E

Elvisa_

Hittade ingen tråd som riktigt passade så jag skriver en ny. Min häst hade svullna bakben en dag när jag kom ut till stallet. Bägge två ben var uppsvullna likadant. Nu har svullnaden gått ner då jag har kylt benen på nätterna och ridit som vanligt eftersom hon varken har vart varm eller halt.

Nu är det som en liten bula på utsidan av höger bak. Hård, känns som och ser ut som ett överben. Så det jag undrar över är - kan det pga. av att hon fått en smäll svullna upp då på bägge bakbenen när det bara är på det ena hon fått en smäll? Det är detta ben hon vart ömmast och svullnast på. Svullnaden är nere nu men går upp under natten en liten aning. Hon är inge varm alls och haltar inte, har inte feber eller något annat. Ömmar ingenting alls längre heller knappt.

När hon gått i hagen på dagen och när jag sedan ska rida henne har svullnaden gått ner och det ser ut som vanligt förutom just den hårda lilla "bulan". Själva bulan är inge varm och den gör inte ont på henne när jag trycker på den.

Ska jag ta henne till veterinär så dom får röntga, eller ska jag låta bli och vänta och se om hon "slutar bli svullen" på morgnarna? :confused:

Sv: Överben

sitter "bulan" bak på kotan, mot utsidan långt ner ? jag har själv råkat ut en gång för att en pålle fick kraftiga gallor båda bak på bete (som 2 "bollar" över varandra), gallorna kom och gick någon vecka (hästen va inte halt/markerade eller varm) tog hästen till klinik för undersökning. ingen hälta vare sig på högt eller lågt böjprov. "kulan" förklarade vet. att det kom sig pga. att det sitter som en ring runt kotan (som fäster där) och denne hade "dragit ihop sig" av någon anledning därför kändes "kulan"(finns där "normalt" men känns inte om "ringen" inte dragit ihop sig). det försvann efter några mån.

lite "konstigt" förklarat kanske :angel: men har inte dom papprena tillgängliga just där korrekta "namn" står :crazy:

Den sitter ganska högt upp och är väldigt hård. känns som skelett. =P Svårt å förklara det också men är hårt och sitter kanske lite högre än mitten (mellan kotleden och hasen) på utsidan altså. Ingen galla kan jag inte tro eftersom den är så pass hård. :confused:

oki. fast min pålle hade en "kula" som kändes som ben (det är ben, men ska normalt inte kännas) som dök upp i samband med hans gallor. nu va det inget överben även om det kändes så, utan försvann pricis som vet. sa på några mån.

det du beskriver låter ju som ett "vanligt" överben, ring och prata med din veterinär om du är orolig ;) men oftast är inte små överben av någon betydelse för hästen, så länge det inte sitter så dom slår på det ofta eller sitter i/nära led.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III