överbyggda hästar.

K

karatefisken

provar att lägga den tråden här.. skrivs mycke om överbyggda hästar. Vad är det fördelar och nackdelar med att vara överbyggd fram eller bak? Hur ser man igentligen om en häst är överbyggd fram? Kan någon lägga ut en typisk bild på en överbyggd häst fram och en bak? skulle vara kul att lära sig lite nytt. har fummlat runt med det där ett tag nu.. :angel: Har en häst som är överbyggd bak tex lättare att jobba inunder sig?
Nu vill ja lära mig!

Sv: överbyggda hästar.

Hästar är överbyggda bak inte fram. Att hästen är överbyggd bak innebär att högsta punkten på korset är högre än manken, dvs hästen sluttar framåt. En häst som är överbyggd bak har svårare att sätta under sig bak och går i nerförsbacke. Det finns alltså inget som är positivt med att vara överbyggd bak.
Hästar som är riktigt korrekt byggda, är lika höga eller högre fram, de är som man säger byggda i uppförbacke och har lättare att sätta under sig och gå i fin form, de går alltså inte på bogarna i lika stor utsträckning.

Min häst som är sex år är ngt överbyggd bak, hon har "jämnat ut" sig ngt, alltså blivit högre fram och kommer antagligen att bli lite högre till! Men mkt riktigt så har hon svårare att få in bakbenen under sig och jobba rätt, men det blir bättre o bättre.
Hon är däremot en väldigt duktig hopphäst, hoppar redan nu med en väldigt bra teknik ! Det brukar ju sägas att hästar med sluttande kors är bra hopphästar!

Det finns inget positivt med hästar som är överbyggda bak. Min storhäst är det, och hon har inga problem med att få med bakbenen eftersom att hon sätter dem så långt under sig, dock har hon lite svårare för att komma upp med formen ett snäpp högre,.Men det är inget som inte går att förändra man får jobb amed att stärka dem lit emer men annars inga problem.

dom har ofta lätt för sig o hoppa.
nackdelen är att de lätt belastar framdelen för mkt.

Jag rider en travare som är mycket överbyggd, har haft mycket problem med att få honom stark nog att komma under med bakbenen men nu har det börjat släppt. Det negativa som inverkar på MIG är att jag ramlar framåt på honom för jag sitter lite i nedförsbacke :p men bara i traven.

här ser du tydligt hur korset är högre än manken, vid våra egna mätningar ska johan vara 2 cm högre bak men om det stämmer är jag inte säker på.
A12.JPG

det går att få dom jämnhöga fram med tålamod men det är MYCKET lätt att få återfall om man inte tänker på det.
rid05.JPG

Det är väldigt skönt att jag äntligen kan rida han i en sån pass hög form för lång och låg LIGGER han på bogarna :crazy: ser förskräckligt ut, har även bilder som kan visas därifrån också vid intresse :angel: :rofl:

Aldrig hört att överbygda hästar skulle ha lättare att hoppa och ärligt talat är jag väldigt skeptisk emot det, men skulle gärna om det är så, vilja höra varför de skulle ha lätt för sig att hoppa...?

Westernhästar (quarter/paint) är väl ganska ofta överbyggda eller har framåtlutande rygg så där finns det kanske fördelar med överbyggdhet.
Min häst är lite överbyggd och har svårt att samla sig.

när jag skulle slumäta min förra överbyggda häst/ponny var det första mätmannen sa (hästkarl och uppfödare till flera klasshästar) att den här, den kan hoppa, och pekade mot bakdelen..

Är det därför så många varmblodiga travare blir bra hopphästar kanske? :confused:
Merparten är ju överbyggda..

Min ponny är nog någon cm överbyggd bak pga att hon inte har någon manke :angel: Hon har jätte lätt för samling , Kan trampa, men svårare för att öka traven i en såndär super ökning ^^ ...

har ingen erfarenhet av varmblodiga travare, har knappt sett nån ridas, så jag kan inte uttala mig om den saken.

Här är min gamla foderhäst(Ponny), varmblod !
Hon är ganska mycket överbyggd och i början hade hon svårt för att trampa på in under sig.

{5f90aa07-69a4-40c7-a1ea-76b3bc53a674}.jpg

lite dålig vinkel kanske..

1320206_large.jpg

här ser man nog lite bättre..

Jag gissar att hävstångskraften blir större eftersom hästen når att sätta bakbenen längre in under sig i avsprånget.

De kan bara vara överbyggda bak och det finns inget positivt med det. Föredrar de som är högre fram faktiskt. Minst jämna i alla fall.

Det kan ändra sig, typ alla hästar är överbyggda någon gång under uppväxten. Med rätt träning kan man få hästen att bli högre fram.

En häst som är överbyggd bak/lågställd kan du inte få jämn rent skelettmässigt. Det krävs också en aning mer styrkande arbete för en sådan häst för att den ska orka bära sig. Min gamla är både lång och lågställd, hon tränas i en ganska låg arbetsform och får inte gå i ett för högt tempo då hon inte hinner med och orkar arbeta korrekt. Detta funkar bra på henne som det är ganska mycket tryck i. Men som tidigare har skrivits får man akta sig så att dessa hästar inte hamnar för mycket på bogarna.

Kan tillägga att hon hoppar mycket bra!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 595
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar