Överdos av sömnmedel?

V

Vajja

Hej!
Vi var med vår kisse idag till veterinären för att han verkade ha fått något i halsen. Vetten fann ett decimeterlångt grässtrå. Målle fick sövas för detta, och han sover än. Det har gått snart 6,5timmar!

Om det är tänkt att han ska sova så här länge, varför ger man en dos som räcker så här länge? Väldigt nyfiken på varför!
Att ta ut gräset gick ju i ett kick, så det här känns en aning överdrivet tycker jag. Han har ju inte varit med om ett stort ingrepp.
Han lider ju inte, det känns bara lite... överdrivet, och jag är nyfiken=)

Vad säger ni?

Sv: Överdos av sömnmedel?

Jag antar att vet såg till att han vaknade innan de lämnade honom, annars hade nog även jag blivit lite orolig, men de brukar bli ganska trötta när de ått sömnmedel ohc brukar sova ganska mycket efter...

Hur menar du då? Han var ju inte vaken då vi for, för han sover ju nu.
Förstod inte=/

Men fick han ingen uppvakningsspruta innan ni åkte hem?
När jag har varit med våra katter så får vi inte åka hem förrän katten börjar vakna till liv.

Nä, han fick ingen sådan. Djursjukvårdaren frågade veterinären om de skulle behålla honom eller om han skulle få åka hem, och då sa veterinären att de skickar hem honom. Han hade ju "just" blivit sövd då "ingreppet" gick så fort.
Nu har Målle spytt en gång och rört sig lite, men han sover hårt än. Men det är ju tecken att han börjar vakna i alla fall.
Känns en väldigt stor aning sjukt. Är nu 7 timmar sen har sövdes=/ Brukar de bara uppskatta mängden sömnmedel de får? Inte väga?

Jättekonstigt att katten inte fått uppvaknande, de ska de väl alltid ha. :confused:
Vad jag vet så går de på vikt för sömnmedlet.

Ja, de vägde ju inte honom. De kanske råkade uppskatta fel...
Måste vi söva någon mer katt så ska jag allt ta upp detta med dem. Om det ska vara på det här viset. Vi vill ju inte direkt gå och sova nu bär han kanppt är vaken. Han kommer antagligen spy, och ha sig.
Eller så ringer jag och frågar imorrn. Är inte arg, undrar mest hur det ska vara. Känns som att det inte ska vara såhär=/

Katten brukar vägas för att räkna ut dosen. Vissa veterinärer skickar hem katten utan att ge den en uppvakningsspruta, den borde dock vara mer vaken efter 7 timmar.
Det är viktigt att katten inte ligger och blir kall, katter har svårt att hålla kroppstemperaturen uppe under sedering/narkos och om den kyls ned vaknar den upp långsammare.

Har du ringt vet och frågat vad du ska göra? Annars gör det, det kan hända att du får åka iväg med katten igen för att få en uppvakningsspruta.

Jag tror inte man ger uppvakningsspruta vid "riktig" narkos? Däremot vid lugnande.

Så här vaken var Yoga vid hemkomst efter att ha blivit sederad för att tömma en kindböld.
19863277.jpg

Ja, du jag har ju ingen aning om vad de faktiskt gett mina kissar, bara att de somnat och sen så har de fått uppvaknande. :D

Vår lilla har haft precis som ts katt ett grässtrå i gommen, och då fick hon uppvaknande efter "ingreppet". Men som sagt vet ju inte om det var lugnande eller narkos hon fick före.

Nä, vi har inte ringt. Vi var på väg, men just då började han röra på sig, och då blev vi lite lättade och ringde inte. Innan var han ju helt död. De har ju stängt nu, och de gav inga journummer i telefonsvararen då provade ringa.

Målle fick både lugnande och sedan en till spruta för att somna.

Har känt att hans kropp varit lite kall, så vi har haft honom vid elementet och haft tröjor över honom.

Nu har han tagit sig ut ur lådan, så han är på gång. Men inte mycket ork i kissen än. Han somnar hela tiden.

Uppvakningsspruta kan ges efter att katten fått domitor. Det ges vid dom flesta mindre ingrepp som bölder, kastrering, sårskador, ofta i kombination med något annat narkosmedel.
Vid en gasnarkos ges inte uppvakningsspruta, effekten avtar snabbt när gasen stängs av. Det används oftast vid större ingrepp eller om det finns skäl att inte använda domitor mm. Dessa släpps oftast inte hem sovandes.

Det är mkt troligt att TS katt fått domitor.

Bra att han kommit igång lite iaf.

Har du inget jouröppet djursjukhus i närheten? Agrias telefonveterinär tror jag har öppet än dit man kan ringa för rådgivning. Du kan också ringa vilken jourmottagning som helst för rådgivning, även om den inte ligger i närheten av dig.

Viktigt att han blir varm, har du en värmedyna han kan ligga på? Annars kan det vara idé att vira in honom i en filt och sitta med honom i knät.

Det är troligt att den första sprutan var domitor.

Känns som att det är en massa man skulle vilja ha svar på känner jag nu när ni skriver en del saker=)
Vet inte vad han fick, men en spruta i låret/skinkan var det. Kanske tar det extra hårt på honom om han väger mindre än han brukar och är lite svagare än han brukar då han inte kunnat äta ordentligt?

Det är antagligen bara så att han inte fått uppvakningsspruta och då sover de ganska länge. En del veterinärer resonerar som så att det är bra om katten får sova de där extra timmarna efter ingreppet.

Antagligen kommer han att vakna till mer och mer under natten. Alla katter reagerar individuellt på läkemedlen och visst kan det ta hårdare på en katt som är lite nedsatt.

Håll honom under uppsikt och se till att han får upp kroppstemperaturen så är han säkert pigg snart.

Ja, det är nog individuellt hur de påverkas. Det här kändes bara lite väl.
Tack för tipset om Agrias telefonveterinär. Det visste jag inte!

Han är ju på g, och som ni sa så lär det nog ta hela natten och kanske mer innan han är "med" igen. Jag tror inte jag ska ringa någon nu. Han blir nog okej. Är mer intresserad av att fråga vetten om de funderingar jag har=)

Jag vet inte om han håller sig på någon värmedyna. Han lär nog allteftersom han vaknar börja ragla omkring. Jag ska nog börja ge mig för ikväll och gå och sussa. Mamma skulle se efter honom så länge.

Jätte glad för era svar, tack så jätte mycket!

Det är antagligen bara så att han inte fått uppvakningsspruta och då sover de ganska länge. En del veterinärer resonerar som så att det är bra om katten får sova de där extra timmarna efter ingreppet.

Om man kombinerar rompun eller domitor med ketamin vilket oftast behövs för att få bort grässtrån ur svalget så är det inte så lyckat att ge uppvakningsspruta.
PL

I samband med ketamin är det ingen som ger det utom i nödfall. Det blir häftiga uppvakningskramper som sitter i länge.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka