tott

Trådstartare
Upptäckte igår ett överben på insidan av min hästs ena framben. :crazy:
Det är varken ömt eller varmt och jag har ingen aning om hur det har uppstått och när.
Då jag känner på benen (varje dag) brukar jag dra handen över senorna. Överbenet kan därför ha blivit oupptäckt. :o

Är ett nytt överben varmt ? Hur snabbt kan ett överben uppstå ? Hur brukar ni göra med nya överben ?

Jag har inte märkt att min häst skulle ha varit halt eller nåt, och det är han inte nu heller. Överbenet sitter på ett "bra" ställe, ´vad jag kan förstå.

Sv: Överben

Hej - troligaste är väl att hästen slagit sig själv. Överben uppstår när benhinnan "retats", t ex genom att hästen strukit sig, eller pga belastning. Då stimuleras ny benbildning. Du kan massera på ett överben och faktiskt få en förbättring. Annars är ju överben inte något farligt, bara ett skönhetsfel.

mvh
Lejonelle

om hästen varken haltar , reagerar på tryck eller är varm så finns det väl ingen anledning att låta den stå ?

Min häst har ett på varje bakben, ett gammalt och ett lite nyare som är större. Jag har märkt att hon har svårare att belasta bak p.g.a. överbenen. Cirkulationen är sämre. Om hon t ex ätit för kraftigt gräs och rört sig för lite är det alltid det benet med det större överbenet som svullnar först.

Det nyaste uppkom efter att hon gått omkull och antagligen slagit i hoven på benet. Det kom ca 3 dagar efteråt så först fattade jag inte vad det berodde på. Det var inte särskilt varmt och hon hade inte ont i det så det enda problemet var att hon hade lite nedsatt cirkulation och därmed styrka, men det är så fortfarande.

En gissning: :)
Jag tror inte att det är ömt osv efter att det kommit upp (eller kanske precis i början men inte länge) utan ömheten kan vara innan själva överbenet kommit upp. Så var det iaf på mig när jag smällde in smalbenet i sängkanten! (ajaj)

SabinaOchSara skrev:
Cirkulationen är sämre. Om hon t ex ätit för kraftigt gräs och rört sig för lite är det alltid det benet med det större överbenet som svullnar först.

En följdfråga, har hästar generellt sett sämre blodcirkulation om de har överben? Nån som vet?

Så länge ett överben inte sitter på insidan av griffelbenen eller har växt in mot gaffelbandet på något sätt så ska det inte vara nån fara.
Kan annars skava mot gaffelbandet och orsaka skada.

Vill man ta död på inflammationen i ett nytt överben ska man kyla 15 sekunder med en isbit och sen gnugga med sin hand (för att ge värme) och sen 15 sekunder till med isbiten, gnugga med handen osv. Man får nog hålla på en ganska bra stund, men det ska vara ett effektivt sätt att ta död på inflammationen på djupet.

Hur högt sitter det? Det kan vara ett resultat av överansträngning, många unghästar får överben på insidan av benen strax under knäet som en slags förstärkning av skenbenet. Annars så är ju oftast överben endast skönhetsfel och helt ofarliga. Jag brukar inte göra något när mina hästar får överben, är hästen halt är det ju en annan sak.

Min kompis häst fick ett överben på insidan av ena fram. Veterinären ordinerade 3 veckors total boxvila (fålla ute). Sen om det inte blev bättre skulle han till kliniken för att ta bort den. 3 veckor gick, men vet. tyckte det var onödigt att ta bort den så han ordinerade fortsatt vila. Han är fortfarande inte igångsatt, har nog gått 6 veckor nu. Och han ska stå fram tills jul MINST. Så mitt råd är att ta ut vet. Sen känner jag till fler hästar som fått överben och fortsatt som vanligt. Men låt en veterinär titta på det.

När min fd häst fick ett överben på h fram så vart jag rekommenderad att använda Hirudoid kräm på själva överbenet. Massera in det varje dag en tid och sedan endast när överbenet var aktivt.(om det blev aktivt)

Överbenet minskade faktiskt, det var knappt så jag trodde det själv men så var det. Det försvann ej men blev faktiskt bättre.

Så här står det i fass om krämen..
"Hirudoid tränger genom huden in i de ytliga vävnaderna där det motverkar bildandet av ytliga blodproppar samt påskyndar upplösning och tillbakagång av ytliga blodproppar, blåmärken och svullnad."

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: Noranovala
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 708
Senast: MiniLi
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka