Överbliven medicin

Maléne

Trådstartare
Jag undrar om man kan lämna tillbaka överbliven medicin på något sätt? Jag har tex ca 50st påsar "butta" visst kan det vara bra att ha hemma men måste inte ha så mycket. Och lämna in till förstörelse tycker jag är väldigt onödigt ffa pengamässigt.

Hur gör ni? kan man kolla med vet?

Sv: Överbliven medicin

Idag som det funkar med de privata apoteken så hade jag definitivt behållt det hemma, kan vara fullkomligt hopplöst att få tag på med upp till en veckas väntetid då de inte lagerför djurmedicin på samma vis som förr.

Ge bort till andra behövande ? :angel:

Jag har både butta och metacam kvar hemma, men ingen häst längre. Om ngn kommer behöva så kommer jag ge dem.
Det är som sagt inte alltid så lätt att få tag på det samma dag som man behöver det.

Ge bort till andra behövande ? :angel:

Jag har både butta och metacam kvar hemma, men ingen häst längre. Om ngn kommer behöva så kommer jag ge dem.
Det är som sagt inte alltid så lätt att få tag på det samma dag som man behöver det.

Vad menar du med "om någon kommer behöva så kommer jag ge dem" ?

Fråga Din veterinär om denne vill köpa påsarna.

Denna yrkesgrupp är väl den enda som överhuvudtaget får hantera medicin, utanför apotek, enligt läkemedelsförordning.

Tror det är tveksamt om veterinären får använda medicinen, men du kan ju fråga.

Apoteken destruerar den.

Och du får inte ge bort receptbelagd medicin heller. Möjligen om 'mottagaren' har ett helt nytt recept på t ex just butta, där vet jag inte om det är okej. Men annars så man får t ex inte sälja receptbelagd medicin.

Så, men sitter i princip i läget att själv 'lagerhålla' den tills man får samma sak utskrivet/rekommenderat av vet igen/tills datumet går ut, eller så destruera den.

Pengamässigt så är alltså bästa valet rent så att ha den kvar. Nu kan priserna ändras så den dag du ev får det utskrivet igen är det ett billigare pris på apoteket, men alldeles oavsett kommer du spara pengar den dag du t ex inte behöver få medicin utlämnad av distriktsveterinär i väntan på att apoteken ska få hem, då du inte betalat moms på din receptbelagd medicin, men däremot får göra det på det DV lämnar ut (Dv kan även lägga på en lagerhållningsavgift).

Så, om du inte ska lämna in den för destruktion är det ekonomiskt vettiga att lagra den själv. Frågan är ju hur stor risken är det inträffar att det kommer hänta att det förskrivs innan de gått ut?

Annars så som sagt ge till någon mot recept eventuellt (men kolla upp det), övrigt så är det inte lagligt att ge bort/sälja.

Men tror inte en veterinär vill ta emot den, det är ju veterinären som 'får skit' för det om det är något fel på medicinen. Nu tror jag ju absolut inte du gjort ngt med den, men rent generellt så är ju det anledningen att man inte ens i oöppnad/obruten förpackning kan få pengarna tillbaka för receptbelagd medicin hos apoteken och att den destrueras vid återlämnande.

Men är ju bara att fråga din veterinär. Min veterinär tog iaf mina obrutna ögondroppar, där det dels är förseglat på flaskan och så själva ytterkartongen är tejpad. Satt med en hel massa ögondroppar efter att hästen som behandlades med dem dog, och kände som dig att ekonomiskt vansinne att kasta, bättre då veterinären kunde använda dem eller för min del gärna ge dem gratis till någon mindre bemedlad djurägare som behövde dem. Men vet inte om han skulle tagit emot t ex butta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
393
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31