C

cinnas

Vill höra om era erfarenheter om överben som uppkommit pga överansträngning.

Fick hem min quarter i förra veckan. Fodervärden hon varit hos i 5 veckor klarade inte av henne så hon sattes i träning hos tränaren som hade stallet där pållan var inackorderad. Pållan var ordentligt vet.besikitigad innan hon åkte och jag har haft henne sedan hon var föl, så jag kan henne utan och innan. Under dessa 5 veckor har hon tränats så gott som dagligen av "proffs". Hennes kondition när hon åkte var väl inte världens bästa, men det visste både fodervärd och tränare om. När hon återkom till mig hade hon alltså fått ett överben, vä fram precis under framknät, ca 2x2 cm, jättevarmt då, nu, en vecka senare efter att bara gått i hagen och daglig insmörjning med arnika, är det inte lite "ilsket" varmt längre. Min egen vet. komer på tisdag för kontroll, eftersom hon förutom överbenet, dessutom markerade på hö fram då fodervärdens veterinär besiktigade innan återlämnandet

Sv: Överben?

den typen av överben kallas "remont hälta". uppkommer i allmänhet strax under knäet på insidan. inte jätte ovanligt. uppkommer tex. av överansträngning, felaktig träning/ridning och felaktig inskening

Tack för ditt svar!
Felaktig inskening, är det vad som också kallas parallellförskjuten??

Tillägg: Överbenet sitter på UTsidan.

Någon mer som vet något?

Senast ändrad av en moderator:

*puttar upp*

Verkligen ingen som vet /har erfarenheter om sådant här ;-(

Jo jag har god erfarenhet av överben. Sitter det på utsidan beror det på yttre våld. Dvs kanske en spark eller att hon på annat sätt gjort sig illa. Att det är kokhett är inget att bry sig i. Fortsätt du och gnid på anrika om du tror på det, men för guds skull, låt inte hästen vila!! Motionera den som vanligt, eller är den stuphalt?
Alla får panik för dessa överben. Det behöver man nästan aldrig
få, de är helt ofarliga. Hur gammal är din häst förresten?
gulan

Jo jag har god erfarenhet av överben. Sitter det på utsidan beror det på yttre våld. Dvs kanske en spark eller att hon på annat sätt gjort sig illa. Att det är kokhett är inget att bry sig i. Fortsätt du och gnid på anrika om du tror på det, men för guds skull, låt inte hästen vila!! Motionera den som vanligt, eller är den stuphalt?
Alla får panik för dessa överben. Det behöver man nästan aldrig
få, de är helt ofarliga. Hur gammal är din häst förresten?
gulan

Att tycka att överben är inget bry sig om och anse de är ofarliga tycker jag är väl magstarkt. De överben som kommer av överansträngning är en ordentlig varningsklocka på att hästen utsatts för större ansträngning än den tål och att benhinnorna och skelettet reagerat på detta. Att tycka 'äh' för det anser jag är väl nonchalant.

Ett överben som är varmt, omt och/eller hältutlösande, dvs är aktiv, ska inte ignoreras, och hästen ska få vila med kontrollerad rörelse, samt ev behandlas. Inte ryckas på axlarna åt och fortsätta tränas.

knapplån?
Ägaren till min häst sa det att h*n inte skulle tränas för hårt, för att h*n tydligen hade ett överben. Fick honom därför till en billig peng. Det var inegt som störde honom, han hade ont av, men han skulle itne tävlas/tränas. Och nu har jag haft honom i över ett år, och jag har inte sett elelr känt minsta tecken på överben. Han har itne visat tecken på hälta heller? Men är han fortfarande i "riskzonen" för att kunna bli halt för detta, eller kan jag rida och träna h*n som vilken frisk häst som helst? Vet att det är svårt för någon som inte sett h*n och så, men eran tanke?

det där lät ju jättekonstigt...
överben är typ som ett slags ärr, det är ett spår efter ett slag eller överansträngning som resulterat i en övergående benhinneinflammation och skelettpåbyggnad (du har väl slagit dig på smalbenet nån gång och fått en "knöl"?).
när överbenet inte längre är aktivt, dvs när det hårdnat och det inte längre är varmt är det precis som vanligt skelett, men starkare!
sitter överbenet så det stör senor etc är det väl kanske anledning till oro, men har inget hänt efter ett år är det nog inget att oroa sig för!! ...du har gjort ett klipp:cool:

...kan tillägga att typ alla hästar har överben, någon stans..

Okej, skönt att höra! :) Jag har kännt och letat, och h*n har ju inte visat minsta tecken på ont någongång. Undrar om man vågar säga något till förra ägaren, då det är en kompis till mig. :P

knapplån?
Ägaren till min häst sa det att h*n inte skulle tränas för hårt, för att h*n tydligen hade ett överben. Fick honom därför till en billig peng. Det var inegt som störde honom, han hade ont av, men han skulle itne tävlas/tränas. Och nu har jag haft honom i över ett år, och jag har inte sett elelr känt minsta tecken på överben. Han har itne visat tecken på hälta heller? Men är han fortfarande i "riskzonen" för att kunna bli halt för detta, eller kan jag rida och träna h*n som vilken frisk häst som helst? Vet att det är svårt för någon som inte sett h*n och så, men eran tanke?

Som flera sagt så såvida överbenet inte sitter så att det trycker på/stör andra strukturer ( t ex senor etc) så är det ingen fara när det väl är icke-aktivt.

Nya fblstoet har ett ganska ordentligt överbenen mitt fram på skenan på ett bakben, efter en skrittmaskinsskada som ung. Ingen som helst påverkan på henne, bara ett skönhetsfel. Besiktande vet tog upp det i vetintyget som 'bedöms sakna betydelse för användningsområdet', och försäkringsbolaget brydde sig inte om det. (Angivet område är ridhäst, träning och tävling i hopp, dressyr och fälttävlan). Hon påverkades heller inte minsta av det när det väl var inaktivt när hon gick i galoppträning heller.

Okej. Men den förra ägaren sa att han varit halt någongång innan dom röntgade honom också. Och att det berodde på överbenet. Men det har inte helelr någon betydelse?

Okej. Men den förra ägaren sa att han varit halt någongång innan dom röntgade honom också. Och att det berodde på överbenet. Men det har inte helelr någon betydelse?

När överbenet är aktivt kan de vara halta (alla är det dock inte, men inte ovanligt). Men när det väl stabiliserat sig och är inaktivt (dvs 'byggt klart') så är det sällan ett prolem omd et inte trycker på andra strukturer och stör/retar dem.

Således, om överbenet ligger fritt, det är inaktivt och hästen är ohalt och oberörd ska det inte påverka framtida brukbarhet även om hästen var halt av det när det var aktivt =)

Att tycka att överben är inget bry sig om och anse de är ofarliga tycker jag är väl magstarkt.
Ja om man vill överreagera och tro att något mer om överben är upp till var och en. Vi får väldigt ofta överben på våra hästar (travhäst) och min erfarenhet är att ofta inte är något att bry sig om.
De överben som kommer av överansträngning är en ordentlig varningsklocka på att hästen utsatts för större ansträngning än den tål och att benhinnorna och skelettet reagerat på detta.
Men vad mer kan hända? De kommer ochså då hästen växer under träning tex.
Ett överben som är varmt, omt och/eller hältutlösande, dvs är aktiv, ska inte ignoreras, och hästen ska få vila med kontrollerad rörelse,
Mmmm......vi låter aldrig hästarna få vila. De får tränas på som vanligt. Har de riktigt ont står de över snabbjobben.Men får vanlig motion.
samt ev behandlas.
Ja det händer att vi frysbränner eller blistrar med calisee.(starkt blister)
gulan

Att flera av era får överben tycker jag säger mer om träningsupplägget än något annat..

Senast ändrad:

Som lite motvikt förresten:

Ur Hästens Konvalescens (som i många fall skiljer på ridhäst och trav/galopphästkonvalescens btw, med snabbare igångsättning av den senare katergorin, överben delas dock inte upp)

'Överben ses som en lokal benhinneraktion på framför allt unga individer. [...] Vanlig orsak är felaktig inskening och snabb uppträning av den unga hästen. [...] I det akuta skedet är överbenet ömmande med kraftig benaktivitet. Detta mönster bryts med behandling , vanligen NSAID, samtidigt som hästen tas ur arbete. Skitt vid hand under avläkningstiden, som tar ca 6 veckor'

Ur Håll Hästen Frisk:

Benhinneinflammation och överben, det sistnämnda som en följd av det förra [...] Mest drabbas hästar under inridning och utbildning till hoppning och dressyr, galoppörer under uppträning och yngre travare som tränas för tävling. [...]Det är den skicklige tränarens och ryttarens adelsmärke att iaktta dessa symptom i tid och rätta hästens fortsatta arbete därefter. [...]. I lindriga fall av skenbensömhet räcker det med linimentbehandling, smärtstillande och några veckors minskat arbete. '

När överbenet är aktivt kan de vara halta (alla är det dock inte, men inte ovanligt). Men när det väl stabiliserat sig och är inaktivt (dvs 'byggt klart') så är det sällan ett prolem omd et inte trycker på andra strukturer och stör/retar dem.

Således, om överbenet ligger fritt, det är inaktivt och hästen är ohalt och oberörd ska det inte påverka framtida brukbarhet även om hästen var halt av det när det var aktivt =)

Okej, tack för svar! :)
Har länge undrat över detta, då han inte visat de minsta symptom här.
//Ellinor

Att flera av era får överben tycker jag säger mer om träningsupplägget än något annat..
Kanske....Även om jag inte tror att just vårat stall är extremt belastat med överben, utan hela trav och galoppkåren. Det är som att välja mellan pest och kolera.
Det är den skicklige tränarens och ryttarens adelsmärke att iaktta dessa symptom i tid och rätta hästens fortsatta arbete därefter. [...]. I lindriga fall av skenbensömhet räcker det med linimentbehandling, smärtstillande och några veckors minskat arbete. '
Som jag skrev i mitt inlägg så är det sällan vi måste frysbränna överben, men det har hänt, och när det hänt så har oftast hästen varit inne i en rejäl växtperiod samtidigt som ochså birdrar att häst lätt får överben.
Jämfört med hur andra hästsporter tränar sina hästar har jag svårt att tro att de får överben för att de blir för hårt tränade (som våra), då är det snarare för hästen växt snabbt under en kort tid. Att ta det ännu lugnare med en redan lugnt tagen häst förstår jag inte.
Ett par veckors minskat arbete betyder hos oss att man inte kör "fort" med dem, men vanlig motion dagligen (trav) förekommer alltid. (1½ åringar till 2½ äldre hästar än så brukar väldigt sällanfå överben. Inte vad jag varit med om ialla fall)
Och i just TS fall undrar ju jag hur gammal hästen är. Äldre än tre tror jag inte överbenet beror på överbelastning.
gulan

Tack för alla tankar och funderingar!

Pållan ifråga är 7 i år, och sparsamt tagen pga småbarn i familjen, så ja, jag och min vet. som var ute idag tror att met det beror på överansträngning än yttre våld. Dock inget att göra något åt idagsläget annat än att avvakta. Påverkar inte senor, skulle isåfall vara tåsträckaren. Ömmar inte och som sagt var inte ilsket varmt längre. Ska fortsätta med arnika ett tag till och vara observant på hur hon reagerar på träning de närmsta veckorna. Ingen ko på isen alltså...

Reagerade inte böjprovet idag *suck av lättnad* men var något större i knät på hö fram, där hon ju markerat på förra vet.bes. hos fodervärden, men det trodde vet. mer berodde på ett snedtramp i hagen. Skoningen hade han en hel del att säga om, så det blir att ta ut "min" hovis så fort som möjligt. Markeringen och knäanmärkningen idag kan även bero på att de skott snett så hon blivit inåttåad på hö fram, vilket hon ju aldrig varit förrut. Jag blir så TRÖTT!!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Jag åkte ju in med mitt halvblod till en ATG klinik efter att jag sett att han vrickat sig i hagen och sedan varit halt vä bak. Det kom...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Ireland
·
Ekonomi & Juridik En situation uppstod i min bekantskapskrets för ett antal år sen. Nu löste sig situationen vid det tillfället, men frågan väcktes ändå...
Svar
1
· Visningar
1 166
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 983
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka