Överböjd 5-åring

A

Annikas Tova

Jag har ett 5-årigt b- ponnysto som jag tömkör en hel del. Hon är jätteduktig och väldigt lyhörd (med tanke på att jag är lite nybörjare på tömkörning), problemet är att hon "överböjer" sig ganska ofta, hon går med nosen som fastlimmad i bogen. Jag har inga inspänningstyglar utan bara vanlig töm som jag fäster ganska lågt, det kanske är det som är felet ? Om jag fäster tömmen högre upp tycker jag att det är svårt att "rama in" henne, hon vill liksom flyta ut då !?
Min 16-åriga dotter (bra ryttare) har ridit in henne med hjälp av instruktör och hon går ofta så vid ridning också.
Är det någon som har något bra tips på lämplig åtgärd , för det är väl inte bra att hon går så?

Sv: Överböjd 5-åring

prova tömköra i grimma/kapson istället, vissa hästar krullar ihop sig i försvar mot bettet. När hon gör så driv framåt, när bakdelen är helt med så brukar nosen komma upp.

Det är inte så lätt att tömköra som många tror...Ett tips är att ta hjälp av någon som är dokummenterad duktig och har stor erfarenhet av unghästar och tömkörning, annars finns det en viss risk att ni lär in ett system där ponnyn lär sig att komma undan bettet genom att krulla ihop sig allt mer i både tömkörning och i ridningen.

"Överböjd" - den var ny.

En häst som går bakom lodplan ska behandlas exakt som en som går över, det är ingen skillnad, den är inte lösgjord helt enkelt.

Sen är det ju frågan om, som andra varit inne på, om du som nybörjare kan lösgjöra på töm, om du inte kan det skulle jag se tömkörningen lite grann som enbart rastning av hästen, inte som jobb.

Utbildningsskalan använder jag mig alltid av när jag rider in/rider unghästar.
Där är ju takten nr 1, Lösgjordheten nr 2, som senare ska resulterat i Kontakt, som är nr 3. Eran ponny har alltså inte nr 3, då är det bara att gå tillbaka till steg 1 och 2 för att lösa problemet.

Ta hjälp av er tränare.

Nej, det ar inte bra att hon gar sa. Inte vid ridning heller. Vad man maste ta tag i ar bjudningen bakifran som ska leda genom hela kroppen utan att bli avbruten nagonstans pa vagen (som i ert fall).
Tyvarr verkar inte er instruktor vara tillrackligt duktig. Kan ni fa lite hjalp av nagon annan? Man behover inte kanna sig otrogen bara for att man varierar instruktor.
All lycka!

När jag tömkör brukar jag börja att gå en bit på vägen, ställa lite åt båda hållen, göra volter, halter,tempoväxlingar osv. Visst är väl det en lösgjörande uppvärmning ?? Sen brukar jag köra några varv på volt åt båda hållen, tempoväxlingar, halter, öka och minska volten osv. Din utbildningsskala ser intressant ut, men jag undrar hur du menar med "takten". För mig låter det mest logiskt att man -lösgjör, får en bra kontakt och då kommer takten..., men jag kanske är helt ute och cyklar !? Förklara gärna...
Tack för alla andra svar också, jag tar gärna emot flera svar !
"Överböjd" - den var ny.

En häst som går bakom lodplan ska behandlas exakt som en som går över, det är ingen skillnad, den är inte lösgjord helt enkelt.

Sen är det ju frågan om, som andra varit inne på, om du som nybörjare kan lösgjöra på töm, om du inte kan det skulle jag se tömkörningen lite grann som enbart rastning av hästen, inte som jobb.

Utbildningsskalan använder jag mig alltid av när jag rider in/rider unghästar.
Där är ju takten nr 1, Lösgjordheten nr 2, som senare ska resulterat i Kontakt, som är nr 3. Eran ponny har alltså inte nr 3, då är det bara att gå tillbaka till steg 1 och 2 för att lösa problemet.

Ta hjälp av er tränare.

När jag tömkör brukar jag börja att gå en bit på vägen, ställa lite åt båda hållen, göra volter, halter,tempoväxlingar osv. Visst är väl det en lösgjörande uppvärmning ?? Sen brukar jag köra några varv på volt åt båda hållen, tempoväxlingar, halter, öka och minska volten osv. Din utbildningsskala ser intressant ut, men jag undrar hur du menar med "takten". För mig låter det mest logiskt att man -lösgjör, får en bra kontakt och då kommer takten..., men jag kanske är helt ute och cyklar !? Förklara gärna...
Tack för alla andra svar också, jag tar gärna emot flera svar !

Dina övningar låter bra i mina öron, men det ena ger ju det andra. Dvs skulle du lyckas lösgjöra hästen med dina övningar, så skulle du få kontakt och i och med det så skulle huvudet åka fram helt enkelt.

Utbildningsskalan är dessvärre inte min, man kan ju önska, utan den generella utbildningsskalan som gäller för dressyr sedan urminnes tider. (Googla får du se)
Takt och lösgjordhet hör naturligtvis ihop, en lösgjord häst är taktmässig. En helt taktmässig gång dvs helt ren och avslappnad gång får du genom att lösgjöra.
Varför takten ligger som nr 1, är för att du aldrig ska ge avkall på takten, oavsett vad du ska göra med hästen.
Ska du tex lära hästen skänkelvikning och din inlärning "tafsar" på takten, då gör du fetfel. Därför så utgår man från takt och balans. Så man skulle kunna säga att takt och lösgjordhet går hand i hand.

Liknande trådar

Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama