Överben..

S

_smirnofff_

Ni som har hästar med överben.

Hur påverkas era hästar av det? Har de någongång varit halta p.g.a överbenet? Vart sitter det? Hur stort är det?

Bör man undvika att köpa en häst som har ett överben? (Insidan av höger framben.)

Sv: Överben..

Min häst har överben under knäet fram. Det är en förstärkning för att hon är lindrigt parallellförskjuten. Hästen har inte haft några problem av detta och det är inte jättestort. Överben är ju oftast 'bara' en förstärkning, alltså är benet starkare än innan. De kan också få det av en smäll så att det växer på benvävnad. Om den inte visar någon smärta där överbenet sitter så spelar de oftast ingen roll, mest skönhetsfel.

Om det sitter så (insida skenben) kanske hästen har sparkat till sig själv. Tycker de flesta hästar har något överben, och sitter det så brukar det ofta inte påverka.
Jag hade inte avstått från köp för ett sådant överben om hästen går igenom besiktning. Kanske kan röntga för säkerhets skull, spec om man inte vet när/hur den fick det.

Det sitter ganska högt upp på vänster fram. På insidan.

Mitrolle: Sitter din häst´s överben på framsidan av framknäet?

Ska försöka lägga in bild..

26559280.jpg

Ett överben får hästarna om dem tex har slagit på sig själva eller vid annat hårt slag. Hästen kan ha ont av det om man klämmer på de, men annars är det inget fel alls. Det man kan göra med överben är att bränna det, alltså vet bränner överbenet och iregel brukar det försvinna. Det är inget som behöver röntgas eller veta någon historia om.

Min häst har flera små överben, ganska säker på att de flesta är från att hon slagit på sig! Har bara på insidan av benen, och i början när vi köpt henne och inte visste att hon behövde skydd, märkte vi att hon slog på sig på kotorna fram under ridning och även bak... Så då kunde man känna att hon var varm, men nu går hon med skydd och har inte varit nånting sen dess :)

Kan tillägga att min häst är ett 5 årigt fullblod, med ganska dålig balans och koll på benen ibland... :grin:

Men tror oftast inte att det spelar nån roll, är nog oftast bara skönhetsfel :)

Där har en av mina också ett överben. Exakt samma ställe.
Jag har hittills aldrig haft en häst som besvärats av sina överben. Min har till och med ett stort överben på ganaschen efter att han blivit biten där.

En annan jag hade, hade så stora överben att benen nästan var krokiga men det var inget som besvärade honom.

Överben är oftast helt ofarligt.Min fick ett på insida vä fram på grönbetet när han var 4,sparkade antagligen sig själv när dom busade...Idag är det nästan helt platt och enl vetrinär enbart en naturlig förstärkning.Han var aldrig halt ,inte ens när det precis hadde hänt .Upptäckte ett sår och två runda bullar som var varma och idag nästan helt platt igen..

Min lilla pojke har ett överben på sitt ena framben. Ett ganska litet och har aldrig stört på något sätt. Han hade det även när vi köpte honom så enligt mina erfarenheter finns det ingen risk... :)

Som tidigare nämnts så är de flesta överben bara ett "skönhetsfel", det är ju tråkigt men samtigt bättre det än att skadan hade blivit ännu värre. De hästar jag vet om mår bra och kan fortsätta med sin träning oavsätt överbenet/benen.

Min häst har ett ungefär som din hästs, men det sitter precis under knäet på insidan som en förstärkning.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
335
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur