisk häst

/.../ se till att hjärntvätta sig själv så man inte ojjar upp sig över att hästen är pigg och gör det till en fight, snarare "åååh vad bra att du har en massa energi! då kan vi använda det till det här!" .


:bow: Sitter man och håller i blir det bara ännu mer stress och hets. Man måste rikta energi.


TS:
Jag har problem med lederna, och är har därför svaga händer, kan inte sitta och ha dragkamp med en häst - då tappar jag tygeln.

Sitter jag på en Hetspotta som hänger sig på bettet är vanligen det enklaste att hålla igång den ordentligt faktiskt. Inte nödvändigtvis tempomässigt - men flytta sidvärts, överrgångar, aktivera den så att det händer något hela tiden och den mjuknar. De flesta hästar vill gärna springa fort rakt fram, men ska det till att börja koordineras rörelser, lyftas på fötter, dras upp mage, och arbetas så blir det plötsligt tuffare. :D

Hänger hon sig på och ångar fram a la lokomotiv, eller kastar hon med huvudet och steppar? Vid första alternativet brukar det vara bra att hålla sig i skritt och trav tills det funkar. Vid det andra är det bättre att gasa så du har något i handen och kan komma till arbete.
 
Sv: överenergisk häst

För tillfället gör hon båda två. Kastar och har sig om hon måst jobba tex skänkelvikningar för det är ej kul. Hänger om vi ökar farten tex ökad trav.

Skall idag på 30 min bomlektion så blir väl att försöka skritta henne ordentligt innan.
 
Sv: överenergisk häst

Så det är inte så mycket energi egentligen, mer allmän upphetsning?

Om de kastar och steppar så driver jag på - tills jag får respons och näsan kommer fram. Om de hänger sig på vill jag få upp ryggen lite, då kan bommar vara ett smart alternativ. Hon kan inte bara kasta sig igenom en bomserie, utan måste se sig för. Rapportera efter lektionen så vi får veta om du överlevt. ;)
 
Sv: överenergisk häst

kan det vara brunst? min valack är nu tokig, som lager säger, han lägger sig inte i handen men han joggar HELA tiden uppblåst som en galning, när jag rider med grannens brunstiga sto, fasen vilket ridpass vi hade, han försöker inte sticka eller lägga sig på bettet, gör jag halvhalt lyssnar han omedelbart, men 0,2 sekunder senare är det totalt bortglömt, han ojjar sig liksom runt henne, andra valacken som hängde med idag fick hålla sig på avstånd då Love vägra släppa honom närmre sitt sto, han gick liksom tvärs över vägen i trav hela tiden och kom hon ikapp tryckte han ut rumpan, inget fick komma emellan han och stoet, så nu kommer jag en period rida utan henne för det blir sååå jobbigt, inte farligt utan mer att vi skrattar åt honom men jobbigt ;) sen ger jag honom munkpeppar vid dessa perioder oxå...

skit i mig nu jag tänkte bara att hon kanske brunsat nu och är lite tokig om nån kille uppvaktar henne? ;)
 
Sv: överenergisk häst

ingen brunst för tillfället, red häromdagen med en hingst på samma gång och ingen extra respons.

Lektionen gick toppen. Var inte så avancerade saker, först en bomserie, två bommar i vänster varv och tre i höger varv som man skulle rida lite som en 8 över. komma rakt på bommar. Sedan samla upp hästen. Försöka klämma in 5 galoppsprång mellan 2 bommar. Vi klara 6-7 varje gång ( ides inte säga att hon har ponnygalopp nästan) och sedan hoppa två hinder som låg lite som en 8:a dock låg de i var sin ända av ridhuset så var stora "volter"

Både heppan och jag helt svettiga och slut efteråt, fast ja inte tyckte att vi jobbat nått extra utan mest lallade runt. Lite på slutet försökte hon gasa i väg, men vi fick göra övningen i trav då i stället( eller jag sa att nu orkar vi inte galoppera mera ;) ) supernöjd i alla fall. Tvingade med brorsan, så bara jag för filmen kan ja lägga upp den
 
Sv: överenergisk häst

plus i kanten var ju att tränaren trodde hon var 5-6 år. skratta och berätta att hon fyller 20 i maj
 
Sv: överenergisk häst

plus i kanten var ju att tränaren trodde hon var 5-6 år. skratta och berätta att hon fyller 20 i maj

Bra betyg! :D

Ibland beroende på situation kan det ju bli att man får "våga åka" och rida det som går för stunden, och när man känner att man har koll på sig själv brukar man oftast per automatik få mer att säga till om till hästen.
Välja sina strider.. För om man tar en förhållning t ex så vill man såklart ha ett tydligt svar på det.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 962
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp